‘Groene gevels zijn energetisch niet handig voor een diepvries dc’

Het bouwen van een diepvriesmagazijn, zoals Müller Fresh Food Logistics dat opnieuw aan het doen is in Holten, vraagt om specifieke kennis. Zeker ook nu de duurzaamheidseisen toenemen. Kennis en daarnaast ook creativiteit. Het kan namelijk ook anders met meer aandacht voor de omgeving, zo zegt Jan-Peter Müller. “Dit zijn bijzondere gebouwen, ze wijken totaal af van de distributiecentra die je overal ziet verschijnen.”

Jan-Peter Müller

Bij het ontwerp is meteen al rekening gehouden met milieubesparende maatregelen. “Ik denk dat de voorgevel mooi in het landschap past”, meent Jan-Peter Müller. Hij heeft zijn familiebedrijf - 85 jaar oud – nog niet zo lang geleden verkocht aan Dachser maar staat nog altijd aan het roer. “We hebben rekening gehouden met vleermuizen en hebben wadi’s aangelegd waar nu mooie rietkragen ontstaan. Maar ik vind wel dat we in de toekomst allemaal wat creatiever mogen worden. In Duitsland heb je bijvoorbeeld groene singels om bedrijventerreinen heen zodat het gebied meer aan het oog onttrokken wordt. Groene gevels zijn ook mooi, maar energetisch voor een diepvriespand niet zo heel handig.”

Genoeg ruimte om nog uit te breiden

De logistiek dienstverlener heeft geluk dat ze kunnen kiezen waar ze willen uitbreiden. “Dat hoor je wel eens anders. We hebben aardig wat grond aangekocht in het verleden waardoor we onze groei goed kunnen opvangen. Hier in het oosten van het land is sowieso altijd wel wat meer plek beschikbaar en de gemeente werkt ook erg goed mee. Stapje voor stapje groeien wij zowel binnen als buiten Holten, we zitten inmiddels ook in bijvoorbeeld Nijkerk, Roelofarendsveen, Rotterdam en Lekkerkerk.”

Jan-Peter Müller

Laadpalen bij docks en voor de trailers verderop

Bij de bouw van het nieuwe pand heeft Müller Fresh Food Logistics de nodige maatregelen genomen om de duurzaamheid te waarborgen. Müller: “Naast de dikke isolatie hebben we extra geïsoleerd, buiten wat er van ons gevraagd werd. Het pand is volledig voorzien van zonnepanelen en is gasvrij. De koelinstallatie wordt een CO2-installatie, waarmee we ons gebouw voorzien van de meest moderne technieken. We hebben bovendien bij ieder dock laadpalen. Die capaciteit hebben we ook uitgebreid met zestig palen, waaraan koeltrailers kunnen blijven koelen maar ook elektrische auto’s kunnen opladen. Zo gaan we ze dubbel inzetten. In totaliteit hebben we zo’n 200 oplaadpunten om trailers, trucks en personenauto’s te laden.” De nieuwe hal wordt zeventien meter hoog en biedt onderdak aan maximaal 7.000 pallets.

Vergunning voor diepvries kosten veel meer tijd

Müller Fresh Food Logistics opereert met drie verschillende temperatuurzones, legt Müller uit. “We werken met koelvers, diepvries en ambient. Onze nieuwe uitbreiding in Holten betreft een diepvrieshal waarin we in eerste instantie ambient gaan inzetten maar die uiteindelijk een diepvriesbestemming gaat krijgen. Dat hebben we zo gedaan omdat je ziet dat de vergunningverlening en realisatie voor diepvrieshallen vaak meer tijd kost en je zo moeilijk adequaat op bewegingen in de markt kunt reageren. Ambient magazijnen kun je nog wel eens ergens huren, maar een diepvries is nergens te huur. Om flexibeler op de markt te kunnen reageren bouwen we dus nu deze hal.” Afgelopen jaar nam Müller al een nieuwe diepvrieshal in Lekkerkerk in gebruik. Nu is Holten weer aan de beurt.

Diepvriesmagazijnen zijn niet te huur en nieuwbouw was dus noodzakelijk, aldus Müller. “Dit zijn bijzondere gebouwen, ze wijken totaal af van de distributiecentra die je overal ziet verschijnen. Van een bestaand pand kun je ook nauwelijks een diepvrieshal maken. Daarvoor zijn er teveel specifieke voorzieningen.”
Dat begin al bij de vloer en staalconstructie. Het belangrijkste verschil zit in de isolatieschillen. “Je hebt al een complete schil tussen de vloer en de wanden nodig, anders vriest alles op termijn kapot. Daar moet vloerverwarming onder, niet om de vloer warm te houden maar de grond. Die verwarming zit dus onder de isolatielaag, normaliter zit die erboven. Alleen daarom is een diepvrieshal al bijzonder en dus niet zo maar te maken van een bestaand pand. Verder moeten er verwarmingslinten in om te voorkomen dat deuren vastvriezen. Al dat soort zaken maken het pand bijzonder.”
Vanaf oktober, zo verwacht Müller, zullen de pallets het nieuwe pand in worden gebracht.

‘Van een bestaand pand kun je nauwelijks een diepvrieshal maken. Dat is te specifiek’

Locatiekeuze van… - 20 bedrijven vertellen over hun ervaringen

Nog altijd zijn bekende logistieke hotspots in Noord-Brabant en Limburg populair. Maar door ruimtegebrek – en gebrek aan personeel – wijken verladers en logistiek dienstverleners steeds vaker uit naar andere regio’s in het land, zoals Flevoland, Gelderland en Overijssel. Hoe bedrijven tot hun afwegingen komen en soms een bijzondere een locatiekeuze maken, vertellen ze in een serie met inmiddels bijna twintig afleveringen op de website www.logistiek.nl.