Creatief met werven

De Nederlandse logistieke sector kampt met het grootste vrachtwagenchauffeurstekort ooit. Met meer dan 10.000 openstaande vacatures zie je dat logistiek dienstverleners alles uit de kast trekken om mensen enthousiast te maken voor een baan in de logistiek en het imago van het chauffeursvak te verbeteren.

Superhelden van Simon Loos

Om meer mensen enthousiast te maken voor een baan in de logistiek en te laten zien hoe zeer ze hun huidige chauffeurs waarderen, lanceerde Simon Loos de Superheldencampagne met bestickerde opleggers die door het hele land rijden. Deze campagne is voor het bedrijf de eerste stap om breed de aandacht te vestigen op het belang en de mooie aspecten van het chauffeursvak. Het zichtbaar maken van de ‘vaak onzichtbare, maar essentiële rol’, van de vrachtwagenchauffeur in onze maatschappij en de ‘waardering en trots die dat verdient’. 

Superhelden van Simon Loos

Naast de bestickerde vrachtwagens maakt het familiebedrijf een documentaireserie op hun YouTube-kanaal, waarin zeven van hun superhelden gevolgd worden. Want naast dat het essentieel werk is, is het volgens operationeel directeur Simon Loos ook nog eens heel uitdagend: “Denk daarbij aan het manoeuvreren door drukke, smalle straten en rijden in allerlei weersomstandigheden. Dat is echt vakwerk waar je uitmuntende rijvaardigheden voor moet hebben.” 

“Bij Simon Loos werken zo’n 3.000 chauffeurs die dag en nacht op de achtergrond een onzichtbare heldenrol vervullen”, aldus algemeen directeur Peter Appel. “Zo leveren zij een bijdrage aan het kerstdiner, het biertje in de kroeg, de verse lunch bij het strandpaviljoen en onze goedgevulde koelkasten. Natuurlijk ziet iedereen vrachtwagens op de weg rijden, maar slechts weinig mensen zijn zich bewust van de rol die dat speelt in hun leven. Wij zijn altijd onderweg met een missie. Dát willen we laten zien.”

Simon Loos

Simon Loos kijkt niet alleen naar de buitenwereld, maar ook naar zichzelf als het gaat om waardering voor de chauffeurs. Daarom past deze Superheldencampagne naar eigen zeggen ook zo goed bij ze.  “Op deze manier laten we aan onze chauffeurs zien hoe waardevol ze zijn. We vinden het belangrijk dat zij zich ook echt superhelden voelen en trots zijn op wat ze doen”, zegt Loos. Het thema zal bij Simon Loos ook intern op allerlei manieren aandacht krijgen, waaronder de radio-uitzendingen van ‘Vrienden van Loos radio’ en in het personeelsmagazine ‘Wat is er Loos’. “We krijgen al behoorlijk wat reacties op campagne, die we momenteel in behandeling hebben”, vertelt Isabel Broersen, marketing en communicatie bij Simon Loos. De campagne is nog maar net van start gegaan en daarom kan er volgens Broersen nog niet concreet gezegd worden hoeveel nieuwe collega’s het al heeft opgeleverd. 

Een bonus van Claassen

Ook Claassen Logistics uit Tilburg wil het werken als chauffeur extra aantrekkelijk maken. Daarom hebben zij besloten een royaal bonussysteem voor de chauffeurs in te voeren. De jaarlijkse bonus kan oplopen tot maximaal vijfduizend euro. De hoogte van de chauffeursbonus wordt op verschillende onderdelen bepaald. Het grootste deel van de bonus te behalen is met het aantal zendingen dat de chauffeur afwerkt. Daarnaast is onder andere het schadeverloop en de rijstijl van invloed op de bonus. Met de verschillende onderdelen wil Claassen Logistics niet alleen de focus leggen op kwantiteit, maar ook op duurzaamheid en veiligheid. Claassen Logistics verzorgt voornamelijk distributie ritten in de Benelux.

Claassens

Volgens Florent Claassen van Claassen Logistics zijn de eerste reacties van de chauffeurs erg positief en enthousiast. De bonus is volgens Claassen een mooie aanvulling op het salaris van de individuele chauffeur. Claassen verwacht met de bonusregeling makkelijker nieuwe chauffeurs aan te trekken. “Met het op orde krijgen van het juiste aantal chauffeurs wordt de werkdruk onder de groep chauffeurs bij Claassen Logistics verlaagd”, aldus Claassen. “Uiteindelijk hebben zowel de opdrachtgever, de chauffeur en het bedrijf er baat bij.”

Claassens

Nu iets meer dan twee weken na het bekend maken van het nieuws over de bonus, ziet Claassen Logistics dat het bericht heel wat positieve reacties teweeg brengt, ook buiten de regio. “Normaal kwam er sporadisch een sollicitatie binnen en nu hebben we er al tussen de tien en vijftien binnengekregen.  Dat is heel erg fijn, want ze zijn hard nodig”, aldus Bregje Claassen, HR en marketing bij Claassen Logistics. 

De biermuur van JCL

‘Passie voor sorteren? Kom bij ons solliciteren!’ De medewerkers van het bedrijf JCL Logistics uit Eersel zitten zo om nieuwe collega’s verlegen dat ze een ludieke manier bedachten om de aandacht van potentiële werknemers te trekken. Ze bouwden met 10.000 lege Dommelsch en Hertog Jan bierkratten een muur van 70 meter breed en 8 meter hoog, waarop de nieuwe vacature-website wordt vermeld. De krattenwand is te zien langs de A67 bij Eersel. Het bedrijf zoekt onder andere verschillende vrachtwagen- en heftruckchauffeurs, een teamleider en een voorraadbeheerder.

