E-fulfilment in Ikea-winkels - Hoe en waarom? 

Ikea bouwt in Nederland alle winkels om tot fulfilmentcentra. Zo komen online bestelde meubels sneller, goedkoper en duurzamer bij de klant thuis, legt Youssef Zouhair uit. Afhankelijk van de winkel en regio is automatisering – misschien zelfs Autostore - een optie.

Ikea

Waarom is ombouw van Ikea-winkels nodig? 

De winkels van Ikea zijn een begrip. Iedereen heeft wel eens grote pakketten uit het zelfbedieningsmagazijn gehaald, om die vervolgens in de auto of gehuurde aanhangwagen te tetrissen en de aankoop thuis in elkaar te zetten. De laatste jaren zet echter ook deze Zweedse meubelgigant in op e-commerce. Het aandeel online op de totale omzet van Ikea is in boekjaar 2022 meer dan verdubbeld ten opzichte van boekjaar 2019 (van 15 procent naar 31 procent). Dat heeft Youssef Zouhair, de logistiek eindverantwoordelijke voor Ikea Nederland, begin november laten zien tijdens de beurzen Logistica Next en ICT & Logistiek in Jaarbeurs Utrecht. Ten opzichte van de coronapiek lijkt het online-aandeel wel weer iets gezakt, maar de groei zit er in. In totaal gaat het volgens hem om 3 miljoen online orders in het vorige boekjaar.

Niet meer vanuit Oosterhout

Om de online bestelde meubels en keukens thuis te bezorgen, gingen er voorheen wagens vanuit het centrale distributiecentrum in Oosterhout naar de mensen thuis. Zeker naar Groningen ging dat om veel extra kilometers, legt Zouhair de beursbezoekers uit. Daarom is ervoor gekozen om de dertien Nederlandse winkels om te bouwen tot fulfilmentcentra. Ikea Groningen is inmiddels omgebouwd, waardoor 90 procent van de online bestellingen uit dat marktgebied al vanuit de lokale vestiging opgepakt kan worden. 

Youssef Zouhair, Ikea


Hoe maakt Ikea fulfilmentcentra van zijn winkels? 

Maar hoe gaat zoiets in het werk? Er zijn aanpassingen aan en/of in de winkel nodig om het fulfilmentproces toe te voegen. De aanpak verschilt per winkel en per regio, zegt Zouhair. Er wordt per vestiging gekeken naar uitbreiding, bijvoorbeeld door een deel van de parkeerplekken op te heffen. Dit is bijvoorbeeld in Groningen gebeurd. Ook kan het een optie zijn om de bezorgvoertuigen niet bij de winkel te laden, maar bij een nabijgelegen logistieke hub. 

Automatisering in Ikea-winkels

Bovendien is er volgens Zouhair de optie om processen te automatiseren. Momenteel is dat in Nederland nog niet het geval, maar in andere landen zijn er voorbeelden van Autostore en goods-to-personsystemen in de Ikea-vestigingen. Dit heeft onder meer als voordeel dat de winkelmedewerkers zich met de klanten bezig kunnen blijven houden. “Voor de winkels in Nederland die we ombouwen, kijken we nog welke automatiseringsconcepten interessant kunnen zijn.”


Waarom is dit sneller, duurzamer en goedkoper?

De nieuwe strategie moet leiden tot snellere, duurzamere en goedkopere bezorgingen. “70 procent van de bezorgkosten zit in arbeid. Hoe dichter het fulfilmentcenter bij de klant zit, hoe goedkoper de bezorging”, aldus Zouhair. Het voordeel wordt doorberekend aan de consument, terwijl hij bovendien zijn producten sneller in huis zal hebben. “Dit is logistiek en commercieel gezien een winning formula.” Qua duurzaamheid is nu al 30 tot 40 procent van alle beleveringen emissieloos, geeft hij aan. Dit heeft wel consequenties voor de planning, en er moet beter op het gewicht gelet worden. De focus ligt eerst op de last mile, maar tevens gaat Ikea volgens Zouhair stappen zetten naar emissieloze distributie. 

Planning en terugverdientijd

Meer dan de helft van de online-orders (truck-levering) wordt vandaag de dag al uitgeleverd uit één van de winkels van Ikea, aldus de meubelgigant. De ombouw van alle Nederlandse vestigingen tot fulfilmentcentra gaat minstens vijf jaar duren. In Groningen verwacht Ikea de ombouw binnen drie jaar terugverdiend te hebben.