Waarom is dit sneller, duurzamer en goedkoper?
De nieuwe strategie moet leiden tot snellere, duurzamere en goedkopere bezorgingen. “70 procent van de bezorgkosten zit in arbeid. Hoe dichter het fulfilmentcenter bij de klant zit, hoe goedkoper de bezorging”, aldus Zouhair. Het voordeel wordt doorberekend aan de consument, terwijl hij bovendien zijn producten sneller in huis zal hebben. “Dit is logistiek en commercieel gezien een winning formula.” Qua duurzaamheid is nu al 30 tot 40 procent van alle beleveringen emissieloos, geeft hij aan. Dit heeft wel consequenties voor de planning, en er moet beter op het gewicht gelet worden. De focus ligt eerst op de last mile, maar tevens gaat Ikea volgens Zouhair stappen zetten naar emissieloze distributie.
Planning en terugverdientijd
Meer dan de helft van de online-orders (truck-levering) wordt vandaag de dag al uitgeleverd uit één van de winkels van Ikea, aldus de meubelgigant. De ombouw van alle Nederlandse vestigingen tot fulfilmentcentra gaat minstens vijf jaar duren. In Groningen verwacht Ikea de ombouw binnen drie jaar terugverdiend te hebben.