Ketenverstoring – hoe snel beschik je over de juiste data?

Internationaal een positie verwerven in de tamelijk complexe wereld van supply chain planning, daarvoor moet je van goeden huize komen. Het Amerikaanse software bedrijf o9 Solutions kwam uit een goed nest (i2 Technologies) en wist een brede groep supply chain professionals van wereldwijd organisaties te overtuigen. Stephan de Barse behoorde zelf tot die groep, nu vertelt hij overal dat het anders kan.

Internationale verladers ontdekken nieuwe planningssoftware

Eigenlijk nog maar kort geleden kwam Stephan de Barse voor o9 Solutions terug naar Europa, naar Nederland zelfs, omdat het Amerikaanse softwarebedrijf besloot op Schiphol een Europees hoofdkantoor te vestigen. Eind 2018 stapte hij op het vliegtuig met niet veel meer dan een koffertje en hoop enthousiasme om zich met vooral internationale klanten bezig te houden die ook de o9 oplossing in Europese vestigingen wilden gaan toepassen. Zelf maakte De Barse daarvoor ook onderdeel uit van een groot bedrijf, dat scheepselektronica maakte in Mexico, Navico. De fabrikant implementeerde o9 en als supply chain manager was De Barse daar nauw bij betrokken, niet alleen in Mexico – waar hij destijds ook woonde – maar ook in andere vestigingen wereldwijd.

Lees het hele interview met Stephan de Barse op Logistiek.nl

“Navico was klant nummer zes van dit softwarebedrijf dat amper honderd mensen in dienst had. Ik raakte heel erg onder de indruk van de mensen en de cultuur bij o9. Ondanks het feit dat ik relatief weinig kennis en ervaring had met ICT, vroegen de oprichters mij om Europa te gaan doen. En daar heb ik ja op gezegd.”

Wat maakt jullie oplossing anders?

“Kijk naar SAP, of naar OMP en Blue Yonder, al die op zichzelf prachtige systemen. Ze hebben een enorm klantenbestand. Maar dat heeft ook nadelen, namelijk dat ze hun technologie continu moeten aanpassen op de nieuwe mogelijkheden die er zijn en migreren naar de cloud. Ons platform is in de periode 2009 tot 2014 gebouwd. En omdat het als systeem in de cloud is opgezet kunnen we veel sneller innoveren. Op die manier kunnen we alle data die beschikbaar is in de supply chain bij elkaar brengen. End-to-end”

Hoe vertaalt zich dat, end-to-end?

“Vaak plannen bedrijven op basis van data uit een ERP systeem. Maar meestal is die masterdata niet erg accuraat. Om product vanuit de supply chain bij jouw fabriek te brengen staat er bijvoorbeeld een leadtime van acht weken als uitgangspunt. Uit transactionele data blijkt echter dat het vaak tien weken is of twaalf. Wij pakken die gegeven op en verrijken daarmee de masterdata. Dit soort data zit niet in een ERP, maar in de hoofden van planners ergens op een spreadsheet. En dus zie je dat ze naast hun ERP ook nog gebruik maken van excel bijvoorbeeld. Ze hebben wel de data maar weten niet zo goed  wat ze er mee kunnen doen.”

Stephan de Barse

Internationale erkenning in sc planning

 

Vanaf 2019 is o9 Solutions actief in Europa vanuit een vestiging in het WTC op Schiphol, waar de helft van de inmiddels driehonderd medewerkers in Europa werkzaam is. Stephan de Barse heeft twee rollen in het bedrijf: eindverantwoordelijk voor de Europese organisatie en wereldwijd voor alle commerciële activiteiten.
Na de oprichting in 2009 duurde het tot 2014 voor o9 Solutions vanuit Dallas met een eerste versie kwam met een innovatieve oplossing voor supply chain planning van multinationals in de food, agri, mode, consumentenelektronica, high tech en medische producten.
Met name dankzij cloud computing, big data en AI wist het bedrijf indruk te maken bij grote verladers. De softwareleverancier duikt regelmatig op in lijstjes met toonaangevende bedrijven op dit gebied.

Hoe helpt jullie oplossing daarbij?

“In feite brengen we de hele value chain onder in een digital twin. Zodat je daarmee een model hebt van de hele value chain op een digitale manier. Je ziet de kosten, je ziet de knelpunten, de geplande voorraadniveaus en noem maar op. De intelligentie in het platform brengt de planningsprocessen veel beter in kaart. Dankzij de digital twin weten we precies waar de supply chain in gebreke gaat blijken te zijn. Met verschillende scenario’s kunnen we dan aangeven wat de gevolgen zijn voor de winst- en verliesrekening. Normaal gesproken duurt het misschien wel een maand, voordat de gevolgen van een verstoring echt inzichtelijk zijn. Niemand kan dan exact aangeven wat het effect is als de vraag tien procent hoger of lager uitpakt. Met ons systeem zie je dat meteen.”

Hoe verover je een plek in een overvolle markt?

“Er zijn heel wat deuren voor mijn neus dichtgeslagen in het begin. Dan komt het aan op doorzettingsvermogen en het geloof dat we echt iets unieks hebben. Vervolgens ook de goede mensen aannemen. Dat was minder lastig dan ik dacht. Het zijn mensen die ook echt geloven in deze visie en die het super gaaf vinden om aan een mooi bedrijf te bouwen. Implementatiepartners hebben daar ook aan bijgedragen, hoewel we toch liever zelf de eindverantwoordelijkheid houden.”

Wat zijn de verwachtingen op korte termijn?

“De markt groeit nog altijd en zelf sluiten we dit jaar af met een significante omzettoename, hoeveel kan ik nog niet zeggen, dat volgt begin januari. Daarna verwacht ik dat veel bestaande klanten meer gaan doen, omdat we ons portfolio gaan verbreden met meer online tools. Bijvoorbeeld met een ‘early warning’ tool, waarmee supply chain planners beter kunnen voorzien of er verstoringen aan zitten te komen, die zich elders in de keten al aan het ontwikkelen zijn.”