Hoe ziet het er zo meteen uit? Verschillende routes rijden voor fabriek en dc’s
“Vijf splinternieuwe gliders (chassis zonder aandrijflijn maar met cabine – red) van DAF, zullen in de productiefaciliteit in Eindhoven met behulp van brandstofceltechnologie van Toyota Motor Europe (TME) opgebouwd gaan worden tot volwaardige waterstoftrucks. Daarna is het de bedoeling, dat de trucks gaan rijden in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Ze rijden routes van en naar de haven van Rotterdam, de haven van Zeebrugge, de Toyota-fabriek in Valenciennes in het noorden van Frankrijk, het onderdelendistributiecentrum in Diest (B) en het onderdelendistributiecentrum in de buurt van Keulen. We kiezen voor deze routes, omdat als zich een technisch probleem voordoet we snel kunnen handelen. Er nog maar heel weinig reparatie- en onderhoudspunten, die deze techniek beheersen. De partners hebben daarom afgesproken bij het project te kiezen voor een beperkt aantal vrachtwagens in een beperkt geografisch gebied. Binnen het gebied hebben we gekozen voor meerdere routes, zodat niet alle trucks dezelfde route gaan rijden en je daardoor erg vergelijkbare resultaten krijgt.”