E-fulfilment, zo doet ViaEurope dat

De tijd dat e-fulfilment het speelveld was van slimme, snelle, jonge entrepreneurs is voorbij. E-fulfilment is gemeengoed geworden. Pure players krijgen steeds meer concurrentie van logistiek dienstverleners. Hoe pakken de verschillende partijen dit aan? Wat is hun strategie en visie? Pure players en logistiek dienstverleners komen aan bod in de serie ‘E-fulfilment zo doen wij dat’ op Logistiek.nl. In de meest recente editie een wat vreemde eend in de bijt: ViaEurope.

ViaEurope is als e-logistics technology start-up in 2015 begonnen met e-HUBs (crossdock-operaties met 100 procent focus op e-commerce) op het Schiphol Logistics Park in Amsterdam en op Luik Airport. Afgelopen jaar kwam daar een hub in Budapest bij. Het bedrijf richt zich primair op het inklaren, afhandelen en de distributie van e-commercepakketten die voornamelijk uit China en de Verenigde Staten komen, door geheel Europa. ViaEurope vervult dus een soort tussenrol in het e-commercetraject.  

Hoe belangrijk is e-fulfilment voor jullie business?
Stephan Asbreuk, Chief Growth Officer bij ViaEurope: “In de e-logistieke keten opereren wij in het voortraject voordat de fulfilmentbusiness begint. Ons bedrijf ontleent zijn bestaansrecht aan het vereenvoudigen van het inklaringsproces voor e-commercezendingen op basis van geavanceerde IT-technologie en de automatisering van de logistieke processen. Onze oprichter, BJ Streefland, heeft in 2015 de keuze gemaakt om juist data leidend te laten zijn in dit proces. Dit is ook noodzakelijk gezien de honderdduizenden pakketjes die per dag verwerkt worden in de e-HUBs van ViaEurope.”

Hoe pakken jullie e-fulfilment aan? Gaat het om een aparte business of is het geïntegreerd in de bestaande operatie?
“In de kern richten we ons niet alleen op de douaneafwikkeling van de geïmporteerd e-commercegoederen van buiten de EU, we verzorgen ook een stuk van de logistieke keten. Van de port of entry in de EU, zoals Schiphol, tot aan de final mile-koeriers. De koeriers bezorgen vervolgens de B2B2C-zendingen naar de verschillende fulfilmentcenters. Via ons IT-platform – het ViaEurope platform – kunnen onze klanten real-time informatie krijgen over hun zendingen, totdat ze bij de fulfilmentcenters binnen zijn.”

 Lees het gehele interview  met Stephan Asbreuk op Logistiek.nl

In de serie E-fulfilment zo doen wij dat kunt u verder onder andere lezen over het familiegevoel van QLS, de collegialiteit bij Huboo en de e-fulfilmentaanpak van CB, Hexspoor, Dynalogic en diverse andere bedrijven.  

Stephan Asbreuk, ViaEurope