Lineage
Eijgenhuijsen
Wemmers
IDlogistics

Overnames aan de orde van de dag

Overnames en fusies zijn van alle tijden, maar de laatste jaren is het aantal in de logistieke dienstverlening flink gestegen. Ook in Nederland en in coronatijd vonden er volop overnames plaats. Het zijn niet enkel kleine bedrijven die worden opgeslokt, maar ook grote namen zijn een overnameprooi voor branchegenoten of private equity fondsen.

Het aantal deals in de transport- en logistieksector laat een stijgende lijn zien. In de eerste drie kwartalen van 2020 vonden er 150 deals plaats terwijl er in de eerste drie kwartalen van 2021 al ruim 175 overnames plaatsvonden. Een stijging van bijna 17 procent. Niels Ansems, overnamespecialist Transport & Logistiek bij Match Plan Fusies en Overnames, vindt het niet verrassend dat in elk kwartaal van 2021 meer deals hebben plaatsgevonden dan in het jaar ervoor. “Op dit moment is er een grote hoeveelheid geld beschikbaar en zijn er historisch lage rentestanden. Dit zorgt voor een ideaal investeringsklimaat.” Ansems verwacht dat de stijging zich verder zal voort zetten, vanwege de behoefte aan schaalvergroting en de wens om te investeren in automatisering, personeel en efficiëntie.”


De voorspelling van Ansems komt dubbel en dwars uit want ook in het laatste kwartaal van 2021 en begin dit jaar rijgen de acquisities zich weer aaneen. Een kort overzicht van vier recente grote overnames. 

Lineage

Lineage Logistics groeit verder in Nederland

De Amerikaanse koel- en vriesgigant Lineage Logistics gaat vrolijk verder met het overnemen van koel- en vriesbedrijven in Nederland. Begin januari werd de overname afgerond van Van Tuyl Logistics, H&S Coldstores en Frigocare Rotterdam. Van Tuyl Logistics in Gameren is een logistieke dienstverlener die gespecialiseerd is in gekoelde en bevroren transport. H&S Coldstores heeft het hoofdkantoor gevestigd in Beneden-Leeuwen. Het bedrijf biedt end-to-end supply chain-services voor sap, waaronder transport, opslag, douane, productie, verwerking, laboratoriumtests en verpakking. Frigocare Rotterdam, ten slotte, is gespecialiseerd in de invoer van diepgevroren vis. De faciliteit zit dicht bij een bestaande Lineage-vestiging in dezelfde haven, en zal 15.000 palletlocaties aan de 20.000 vierkante meter aan magazijnruimte toevoegen aan de Lineage-activiteiten in Rotterdam. Met deze drie overnames wordt Lineage nog sterker in Nederland. Met de strategische aankopen wil het Amerikaanse concern, dat vorig jaar ook de overname van Kloosterboer afrondde, zijn aanbod van end-to-end logistieke oplossingen in de Benelux verder uitbreiden. In Nederland krijgt het bedrijf er in één klap 250.000 kubieke meter aan warehouse-capaciteit bij.

Eijgenhuijsen

Precisievervoer specialist Eijgenhuijsen in Zweedse handen

Logistiek dienstverlener Eijgenhuijsen is sinds begin dit jaar in handen komt in handen van het Zweedse Elanders. Het familiebedrijf uit het Gelderse Ruurlo, dat gespecialiseerd is in het transport van hooggevoelige appartuur, wordt samengevoegd met een dochterbedrijf van Elander, logistiek dienstverlener LGI Netherlands. Eijgenhuijsen, dat in 2010 het honderdjarige bestaan vierde, is als logistiek dienstverlener gespecialiseerd op het gebied van  apparaten transport. Het bedrijf uit Ruurlo biedt daarbij een groot palet aan diensten aan, inclusief assemblage en installatie van geavanceerde technische apparatuur. Dat doet de logistiek dienstverlener onder meer voor de grafische industrie, de kantoren markt, de medische sector, ICT, horeca en retail. Eigenaren Willem Eijgenhuijsen (64) en Jan Woudsma (64) lieten in een interview met Logistiek.nl eind december opgelucht te zijn over de verkoop van het familiebedrijf aan LGI. “We zijn alleen nog aan het opruimen, verder zijn we hier klaar en er breekt een nieuwe fase aan voor ons met meer tijd voor onszelf”, aldus Woudsma en Eijgenhuijsen

Wemmers

Overname in tanktransport: Nijhof-Wassink neemt Wemmers over

Een grote overname begin dit jaar in het tanktransport: Nijhof-Wassink Group lijft Wemmers Tanktransport uit Bleskensgraaf in. Alle activiteiten, vestigingen en medewerkers van Wemmers zijn sinds 1 januari dit jaar onderdeel van de logistiek dienstverlener uit Rijssen. Met de acquisitie versterkt Nijhof-Wassink zich vooral in het foodsegment. Wemmers is gespecialiseerd in het bulkvervoer van vloeibare foodproducten en heeft vestigingen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië. Het bedrijf beschikt over een wagenpark met meer dan 250 trekkers, opleggers en tankcontainers. Nijhof-Wassink op zijn beurt is gespecialiseerd in feed- en chemielogistiek. “De mogelijkheid om food toe te voegen aan het bestaande portfolio zorgt voor diversificatie in het aanbod van gespecialiseerd transport”, zegt Erik Schiphorst, ceo van Nijhof-Wassink Group in een toelichting op de overname. De logistiek dienstverlener telt na de overname 1.750 medewerkers, het wagenpark wordt door de deal uitgebreid naar bijna 800 eigen combinaties. Nijhof-Wassink heeft de afgelopen jaren meerdere overnames gepleegd. Juni vorig jaar werden de transportactiviteiten overgenomen van Sven Daems transport uit België. In de zomer van 2020 werden ook de transportactiviteiten overgenomen van de agrarische bedrijven Quartes en Agri-Activ.

IDlogistics

Versteijnen verkoopt transport- en distributieactiviteiten aan ID Logistics

GVT Transport & Logistics uit Tilburg is sinds vorig jaar december in Franse handen. Oprichter en ondernemer Wil Versteijnen verkocht vorig jaar de wegtransport en distributietak van zijn bedrijf aan ID Logistics. De exacte overnamesom, die in contanten wordt uitbetaald, werd niet bekend gemaakt door beide partijen met hoofdzetel in Tilburg. Ingewijden wisten wel te melden dat de waarde van GVT wordt geschat op 80 miljoen euro. Versteijnen zelf gaat zich nu met zijn bedrijf BTT Multimodal Container Solutions richten op multimodale containerlogistiek - inclusief spoorvervoer van en naar China. “Ik heb 35 jaar ziel en zaligheid in het wegtransport gelegd. Daarmee is al een jongensdroom werkelijkheid geworden. Maar ik ben nu 59 en dat is te jong om te stoppen. Daarom maak ik de keuze voor containerlogistiek, samen met twee zoons die klaarstaan”, zegt Versteijnen tegen het Brabants Dagblad. Het wegtransportonderdeel van GVT wordt onderdeel van de Benelux-tak van ID Logistics dat beschikt over tien distributiecentra en werk biedt aan 1.700 mensen. Daar komen de 750 werknemers van GVT Transport & Logistics bij dat naast Tilburg vestigingen heeft in Apeldoorn, Alkmaar, Veendam, Waddinxveen en Willebroek.