Internationale verladers ontdekken nieuwe planningssoftware
Eigenlijk nog maar kort geleden kwam Stephan de Barse voor o9 Solutions terug naar Europa, naar Nederland zelfs, omdat het Amerikaanse softwarebedrijf besloot op Schiphol een Europees hoofdkantoor te vestigen. Eind 2018 stapte hij op het vliegtuig met niet veel meer dan een koffertje en hoop enthousiasme om zich met vooral internationale klanten bezig te houden die ook de o9 oplossing in Europese vestigingen wilden gaan toepassen. Zelf maakte De Barse daarvoor ook onderdeel uit van een groot bedrijf, dat scheepselektronica maakte in Mexico, Navico. De fabrikant implementeerde o9 en als supply chain manager was De Barse daar nauw bij betrokken, niet alleen in Mexico – waar hij destijds ook woonde – maar ook in andere vestigingen wereldwijd.
Lees het hele interview met Stephan de Barse op Logistiek.nl
“Navico was klant nummer zes van dit softwarebedrijf dat amper honderd mensen in dienst had. Ik raakte heel erg onder de indruk van de mensen en de cultuur bij o9. Ondanks het feit dat ik relatief weinig kennis en ervaring had met ICT, vroegen de oprichters mij om Europa te gaan doen. En daar heb ik ja op gezegd.”
Wat maakt jullie oplossing anders?
“Kijk naar SAP, of naar OMP en Blue Yonder, al die op zichzelf prachtige systemen. Ze hebben een enorm klantenbestand. Maar dat heeft ook nadelen, namelijk dat ze hun technologie continu moeten aanpassen op de nieuwe mogelijkheden die er zijn en migreren naar de cloud. Ons platform is in de periode 2009 tot 2014 gebouwd. En omdat het als systeem in de cloud is opgezet kunnen we veel sneller innoveren. Op die manier kunnen we alle data die beschikbaar is in de supply chain bij elkaar brengen. End-to-end”
Hoe vertaalt zich dat, end-to-end?
“Vaak plannen bedrijven op basis van data uit een ERP systeem. Maar meestal is die masterdata niet erg accuraat. Om product vanuit de supply chain bij jouw fabriek te brengen staat er bijvoorbeeld een leadtime van acht weken als uitgangspunt. Uit transactionele data blijkt echter dat het vaak tien weken is of twaalf. Wij pakken die gegeven op en verrijken daarmee de masterdata. Dit soort data zit niet in een ERP, maar in de hoofden van planners ergens op een spreadsheet. En dus zie je dat ze naast hun ERP ook nog gebruik maken van excel bijvoorbeeld. Ze hebben wel de data maar weten niet zo goed wat ze er mee kunnen doen.”