Denk vanuit elektrisch oogpunt opnieuw na over transport
In een tijd waarin iedereen het heeft over duurzaamheid en milieubewustzijn, zien bedrijven zich zowel aangemoedigd als ook ontmoedigd om de overstap te maken naar emissievrij rijden. De overheid zou juist een helder en consequent beleid moeten voeren.
Dat schrijft Gert-Jan Jonker in een blog op www.logistiek.nl. Hij geeft vier tips, die bedrijven – zero-emissie – op weg helpen.
Mijn eerste tip is om vast te stellen wat het servicegebied is en om de routes te identificeren, zodat je precies weet hoe de kilometers in elkaar zitten. Zie deze logistieke puzzel als een moment om vanaf scratch je logistiek weer op te bouwen, alleen dan vanuit een elektrisch oogpunt. Denken in dieseloplossingen en het één op één vervangen van voertuigen is niet altijd de beste oplossing.
Net als dat een grote actieradius, waardoor een voertuig langer kan rijden, niet altijd de beste keuze hoeft te zijn, omdat de benodigde accu's het voertuig zwaarder maken waardoor er minder lading meekan.
‘Maak meer gebruik van elkaars energieoplossingen’
Tweede tip betreft de laadinfrastructuur, daarmee kunnen ondernemers hun eigen energiecapaciteit onderzoeken en waar nodig samenwerken met elkaar, met gemeentes, de overheid en energiebedrijven om de ontwikkeling hiervan te bevorderen. Het plaatsen van laadpalen op bedrijventerreinen en het aanbieden van laadfaciliteiten voor werknemers die thuis opladen, zijn effectieve oplossingen. Het delen van elektriciteit door het maken van een energie-hub is ook in opkomst. Terwijl de ene ondernemer overdag het laadstation gebruikt, wil de ander
’s nachts laden bijvoorbeeld. Er zijn op dit gebied verschillende oplossingen te bedenken.
Daarnaast – tip drie - kunnen ondernemers ook de samenwerking in de keten opzoeken. Dat zorgt voor een meer gedragen project, zowel intern als met de ketenpartners. Denk hierbij aan hoe de gemeente Rotterdam samenwerkt met ondernemers door ze niet alleen goed te informeren maar ook te helpen via het initiatief Logistiek 010. Een goed voorbeeld van samenwerken vind ik Top Delivery Services (TDS). Zij wonnen een aanbesteding van Ikea met daarbij de voorwaarde, dat ze elektrisch zouden gaan leveren. Zo werken ze samen met de Zweedse meubelgigant aan verduurzaming. TDS won advies bij ons in en schafte meerdere elektrische voertuigen aan waar ze nu al weer zo’n twee jaar mee bezorgen. Er is gekeken naar slimme oplossingen voor de laadinfrastructuur op het bedrijfsterrein. Zo is er op één locatie een constructie ontwikkeld waarbij er bij het opladen gebruik gemaakt wordt van het overschot aan zonne-energie van de zonnepanelen. Dit scheelt enorm in de kosten en houdt het net gedeeltelijk vrij.
Tot slot subsidies. Die zijn er, maar de vraag blijft of je die altijd toegekend krijgt. Mijn advies hierin is zorg ervoor dat je eigenaar wordt van de energie. Ongeacht of je precies weet hoe of wat je nodig hebt op dit moment. Dat levert de grip op die nodig is bij de transitie. Begin te onderzoeken wat je nu betaalt. Laat door de energieleverancier de prijs van stroom vaststellen. Daarna kun je overwegen om zelfvoorzienend worden door bijvoorbeeld zonnepanelen. Creëer grip op de situatie voordat je situatie grip krijgt op jou.