Andries Vlot, TSN Groen:
“Duurzaam is mijn nieuwe normaal”

Logistiek dienstverlener TSN groen heeft eind vorige maand de EZK Energy Award 2021 in ontvangst mogen nemen. Voor de jury gaf de combinatie van duurzame energieoplossingen, sociale betrokkenheid en gedrevenheid bij TSN Groen de doorslag. Directeur en eigenaar Andries Vlot is erg blij met de prijs: “Het is echt wel een stuk waardering voor de inspanning die we gedaan hebben en ook wel een bevestiging dat we als bedrijf op het goede spoor zitten.”

TSN Groen levert meubels van onder andere Ikea, Gamma en sinds kort ook van Kwantum en Leen Bakker in de Benelux bij de consument thuis af, op een groene manier.  “We zorgen ervoor dat alles zo veel mogelijk elektrisch bezorgd wordt. De allerkleinste pakketjes worden met de fiets weggebracht en de banken en bedden et cetera met een elektrische vrachtwagen. We hebben nu zestig elektrische voertuigen”, vertelt Andries Vlot, directeur en oprichter van logistiek dienstverlener TSN Groen.

Een betere wereld begint bij jezelf

Andries Vlot is een levend voorbeeld van de slogan ‘een betere wereld begint bij jezelf’. Alles bij hem ademt groen. Vlot verduurzaamt rondom zijn bedrijf, met zijn bedrijf en met de mensen in het bedrijf.  Zo won TSN Groen de EZK Energy Award in 2021 en kreeg TSN Groen in april dat jaar als eerste en enige bedrijf in Nederland vijf sterren op het Sustainable Development Goal’s (SDG)-keurmerk, ontwikkeld door de Verenigde Naties. Ook zijn ze het enige bedrijf dat dertien van de zeventien SDG’s haalt. “De andere vier doelen gingen over wereldvrede, dat kan ik nog niet brengen, maar misschien later”, zegt Vlot lachend. Die uitspraak alleen al geeft aan hoe serieus hij erin staat.

TSN Groen

TSN Groen

TSN Groen is een koploper op het gebied van verduurzaming en maatschappelijke betrokkenheid. Het bedrijf heeft een eigen zonnepark met 3.150 zonnepanelen, dat het eigen wagenpark van 60 elektrische voertuigen van stroom voorziet. Daarnaast bouwen ze dieselvoertuigen om naar elektrische auto’s, stimuleren ze de groei van flora en fauna voor een betere leef- en werkomgeving en dragen ze bij aan een circulaire economie, want ook aan de retourgoederen wordt volop gewerkt. De medewerkers spelen hierbij een centrale rol. Zo heeft TSN Groen Social Return, een sociale werkplaats waar de retourgoederen worden verwerkt door mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. “De orders die om wat voor redenen dan ook terugkomen, worden verwerkt om ervoor te zorgen dat ze niet in de afvalstromen terecht komen. Ze krijgen of een nieuw leven of ze worden teruggebracht tot grondstoffen”, legt Vlot uit.

Wat betekent duurzaamheid voor jou?

Vlot: “Dat heb ik wel echt vanuit mijn opvoeding meegekregen. Ik vind dat we op een juiste en nette manier met elkaar, maar ook met de aarde, om moeten gaan. De verduurzamingslag is wel versneld door het feit dat ik recentelijk vijftig ben geworden. Dat is toch zo’n moment dat je terugkijkt naar wat je tot nu toe hebt opgebouwd en denkt over wat je wilt nalaten. Ik vind dat we dingen met elkaar niet goed doen en het anders moet. In 2020 is het in een stroomversnelling gekomen. Halverwege dat jaar hebben we nieuw warehouse in Houten in gebruik genomen. Volledig verduurzaamd, gasloos et cetera. Toen heb ik bewust gekozen dat duurzaam het nieuwe normaal ging worden en toen daar vol op ingezet.

Je hebt zelfs de naam van je bedrijf veranderd?

“Ja en ook qua dat geld: hoe duurzaam kan het zijn. Het was ‘groep’ en het moest ‘groen’ worden. Dat scheelt maar 1 letter. Ik wilde heel duidelijk naar buiten het signaal afgeven: hier kun je ons op aanspreken, hier staan we voor. Dus ik heb gezegd; dat moet ook in de naam staan.”

