Ruud Metten, manager logistieke inkoop en innovaties bij Lidl Nederland

Ruud Metten, manager logistieke inkoop en innovaties bij Lidl Nederland

‘Liever nog eerder elektrisch op weg dan we nu van plan zijn’

In 2030 krijgt elk Lidl-filiaal in Nederland de winkelvoorraad met een elektrische truck aangeleverd. De discounter gaat daarmee verder dan voldoen aan een verplichting. Vanuit het geloof dat transport duurzamer kan, maar ook omdat het goedkoper is.

Lees het hele interview met Ruud Metten op www.logistiek.nl

“Eerst kost ons dit geld, maar ik denk dat de TCO vanaf 2026 ongeveer gelijk is.” Ruud Metten weet waarom Lidl in Nederland het voortouw neemt en zegt dit in de gesprekken met transporteurs en de planning. Eerder dan 2030 zou haalbaar moeten zijn.

Bij het Lidl-dc in Almere staan twee laadpalen voor momenteel zes elektrische trucks van Simon Loos, VSDV en Jooren Transporten. Er komen in 2024 nog twee palen bij. “Dat is het voordeel van dit nieuwe distributiecentrum”, legt Metten uit. Hij was tijdens de bouw al ervan overtuigd dat elektrisch de toekomst zou worden.

Waarom is dit belangrijk voor Lidl?

Metten: “Overstappen naar duurzaam transport is een logisch gevolg van alle duurzaamheidsstappen die we al zetten. Los van dat elektrisch rijden beter is voor het milieu, gaat het ons om de TCO, de total cost of ownership. Als je kijkt naar de totale transportkosten, denk ik dat 2026 ons omslagpunt wordt. In onze berekening kijken we naar de prijs voor stroom versus prijs voor diesel en ga ik ervan uit dat de vrachtwagenheffing per 2026 geldt met 75 procent korting voor elektrische trucks.”

Komt dit vanuit het hoofdkantoor?

“Nee, in Duitsland stapt Lidl nog niet over naar volledig elektrisch. Alle landen hebben vragen over welk type laadpalen, hoeveel capaciteit er nodig is, et cetera. Vanuit Lidl Nederland hebben we nu gezegd: ‘Laat ons dit doen’. Hier past het, omdat we zes lokale dc’s hebben met allemaal gemiddeld 70 tot 75 winkels eromheen. Die kunnen we elektrisch bevoorraden. We lopen op duurzaamheid vaker voorop en willen nu ook het voortouw nemen.”

Vrachtwagen 100% elektrisch

Met één vrachtwagen de zero-emissiezones in, of moeten supermarkten kiezen voor meerdere kleine (elektrische) voertuigen? “Eén grote vrachtwagen”, zegt Ruud Metten zonder twijfel. “Er is altijd nog sprake van fijnstof, dus je kunt voor de luchtkwaliteit het beste zo min mogelijk voertuigen de stad in rijden.” De beladingsgraad van Lidl Nederland zou altijd hoger dan 90 procent zijn, omdat in het dc alles wordt geconsolideerd. Eén vrachtwagen vervoert zowel diepvries-, gekoelde als houdbare producten. Lidl rijdt maximaal twee keer per dag naar een winkel.

Wat vinden de transporteurs?

“Natuurlijk hadden ze eerst vragen over de kosten. We betalen voor het gebruik, dus in eerste instantie krijgen de transporteurs meer per kilometer. Ze hoeven tegelijkertijd de hoge dieselkosten niet te betalen en er zijn de HBE-opbrengsten. Dat ziet de ondernemer in eerste instantie niet, maar wij wel en daarin nemen we ze mee. We hebben ze natuurlijk keihard nodig om dit voor elkaar te krijgen, dus we beseffen ons heel goed dat we ze met sommige dingen moeten helpen.”

‘Met langdurige contracten kan de transporteur makkelijker naar de bank’

Betaalt Lidl mee voor aanschafkosten?

“Nee. Daarvoor bestaat de AanZET-subsidie. Dan ben je er nog niet hoor, maar heb je in elk geval een deel. En doordat we langdurige contracten hebben, kan de transporteur makkelijker naar de bank. We werken overigens veel met kleinere familiebedrijven. Zij hoeven niet voor kwantiteit te gaan. Ze weten precies wanneer alles afgeschreven is en kunnen nu al rekening ermee houden, dat ze dan voor elektrisch gaan. Welk merk e-truck ze kiezen, maakt voor ons niet uit. Wij vinden het juist fijn om met veel varianten te testen.”

Oplaadpunt elektrische vrachtwagens

Naast trucks kijkt Lidl ook naar elektrische trailers. “Daar heeft niemand het over, maar dat vinden we net zo belangrijk als elektrische trekkers, onder meer voor een stille bevoorrading. Ook daarin mag de transporteur zelf kiezen of hij voor een variant gaat met regeneratie-as of een trailer die stroom uit de cabine trekt. Zo lang we uiteindelijk in 2030 maar honderd procent elektrische trailers in het wagenpark hebben. Bepaalde varianten kunnen trouwens via een stekker worden opgeladen tijdens het laden en lossen bij ons op het dc.”

Hoe is het bij de overige dc’s?

“Lidl Nederland heeft zes distributiecentra. Voor alle locaties hebben we in 2021 al netverzwaring aangevraagd. In Oosterhout krijgen we voor de kerst laadpalen, maar in Waddinxveen, bijvoorbeeld, kan het pas in 2025. Jammer, want juist in de Randstad willen we snel verzwaren. In Almere breiden we het aantal laadpalen komend jaar uit.”

Wat is er precies nodig?

“Met de huidige range van e-trucks gaan we uit van één paal per twee trucks. De aansluiting krijgen we, maar nog niet overal alle benodigde capaciteit. We kunnen tijdelijk laden op een batterij, zoals we nu in Oosterhout doen, maar hopen natuurlijk snel de juiste voorzieningen te hebben. Uitgangspunt is dat de elektrische trucks zo veel mogelijk rijden. Koopt een transporteur tien e-trucks met Aanzet subsidie? Dan rijden er tien. We schuiven eventueel met de standplaats van de wagens om ze allemaal in te kunnen zetten.”