STL biedt verschillende trajecten. Een daarvan is een zij-instroomtraject. Binnen vier tot zes maanden kun je je laten omscholen tot vrachtwagenchauffeur. Om daar mensen voor te werven organiseren ze, mits corona het toe liet, sinds vorig jaar allerlei live events in voetbalstadions in Nederland. De eerste keer was in het NEC stadion, daarna in De Kuip. De gebroeders Coronel interviewen samen met Martijn Kuipers van Simon Loos mensen die zo’n traject al een keer hebben doorlopen. “Dit doen we om mensen in de zaal het echte verhaal te vertellen, van hoe het is om je te laten omscholen en vervolgens te beginnen in een baangarantie-traject”, aldus Delhaas-van der Arend. Bij STL wordt 85 procent van je opleiding betaald, grotendeels met subsidie van SOOB, het opleidingsfonds voor de sector. Van het deel dat je zelf moet betalen, doet STL sinds kort ook nog een tegemoetkoming van 500 euro, waardoor je ‘maar een hele kleine portomonee’ mee hoeft te brengen om vrachtwagenchauffeur te worden. “Het mooie is dat je bij ons 100 procent garantie hebt dat je, als je het traject goed doorloopt (dus als je de rijbewijzen haalt), een baan hebt voor de periode van tenminste een jaar, bij een werkgever die van te voren bekend is”, vertelt Delhaas-van der Arend. “Dus je weet wat dat betreft heel goed waar je aan gaat beginnen. Zo maken we de overstap naar het chauffeursvak voor iemand heel gemakkelijk. In de huidige arbeidsmarkt, vanaf het moment dat je chauffeur bent, ben je bij iedere werkgever welkom.”
STL heeft inmiddels meer dan 10.000 mensen op deze manier om kunnen scholen. “Ik ben ervan overtuigd dat we een prachtig aanbod hebben en de beste begeleiding kunnen bieden aan iedereen die chauffeur wil worden. En dan hoop ik altijd maar dat iedereen de weg naar ons weet te vinden, omdat we heel veel mogelijkheden ter beschikking hebben waar mensen niet voor hoeven te betalen. Je ziet na een aantal jaren, dat het gros van die mensen nog steeds werkzaam is als vrachtwagenchaffeur. Dus het is ook echt een duurzame oplossing”, concludeert Delhaas-van der Arend.
STL heeft eind vorig jaar ook een interactief platform voor vrachtwagenchauffeurs gelanceerd: Kamer van de Toekomst. Centraal daarin staat hoe de sector zich ontwikkelt en wat dat betekent voor chauffeurs in 2030. Aan de hand van video’s op het platform, te bezoeken via dechauffeurvandetoekomst.nl, kunnen chauffeurs aangespoord worden na te denken over hun vak en nieuwe collega’s kunnen er enthousiast door worden gemaakt.