Biermuur JCL

De biermuur is gemaakt als een stukje reclame voor de nieuwe website maar ook om de naamsbekendheid van het bedrijf te vergroten. Het effect van de muur is nog niet zo groot, maar ze krijgen veel leuke reacties en hebben toch al een stuk of vijf sollicitaties ontvangen. “Dat is nog niet wat we hadden gehoopt, maar zonder de muur was het aantal misschien wel nul geweest, want iedereen zoekt mensen, ook hier in de regio”, aldus Toon Sterk, site manager JCL. Dat het thuiswerkadvies er grotendeels vanaf is en mensen weer meer de weg op gaan, kan volgens Sterk nog gaan schelen. “Ook de zon begint weer te schijnen. We laten de donkere maanden achter ons, dat verandert misschien ook de mindset van de mensen, zodat ze na gaan denken over het switchen van baan.”

Op 9 april aanstaande staat er een open dag op de planning in Eersel. Op die dag wil JCL laten zien wat er allemaal mogelijk is, zoals de interne opleiding die het bedrijf in samenwerking met een opleidingsinstituut aanbiedt. “Van schoolverlater tot aan chauffeur. Je kunt hier als orderpicker beginnen tot aan vrachtwagenchauffeur, als je dat wilt”, vertelt Sterk.

JCL is een logistieke organisatie met meer dan veertig vestigingen in zeven landen. In Nederland heeft het bedrijf vestigingen in ’s-Heerenberg, Roosendaal en Eersel. Het bedrijf faciliteert andere bedrijven op het gebied van transport, opslag, verpakking en orderverzameling en is actief in de automotivesector, de dranken- en chemische industrie en de evenementensector.

 

Instromen met STL

Vrachtwagenchauffeur worden kan een hoop geld kosten. Volgens Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) moet je al gauw aan rond de 8.000 euro denken, mits je al je examens in een keer haalt. De meeste mensen die bij STL aankloppen, hebben al een andere baan. “Zij vinden het heel leuk om chauffeur te worden,  alleen ze laten wel een bepaalde zekerheid achter of moeten dan een investering doen om hun rijbewijs te halen maar hebben simpelweg niet altijd het geld daarvoor op de plank liggen. Dus ik snap heel goed dat mensen die stap niet zo snel durven te maken”, aldus Gabby Delhaas-van der Arend Manager Instroom & Mobiliteit STL. “Op het moment dat je de tegemoetkoming krijgt die wij bieden en de baangarantie, dan wordt dat het naturlijk een heel ander verhaal, maar dan moet je wel weten dat dit kan.” 

Werven

STL biedt verschillende trajecten. Een daarvan is een zij-instroomtraject. Binnen vier tot zes maanden kun je je laten omscholen tot vrachtwagenchauffeur. Om daar mensen voor te werven organiseren ze, mits corona het toe liet, sinds vorig jaar allerlei live events in voetbalstadions in Nederland. De eerste keer was in het NEC stadion, daarna in De Kuip. De gebroeders Coronel interviewen samen met Martijn Kuipers van Simon Loos mensen die zo’n traject al een keer hebben doorlopen. “Dit doen we om mensen in de zaal het echte verhaal te vertellen, van hoe het is om je te laten omscholen en vervolgens te beginnen in een baangarantie-traject”, aldus Delhaas-van der Arend.  Bij STL wordt 85 procent van je opleiding betaald, grotendeels met subsidie van SOOB, het opleidingsfonds voor de sector. Van het deel dat je zelf moet betalen, doet STL sinds kort ook nog een tegemoetkoming van 500 euro, waardoor je ‘maar een hele kleine portomonee’ mee hoeft te brengen om vrachtwagenchauffeur te worden. “Het mooie is dat je bij ons 100 procent garantie hebt dat je, als je het traject goed doorloopt (dus als je de rijbewijzen haalt), een baan hebt voor de periode van tenminste een jaar, bij een werkgever die van te voren bekend is”, vertelt Delhaas-van der Arend. “Dus je weet wat dat betreft heel goed waar je aan gaat beginnen. Zo maken we de overstap naar het chauffeursvak voor iemand heel gemakkelijk. In de huidige arbeidsmarkt, vanaf het moment dat je chauffeur bent, ben je bij iedere werkgever welkom.”

STL heeft inmiddels meer dan 10.000 mensen op deze manier om kunnen scholen. “Ik ben ervan overtuigd dat we een prachtig aanbod hebben en de beste begeleiding kunnen bieden aan iedereen die chauffeur wil worden. En dan hoop ik altijd maar dat iedereen de weg naar ons weet te vinden, omdat we heel veel mogelijkheden ter beschikking hebben waar mensen niet voor hoeven te betalen. Je ziet na een aantal jaren, dat het gros van die mensen nog steeds werkzaam is als vrachtwagenchaffeur. Dus het is ook echt een duurzame oplossing”, concludeert Delhaas-van der Arend.

STL heeft eind vorig jaar ook een interactief platform voor vrachtwagenchauffeurs gelanceerd: Kamer van de Toekomst. Centraal daarin staat hoe de sector zich ontwikkelt en wat dat betekent voor chauffeurs in 2030. Aan de hand van video’s op het platform, te bezoeken via dechauffeurvandetoekomst.nl, kunnen chauffeurs aangespoord worden na te denken over hun vak en nieuwe collega’s kunnen er enthousiast door worden gemaakt.