Zo kan het toch nog mis gaan

Vooraf zijn grootschalige mechanisatie (als het goed is) grondig onderbouwd en voorzien van een goede business case. Maar na implementatie valt het resultaat soms behoorlijk tegen. Vaak heeft dat te maken met een foute inschatting van het menselijk aspect. Zes valkuilen om hier bewust van te zijn en op effectieve wijze te omzeilen. Lees het tweeluik over logistieke mechanisatieprojecten van Bart van Eijden (IG&H) op www.logistiek.nl

Tip1 Weinig tijd inruimen voor de opstart

Leren werken met nieuwe mechanisatie is een complex en intensief proces. Zo moeten slim uitgedachte processen zich in de realiteit nog  wel even bewijzen. Ook veroorzaakt een gemechaniseerd warehouse een nieuwe set aan systemen en tools. Mensen moeten daarmee leren omgaan. Te snel opschalen kan leiden tot enorme problemen, die niet zomaar zijn op te lossen.

Tip2 Doen alsof robots ook mensen zijn

Mensen kunnen geïnspireerd raken om sneller en beter te werken; ze zijn flexibel bij te sturen. Robots doen alleen waarvoor ze zijn gemaakt en werken op één tempo. Opvoeren van de snelheid werkt averechts. Met een verkeerde besturing kunnen er opstoppingen ontstaan, die lastig zijn weg te werken. Het aansturen van een machine vereist ervaring, maar ook leergeld en tijd.

Tip3 Pas naderhand leveranciers benaderen

Leveranciers van aangeleverde goederen moeten hun zaken op orde hebben. Tijdstip van aanleveren is belangrijk, net als de kwaliteit van de data, omdat anders veel manuele interventies nodig zijn. Ladingdrager, verpakking en de producten zelf - voor elk hiervan geldt dat een minimale afwijking kan leiden tot een serieuze storing. Ga al een jaar van tevoren met leveranciers in gesprek.

Tip4 Zelf wel even oplossingen verzinnen

Mechanisatie live brengen is een hele klus, die zich afspeelt terwijl de reguliere business nog gewoon doordraait. Slechts weinig organisaties hebben een permanente projectorganisatie. Leun daarom de eerste periode op de hulp van externe expertise voor onderhoud en begeleiding. Alles in eigen beheer lijkt een goede manier om de kosten in de hand te houden. Vaak is dat niet het geval.

Tip5 Vergeten vaardigheden aan te leren

Mechanisatie vraagt om andere type medewerkers; mensen die communicatief vaardig zijn, stressbestendig, technisch inzicht hebben en kennis van het logistieke proces. En het vereist ook een zekere teamspirit om iedere dag het perfecte spel te willen spelen met techniek, mens en proces. Automatisering kan ook leiden tot eentonig, afstompend werk. Willen mensen dat?

Tip6 Het echte doel uit het oog verliezen

Het echte einddoel blijft blije klanten; dat zou het doel moeten zijn. Zij moeten kunnen vertrouwen op volle winkelschappen en een tijdige bezorging. De klant heeft zelf niks aan de techniek, alleen het resultaat telt. Dus een uptime van 99 procent klinkt goed, maar die laatste 1 procent zorgt voor ontevreden klanten. Continu willen verbeteren moet de cultuur en de leiderschapsstijl kenmerken.