In 2030 krijgt elk Lidl-filiaal in Nederland de winkelvoorraad met een elektrische truck aangeleverd. De discounter gaat daarmee verder dan voldoen aan een verplichting. Vanuit het geloof dat transport duurzamer kan, maar ook omdat het goedkoper is.
Lees het hele interview met Ruud Metten op www.logistiek.nl
“Eerst kost ons dit geld, maar ik denk dat de TCO vanaf 2026 ongeveer gelijk is.” Ruud Metten weet waarom Lidl in Nederland het voortouw neemt en zegt dit in de gesprekken met transporteurs en de planning. Eerder dan 2030 zou haalbaar moeten zijn.
Bij het Lidl-dc in Almere staan twee laadpalen voor momenteel zes elektrische trucks van Simon Loos, VSDV en Jooren Transporten. Er komen in 2024 nog twee palen bij. “Dat is het voordeel van dit nieuwe distributiecentrum”, legt Metten uit. Hij was tijdens de bouw al ervan overtuigd dat elektrisch de toekomst zou worden.
Waarom is dit belangrijk voor Lidl?
Metten: “Overstappen naar duurzaam transport is een logisch gevolg van alle duurzaamheidsstappen die we al zetten. Los van dat elektrisch rijden beter is voor het milieu, gaat het ons om de TCO, de total cost of ownership. Als je kijkt naar de totale transportkosten, denk ik dat 2026 ons omslagpunt wordt. In onze berekening kijken we naar de prijs voor stroom versus prijs voor diesel en ga ik ervan uit dat de vrachtwagenheffing per 2026 geldt met 75 procent korting voor elektrische trucks.”
Komt dit vanuit het hoofdkantoor?
“Nee, in Duitsland stapt Lidl nog niet over naar volledig elektrisch. Alle landen hebben vragen over welk type laadpalen, hoeveel capaciteit er nodig is, et cetera. Vanuit Lidl Nederland hebben we nu gezegd: ‘Laat ons dit doen’. Hier past het, omdat we zes lokale dc’s hebben met allemaal gemiddeld 70 tot 75 winkels eromheen. Die kunnen we elektrisch bevoorraden. We lopen op duurzaamheid vaker voorop en willen nu ook het voortouw nemen.”