Thuiswinkel duurzaamheidscertificaat
Thuiswinkel duurzaamheidscertificaat
Thuiswinkel duurzaamheidscertificaat
Thuiswinkel duurzaamheidscertificaat

Webwinkels leggen duurzaamheid vast in nieuw certificaat

Het moment is aangebroken, dat ook de webwinkels uit zichzelf hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en zichtbaar maken.
Om dat aan te jagen komt brancheorganisatie Thuiswinkel.org met een eigen duurzaamheidscertificaat.
Minister Micky Adriaansens is blij met het nieuwe initiatief.

De demissionair minister van Economische Zaken en Klimaat was naar Nieuwspoort gekomen om de Nationale E-commerce Agenda van Thuiswinkel.org in ontvangst te nemen. Bovenaan de agenda staat duurzaamheid en om dat te benadrukken komt de brancheorganisatie met een eigen certificeringsprogramma, waaraan tien bedrijven met hun webshoporganisaties hebben meegewerkt. Zij kregen, na een paar maanden hard werken aan de opzet, als eerste leden van de organisatie een certificaat uitgereikt. Lees meer over de opzet van dit certificeringsprogramma op www.logistiek.nl

Minister: 'Certificering kan een heel goed middel zijn'

'Nieuw narratief voor deze dynamische sector'

"We willen vooral een beweging op gang brengen, niet zozeer een nieuw stempel gaan plakken.", zegt Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org. "Het uiteindelijke doel is, dat alle bedrijven in beweging komen en steeds duurzamer worden op alle vlakken van de bedrijfsvoering.”
Ten Ham spreekt van een 'nieuw narratief voor deze dynamische sector'. Ze wil dat de lidbedrijven zelf hun verantwoordelijkheid pakken op dit punt. Bijvoorbeeld voor het terugdringen van retouren, hoewel daar nog geen concrete doelen voor zijn geformuleerd. Dat geldt ook voor het vermijden van overbodige verpakkingen. Wel is het streven om in het last-mile bezorgtraject toe te werken naar een CO2-reductie van 90 procent in 2030 (ten opzichte van 2017). Ook pleit de organisatie voor een 'passende centrale rol voor distributiecentra waarin opslag, recycling, reparatie en revisie samenkomen'. Hoe precies, dat gaat Thuiswinkel.org samen met de leden verder in kaart brengen.

Tien koplopers als eerste gecertificeerd

Deze leden van Thuiswinkel.org zijn de eerste bedrijven die een certificaat hebben ontvangen voor webshops en de aflevering van online bestelde non-food producten. Het gaat om Bever, Decathlon, De Bijenkorf, Essenza Home, Flinders, Intergamma (bouwmarkten Gamma en Karwei), Livera, MetOlijf.nl, Plantje.nl en Prins Petfoods.

'Gelijk speelveld nodig binnen heel Europa'

Want de overheid is als wet- en regelgever een cruciale partij als het gaat om verduurzaming. Zwabberbeleid rond zero-emissiezones, waar het steeds meer op begint te lijken, hoort daar niet bij. Netcongestie is een andere zorgelijke ontwikkeling waar een oplossing voor nodig is, met een gelijk speelveld voor iedereen die stroom nodig heeft. Dat gelijke speelveld moet er ook binnen Europa komen, ondanks dat de Nederlandse e-commercesector zich wat betreft de verduurzamingsrun graag een plekje wil toe-eigenen op kop van het peloton. Minister Andriaansens weet ook van dat spanningsveld en belooft zich te zullen beijveren om op Europees gebied meer afstemming te krijgen.

'Eisen zijn ambitieus maar haalbaar'

De eisen op basis waarvan het certificeringsprogramma is opgesteld kwamen tot stand samen met milieuorganisaties, specialisten uit de wetenschap en het bedrijfsleven. Een onafhankelijk Comité van Deskundigen heeft het resultaat beoordeelt en akkoord gevonden. Volgens Ten Ham zijn het 'best wel zware criteria'. "De eisen die we stellen zijn ambitieus maar haalbaar, daar is uitgebreid op getest." De jaarlijkse toetsing wordt uitgevoerd door een onafhankelijke certificerende instelling (ICTRecht).