Zijn verzendkosten een echte ‘dealbreaker’?

Nou, dat valt wel mee. Bijna de helft van de online shoppers doet niet moeilijk over een paar euro bezorgkosten. Aan de andere kant vindt 39 procent bezorgkosten binnen Nederland een beetje onzin en zegt 19 procent sowieso niet te gaan betalen. Wat helpt is een grens stellen. Boven een bepaald aanschafbedrag betalen zorgt ervoor dat 74 procent een paar artikelen extra besteld om aan dat bedrag te komen.

bron: Wuunder – enquête onder 1.070 Nederlandse consumenten van 16 jaar en ouder

Bezorggekte of bezorgschaamte?

We zijn in Nederland verwend als online shopper. Het moet de volgende dag in huis zijn, zonder bezorgkosten. En we willen niet betalen voor geldverslindende retourzendingen, ook al zwelt de onvrede daarover aan.
Is het echt zo slecht gesteld met de online consument? Vrijwel wekelijks komen bedrijven – vooral uit de IT-sector – met marktonderzoek en cijfers naar buiten, die een wisselend beeld geven. Een paar conclusies daaruit.

Zonder mokken retourkosten betalen?

Dat begint nu wel de trend te worden, nu meer en meer (online) retailers het wel zat zijn om op te draaien voor ongebreideld retourneren. Bijna zestig procent van de consumenten snapt inmiddels wel, dat retour sturen niet zo goed is voor het milieu. Nu zegt een kwart van de online shoppers wel te willen betalen voor deze service. Hoeveel? Tot 15 euro zou dat 3,50 euro mogen zijn, voor een tien keer hoger aanschafbedrag mag dat oplopen naar 5,20 euro. Maar ze stellen wel voorwaarden: ze willen weten van de kosten zijn (54 procent), of er een retourlabel bij de aflevering zit (48 procent) en wat de terugbetaaltermijn is (47 procent).

bron: Sendcloud – e-commerce Delivery Compass – 9.000 deelnemers, waarvan 1.000 uit Nederland

Kopen of (alleen) kijken online?

Shoppers gaan voor ze een winkel bezoeken vaak eerst online rondneuzen. Waarom? Kijken wat de beste aanbieding is (46 procent), meer weten over het product zelf (44 procent), zien of het artikel op voorraad is (42 procent) en reviews lezen (41 procent). Ongeveer de helft wil weten of de betreffende retailer een duurzaamheidsbeleid heeft geïmplementeerd.

bron: Manhattan Associates – onderzoek onder 3.500 consumenten, waaronder 500 in Nederland

Toch een licht knagend schaamtegevoel?

Mwah… niet echt, althans bij ruim de helft van online shoppend Nederland. Wel is er sprake van meer bewustwording, maar duurzaam afleveren krijgt geen prioriteit.
Wat wel? De top vijf is [1] gratis bezorging (75 procent),  [2] thuis afleveren (57 procent), [3] track-and-trace (57procent), [4] binnen 24 uur (40procent, [5] dag-/tijdspecifiek bezorgen (40 procent). Slechts 14 procent noemt ‘duurzame bezorging’ als belangrijk keuzeaspect.

bron: Trustdeals - marktonderzoek uitgevoerd onder ruim 600 Nederlandse respondenten

En wat doen de retailers zelf?

Een duurzame bezorgoptie ontbreekt bij 75 procent van de retailers. De meesten laten niet concreet zien wat de impact is van een duurzame aflevermethode.
Wat gebeurt er precies met het geld dat een consument extra neertelt voor minder CO2 uitstoot? Naast nauwkeurigheid en snelheid van de levering, speelt gemak steeds meer een rol. Ook het gemak van één geconsolideerde aflevering met minder transportbewegingen. En waar zijn de retourlabels/-formulieren? De helft van de retailers stuurt niets mee.

bron: PCW Retail Monitor 2023 – onderzoek onder ruim 50 retailbedrijven