Pon Logistics switcht naar e-fulfilment 

Van interne dienstverlener naar extern en nu ook e-fulfilment. Pon Logistics is zich de afgelopen jaren gaan richten op e-fulfilment activiteiten voor externe e-commerce partijen. Op zich geen vreemde activiteit, want de logistiek dienstverlener – voortgekomen uit Pon als importeur van Volkswagen –  verricht al e-fulfilment voor de webwinkels van meerdere automerken binnen het concern. Het gaat daarbij om zowel b-2-b als b-2-c stromen.

Steeds meer externe klanten

Sinds vorig jaar verricht Pon Logistics vanuit het magazijn in Leusden bijvoorbeeld ook de orderverwerking van onder meer BBB Cycling, een snelgroeiende Nederlandse fietsaccessoires en -onderdelen leverancier. Het binnenhalen van externe klanten, zoals recent ook vanbike-as-a-servicescale-up Swapfiets en Keune Haircosmetics, is mede ingegeven door het feit dat een logistieke organisatie nu eenmaal schaalgrootte nodig heeft om op eigen benen te kunnen blijven staan.

Vanuit twee locaties werkzaam

Pon Logistics verzorgt de e-fulfilment activiteiten op twee magazijnlocaties. In Leusden worden de orders verwerkt voor kleine onderdelen en in een distributiecentrum in Veenendaal is de grote palletopslag.

Pon Logistics

Pon Logistics

Op zoek naar meer ruimte

Inmiddels dreigt de in totaal 110.000 vierkante meter beschikbare magazijnruimte te krap te worden voor Pon Logistics. Het afgelopen jaar moesten noodgedwongen in het warehouse in Barneveld extra magazijnstellingen worden bijgebouwd en werd er elders een tijdelijke magazijnlocatie in gebruik genomen. Een gevolg van het bullwhip-effect dat eind vorig jaar de kop op stak mede als gevolg van corona en de hoge inflatie. De pijplijn is nog lang niet leeg want leveranciers (uit China vooral) leveren nog altijd goederen aan. Pon Logistics kijkt dan ook uit of er op korte termijn kan worden uitgebreid met een extra distributiecentrum.

Volume verdeeld over 21 trailers

Leusden is echt een handling magazijn. Hier worden voor automotive klanten op een dag gemiddeld tussen de 18.000 en 19.000 orders gepickt die ‘s avonds, verdeeld over 21 trailers, richting de dealers gaan. De e-fulfilment activiteiten zijn ingepast in het magazijn, maar de verwachting is dat hiervoor op termijn extra capaciteit nodig is.

 

  

Logistiek voor webwinkels is een andere tak van sport dan bijvoorbeeld het dagelijks op tijd leveren van onderdelen aan autodealers. Dat heeft business unit manager Marcel van Omme ervaren maar niet verrast. “Het zit in ons DNA dat iedereen in onze magazijnoperaties foutloos probeert orders te verwerken. De stap naar een nieuwe markt is voor ons goed te doen.”

“In principe maakt het voor ons niet uit of we een pakketje naar een autodealer sturen of naar een consument. Wat daarbinnen wel een belangrijke rol speelt, is dat we het transport niet zelf doen maar via partnervervoerders. Die zijn in de regel al gewend om aan consumenten te leveren. Voor ons is het met name zaak om het voortraject goed in te regelen.”

  Lees het hele interview met Marcel van Omme op Logistiek.nl

Arbeidsmarkt wel een stuk complexer

Het tekort aan personeel is voor Pon Logistics op dit moment de grootste uitdaging. In Leusden zijn de meeste vacatures.
De arbeidsmarkt is een stuk complexer dan voorheen.
Van Omme: “In tegenstelling tot pakweg tien jaar geleden kunnen we bijvoorbeeld niet iemand voor een uur of twee uur inhuren voor de avondploeg. Je moet mensen wat meer te bieden hebben. Wij zoeken met name mensen voor werkzaamheden in onze magazijnoperaties, waarbij het vooral van belang is dat ze er zin in hebben.”

Liever veel flexibiliteit vasthouden

“De huidige generatie-Z kun je als werkgever moeilijk aan je binden. We hebben hier uitzendkrachten die we graag een vast contract willen aanbieden. Maar ze voelen daar niet voor, omdat ze een bepaalde flexibiliteit willen behouden wat betreft de werktijden.”