Picnic staat op het podium als voorbeeldbedrijf in logistiek

De Nederlandse Logistiek Prijs ging dit jaar naar Picnic, de onlinesupermarkt die in zeven jaar tijd niet meer uit het straatbeeld is weg te denken, maar ook op logistiek gebied een enorme groeicurve heeft doorlopen. In tegenstelling tot traditionele supermarktorganisaties koestert Picnic met succes het eigen model vanuit een sterk data-driven concept en met eigen software voor zowel de interne als externe afhandeling. En natuurlijk zijn er die in het oog lopende elektrische truckjes, waarmee de boodschappen aan de deur op een duurzame manier op het afgesproken tijdstip worden afgeleverd.

Wat maakt Picnic bijzonder in de ogen van de jury?

Een paar jaar geleden bezocht juryvoorzitter prof. Jos van Hillegersberg samen met de rest van de jury de toen nog prille e-commerce onderneming, die het ging opnemen tegen de supermarkt grootmachten. “De Nederlandse Logistiek Prijs is er echter niet voor veelbelovende startup bedrijven, maar om voorbeeldbedrijven naar voren te schuiven, die zich hebben weten te onderscheiden op logistiek gebied.” Dat heeft Picnic inmiddels volop gedaan, luidt het juryoordeel. Met name de ver doorgevoerde digitalisering valt op, het werken met mobiele apps zowel in het warehouse door de ‘shoppers’ als in het last-mile aflevertraject met de ‘runners’.
Maar ook het supply chain concept noemde Van Hillegersberg nog even nadrukkelijk, met relatief weinig voorraad en veel schakels er tussenuit. “Een hele interessante mix tussen een techbedrijf en een supermarkt.”

Picnic

Concept gericht op optimaal uitvoeren van distributierit

De NLP jury prijst met name het bezorgconcept met een hoge vullingsgraad en een hoge productiviteit, mogelijk gemaakt door het gericht rijden van een ‘melkboer rondje’. In tegenstelling tot traditionele supermarktorganisaties koestert Picnic het eigen model vanuit een sterk data-driven concept met eigen software voor zowel de interne als externe afhandeling. Uitgangspunt van Picnic is de distributierit en het afleveren in een tijdsslot van twintig minuten bij een klant. Van daaruit zijn ze terug gaan redeneren over wat dan nodig is om die rit efficiënt uit te kunnen voeren, betrouwbaar en tegen lage kosten. Vanuit die rit volgt de berekening van het aantal kratten voor de klanten die moeten worden beleverd, zoveel mogelijk geoptimaliseerd in het voertuig.
Zelf staat de juryvoorzitter nog in de wachtrij om toegelaten te worden als klant van Picnic. Want zo werkt het bij de online supermarkt, het duurt soms even voor klanten kunnen worden aangesloten. Dat is om de tijd te nemen om een zo optimaal mogelijke distributieritje te kunnen inplannen. Om het leed te verzachten krijgen nieuwe klanten zo lang een presentje aangereikt en dus is er ook voor Van Hillegersberg een ‘wachtverzachter’. 

Picnic

‘Geweldige erkenning voor club jonge mensen zonder ervaring’

Blij verrast zijn ze bij Picnic met de toekenning van de Nederlandse Logistiek Prijs, die jaarlijks wordt uitgereikt door VLM (Vereniging Logistiek Management). De online supermarkt ontwikkelde een compleet nieuwe vorm van levensmiddelendistributie en ging daar – ondanks alle kritische geluiden – onverstoord mee door. “Scepsis heeft ons alleen maar gesterkt in de overtuiging dat het op deze manier kan”, zeggen Wybe Jan Bleeker (links op de foto) en Peter Renting. “Geweldig dat we dit hebben bereikt met een club jonge mensen, die nauwelijks kennis of ervaring had in foodretail en logistiek.”
Renting: “Ik ben er enorm trots op dat we met een heel jong team, waarvan de meesten geen ervaring hebben met foodretail of met logistiek, toch in staat zijn geweest om in zeven jaar dit neer te zetten en dat we nu deze prijs krijgen.” Bleeker deelt dat gevoel. “Fantastisch dat nu ook dit onderdeel van het bedrijf, wat over het algemeen niet direct de credits krijgt, zo in het zonnetje komt te staan. We voelen ons echt zeer vereerd.”
De jury van de NLP had redenen te over om de mobiele supermarkt nu ook op logistiek gebied alle lof toe te zwaaien. Vier aspecten springen eruit. Bleeker en Renting reageren uitgebreid op de opvattingen in het juryrapport. Ze doen dat in een interview op www.logistiek.nl.

Picnic