Het rondreizende robotcircus van Omron

De digitale fabriek – ook wel Industrie 4.0 genoemd – komt wat Omron betreft met rasse robotschreden dichterbij. Om dat te illustreren snorren op de magazijnvloer van het Omron European Repair Center een paar AMR’s rond. De robots maken deel uit van een rondreizend circus van de Flexible Manufacturing Roadshow, waarmee Omron door Europa toert. “We hebben ervoor gekozen om juist naar klanten toe te gaan met deze show. Zo kunnen we veel beter dan op een beurs laten zien waartoe we in staat zijn.”

Vrijwel alle bedrijven willen robots in productie en magazijn

In Den Bosch – maar ook op andere locaties, wil Omron laten zien dat het bedrijf inspeelt op de behoeften van kleinere- en middelgrote productie- en logistieke bedrijven. Negentig procent van dit soort ondernemingen geeft - in een door de Japanse fabrikant zelf opgezet onderzoek - aan dat ze in 2030 robotautomatisering in hun infrastructuur willen opnemen. De nadruk zal daarbij liggen op mobiele robots en cobots. Deze zijn volgens de leverancier eenvoudig te implementeren, althans, als aan een paar belangrijke voorwaarden is voldaan.
Tim Foreman, verantwoordelijk voor AI en Research & Development: “Het gebruik van digitale tools, robots en automatisering is een essentieel onderdeel van Industry 4.0. Dat betekent ook dat je de juiste informatie in het juiste format moet hebben, om van het geheel te kunnen profiteren. Met het oog op de standaardisatie van data zitten we in een overleggroep van 24 grote industriële bedrijven.” Bedrijven die bijvoorbeeld willen toewerken naar een ‘digitale fabriek’, zouden zich volgens Foreman eerst moeten richten op het verzamelen van data.

OMRON-Roadshow-EPCC

Innoveren om maximale potentie van mensen te bereiken

Al sinds de start van het bedrijf, werkt Omron aan integratie van mensen en technische tools in productieomgevingen en in de logistiek. Het principe van de onderneming is om te innoveren op basis van sociale behoeften. Fernando Colas, de huidig ceo van Omron: “Onze oprichter voorspelde al in 1950 dat we in de periode 2020-2025 de nadruk zouden leggen op het optimaliseren van processen. Het leven zou nu individueler zijn, een afscheid van massaproductie. Dat bleek een juiste voorspelling. Vanaf 2030 ligt de nadruk op het creëren van een probleemloze samenleving. Dat laatste is alleen mogelijk als de samenleving makkelijker kan inspelen op nieuwe uitdagingen, zoals duurzaamheid en verschillen tussen mensen. Het betekent ook dat je zoiets als robotics nodig hebt om de maximale potentie van mensen te bereiken; niet om mensen daarna weg te sturen.”
Maar het moet niet blijven bij het combineren van kennis in samenhang met tools. “Je kunt dat aanbieden aan bedrijven, maar er is meer nodig. Het gaat er ons niet primair om zoveel mogelijk tools te leveren, maar om bedrijven verder te helpen. Dat betekent ook dat we meer willen produceren op een groter aantal locaties”, meent Colas.

OMRON-Factory-AMR

Werken met verschillende leveranciers kan heel goed

Met veel aandacht voor de eigen producten lijkt het logisch dat er ook nieuws te melden is. Dat is er, in de vorm van de gloednieuwe MD-650, een AMR waarmee gewicht tot 650 kilogram is te verplaatsen. Het bedrijf leverde al mobiele robots waarop tot zestig en tot 1.500 kilo is te laden. In de pijplijn zit nog de MD-900.
Orlando Martins van Omron zegt daarover: “Een deel van de flexibiliteit die bedrijven zoeken, zullen ze vinden in een variëteit aan robots op de markt. Toch is er daarbij wat angst om voor meerdere leveranciers te kiezen. Dat hoeft geen uitdaging te zijn, sterker, met diverse tools spelen we daar al op in. Met de Fleet Simulator geven we zowel gebruikers als systeemintegrators een goed beeld van wat mogelijk is, welke AMR’s er in welke magazijn- en productieomgeving zijn te gebruiken. Dat vereenvoudigt de evaluatie en implementatie.”
“Bedrijven willen logistieke- of productieomgevingen flexibeler maken. Daar ligt nog een hele grote toekomst, waarop we met bijvoorbeeld AMR’s nu inspelen. Vooral kleinere en middelgrote bedrijven staan voor deze uitdaging om operaties snel te kunnen aanpassen en tegelijkertijd veilig te houden”, zegt Martins.

OMRON

Instellen van robots moet niet dagenlang in beslag nemen

Het korter op de klant zitten is essentieel voor de samenleving zoals Omron die ziet ontwikkelen, stelt Martins: “Wij zijn niet de leverancier van de stellingen, noch van de rekken. Onze aandacht gaat uit naar de interactie tussen mens en machine. Daar investeren we in, omdat we daar waarde kunnen toevoegen. Bijvoorbeeld in de vorm van flexibiliteit. Dat je als bedrijf lokaal kunt inspelen op de daar geldende vraag. Dat je zelf al jouw machines, zoals robots, kunt instellen en de volgende dag kunt aanpassen. Dat moet geen dagen duren en ook wil je daar liever geen externe hulp bij. Wij zorgen er wel voor dat alle systemen zijn gekoppeld, en gebruikers details ontvangen over de productie en vanuit een WMS. Vervolgens zorgen wij voor de volgorde op de magazijn- of productievloer, ook als een ERP daar zelf niet goed of flexibel genoeg in is.”

OMRON