Hoogste tijd om werk te maken van elektrische winkelbevoorrading
In samenwerking met transportpartner Trans-Imex belevert DistriFresh sinds eind september supermarktfilialen van Nettorama volledig elektrisch. Niet alleen de Volvo-truck, maar ook de koeltrailer is uitgerust met een stekker.
De elektrische truck gaat ’s ochtends vroeg op pad en komt in de loop van de middag terug. Het opladen gebeurt op een eigen laadplein. Daardoor is de chauffeur altijd verzekerd, dat de batterij voor vertrek vol is. In noodgevallen kan de chauffeur onderweg bijladen. Maar dat hoeft in principe niet. De actieradius is royaal genoeg voor de afstanden die afgelegd moeten worden.
Veel vragen waar je van tevoren het antwoord niet op weet
Naast het inzetten sinds 2019 van elektrische trailers is dit de volgende stap in de verduurzaming van de logistieke keten: de keuze voor elektrische trucks, legt manager transport Koen Relou uit. “Wij hebben geen eigen trucks rijden, maar werken samen met acht vaste transportpartijen. Samen met een van onze trouwe partners, Trans-Imex uit Veghel, hebben we de knoop doorgehakt. Vanuit beide bedrijven kwam de wens om aan de slag te gaan met elektrificatie. Het is nu echt tijd om hier werk van te maken. Maar wat betekent deze overstap in de praktijk? Hoe ver kom je met een volle batterij? Waar loop je tegenaan? Hoe zorg je dat je het opladen goed geregeld hebt? Stuk voor stuk vragen waar je van tevoren het antwoord niet op weet. Daar kom je alleen achter als je ermee gaat experimenteren.”
‘Logistieke wereld is uitdagend en interessant’
Het is een komen en gaan van vrachtwagens op het terrein van DistriFresh in Boxtel. Het bedrijf, onderdeel van Vion Food Group, is gespecialiseerd in transport, handling en tijdelijke opslag van producten die gekoeld of diepgevroren moeten zijn. “Het werk gaat hier 24/7 door”, vertelt Koen Relou. Al bijna zeven jaar is hij werkzaam voor DistriFresh, sinds 2021 als manager transport. “Mooi om te doen. Het is een wereld die nooit stilstaat. Maar het is soms ook een aardige puzzel.”
Geen rondjes om de kerk
“De ritten die met de elektrische combinatie worden uitgevoerd, moesten wel bestaande ritten zijn die één-op-één vervangen konden worden”, benadrukt Relou. “Anders heeft het niet zoveel zin. Je gaat niet voor de show een rondje om de kerk rijden met een halflege elektrische combinatie."
"Samen met Trans-Imex besloten we dat het beleveren van supermarkten van Nettorama wel eens heel geschikt kon zijn. De trucks hebben een actieradius van zo’n 350 kilometer. De producten die vervoerd worden, zijn niet heel zwaar. Het gaat vooral om gekoelde vleesproducten. En wat we heel belangrijk vinden: de dorpen en steden waar deze elektrische combinatie doorheen rijdt, profiteren van de voordelen van de e-truck en de elektrische koeltrailer. De belevering is stiller én schoner. We horen van de chauffeurs ook echt dat het omwonenden opvalt hoe stil de vrachtwagen is.”
Liefst eigen stroom opwekken
De elektrische trailers worden op het eigen terrein in Boxtel geladen. In hoeverre is de capaciteit van deze locatie van DistriFresh al voorbereid op een elektrische toekomst? “Netcongestie is uiteraard een ‘hot topic’. Ook hier gaat dat in de toekomst zeker een rol spelen. We hebben op dit moment een eigen snellader voor de e-truck laten plaatsen. We willen komende tijd in beeld brengen wat de mogelijkheden voor deze locatie zijn om verder uit te breiden. Uiteraard hebben we meerdere vestigingen. In Den Bosch wekken we onze eigen stroom op met zonnepanelen. Als we het aantal laadplekken willen uitbreiden, dan zie ik daar zeker mogelijkheden om dat te kunnen doen. Je eigen stroom opwekken en daar je batterijen mee opladen. Dat is uiteindelijk natuurlijk de meest duurzame oplossing. We willen doorpakken en op meer plekken overschakelen naar de combinatie van zowel een elektrische truck als een elektrische koeltrailer.”
Zero-emissie zones komen eraan, daar gaan we mee aan de slag
Duurzaamheid speelt volgens Relou een steeds grotere rol in de dagelijks bedrijfsvoering en in de beslissingen die genomen worden. “We rijden dagelijks met negentig tot honderd auto’s rond. Met de aanschaf van de elektrische trailers hebben we al een flinke energiewinst te pakken. Maar we zijn er nog lang niet. De zero-emissiezones komen eraan. Daar moet je echt mee aan de slag. Ons doel is om steeds meer binnensteden emissievrij te gaan bevoorraden. Daarvoor moeten we de komende tijd de volgende stappen nemen op het gebied van het verduurzamen van de ritten. De ervaringen met deze Volvo-truck zijn heel positief. Onze transportpartner en de chauffeurs van de e-truck zijn enthousiast. Ook voor hen is het een nieuwe wereld en een prachtige praktijkcase. Kortom, het smaakt zeker naar meer.”
‘Goede beladingsgraad is nog lang niet overal vanzelfsprekend’
Liever uitbesteden dan een rit niet efficiënt kunnen uitvoeren
Naast het overschakelen op elektrisch vervoer, is er nog een uitstekende manier om de uitstoot te verminderen. En daar is volgens Relou - die ook jarenlang werkzaam was als planner - nog wel eens te weinig aandacht voor in de hele EV-discussie. “Uiteindelijk is het vooral belangrijk dat de auto’s die rondrijden, ook echt vol zitten. Daar focus ik ook echt op.” Een goede beladingsgraad is lang niet overal vanzelfsprekend, merkt Relou. “Terwijl daar juist veel winst te behalen valt. Wil je echt duurzaam zijn, dan is het belangrijk om open en transparant te zijn. Kun je een rit niet efficiënt uitvoeren, laat een ander dat dan doen. Ook al is het een concurrent. Op dit vlak zijn er in de sector nog wel stappen te zetten. Want lege kilometers zijn echt doodzonde en vaak onnodig. Daar helpt ook een elektrische truck niet tegen.”