 

TSN Groen

TSN Groen is een koploper op het gebied van verduurzaming en maatschappelijke betrokkenheid. Het bedrijf heeft een eigen zonnepark met 3.150 zonnepanelen, dat het eigen wagenpark van 60 elektrische voertuigen van stroom voorziet.

Wat betekende het behalen van het SDG-keurmerk en de Energy Award voor jou?

“Het vijfsterren predicaat en de Energy Award zijn voor ons hét bewijs dat we niet alleen duurzaam zijn in onze dienstverlening, maar dat duurzaamheid in onze natuur zit. We denken groen op alle mogelijke manieren. Dit betekent onder andere dat niet alleen onze transportservice volledig elektrisch is, maar ook dat wij ons afval recyclen, dat we de stroom uit onze zonnepanelen voor een deel aan de gemeente schenken om minima te ondersteunen, dat we energiezuinige klimaatbeheersing, liftsystemen en ledverlichting in onze panden hebben en dat we aandacht schenken aan flora en fauna in en rondom onze panden. We zijn trots. En we gaan door. We willen inspireren, we blijven innoveren en we willen blijven groeien maar alleen met aandacht voor mens, dier en milieu. Wij willen zaken doen met zorg voor onze omgeving. Iedereen wil tenslotte Vlotter naar een betere wereld.”

Andries Vlot

“We willen blijven groeien, maar alleen met aandacht voor mens, dier en milieu. We willen zaken doen met zorg voor onze omgeving. Iedereen wil tenslotte Vlotter naar een betere wereld”

Andries Vlot

Waarom heb je gekozen voor elektrisch transport?

“In het begin heb ik wel gekeken naar waterstof, maar ik vond dat er toen nog te veel groene stroom verloren ging om er verder mee te gaan. Ik blijf het wel volgen, maar ik heb vol ingezet op elektrisch, zeker in combinatie met een eigen zonnepark, eigen laadinfrastructuur. Ook staan we op het punt om batterijen te faseren en stroom op te vangen, dus dan zijn we eigenlijk rond. Het grootste probleem op dit moment is de actieradius.”

Hoe los je dat op?

“Gemiddeld kun je met de e-truck zo’n 120 kilometer rijden. We werken daarom nu in drie shifts en tussendoor laden we de voertuigen ‘thuis’ op. Creativiteit wordt gevraagd met de actieradius van het voertuig. Daar moet je creatieve oplossing voor verzinnen. Het is wel een exercitie. Er is een totaal nieuwe manier van plannen voor nodig. De actieradius van een voertuig is nu leidend bij een planning, in plaats van wat er moet gebeuren.”

Jullie zijn ook bezig met het ombouwen van dieseltrucks begreep ik?

“De dieseltrucks die versleten zijn, elektrificeren we. Zo proberen we er voor de trucks nog een jaar of zeven aan vast te knopen. De eerste gaat deze maand de weg op. Die omgebouwde trucks moeten mij ook de juiste specificaties gaan brengen, wat fabrieken nog niet kunnen, zoals vergrootte actieradius. Eind jaar zouden we een heel eind op weg moeten zijn om volledig elektrisch te zijn, dus ook bij het bezorgen van grote gebruiksartikelen, zoals bedden, banken en kasten. Ik vind het ombouwen van de trucks voor nu de oplossing, nu de fabrieken nog niet op stoom zijn en niet de juiste specificaties kunnen bieden. Er worden gouden bergen beloofd, maar in de praktijk lijkt het zeer tegen te vallen.”

“Er worden gouden bergen beloofd, maar in de praktijk valt het tegen.”

Merk je effect van jullie uitgedragen duurzaamheid? 

“Ja, zeker wel. We hebben laatst Leen Bakker en Kwantum gescoord, die echt voor ons kiezen vanwege de duurzaamheid. Het wordt echt opgemerkt en er wordt op geacteerd. Wat je ziet is dat bedrijven om ons heen, zoals toeleveranciers en ons garagebedrijf, zien wat we doen en er ook zelf mee aan de slag gaan. En dat is ook wel een van de dingen die ik wilde: mensen inspireren. Zodat mensen erover na gaan denken, dat is een mooi neveneffect.

Wat gaan jullie doen met de gewonnen prijs van 25.000 euro?

“Een derde gaat naar personeelsinitiatieven, een derde wordt ingezet voor nieuwe duurzaamheidsdoelen en een derde gaat naar een bomenproject in Malawi. Daar gaan we dit jaar 300.000 Moringa-bomen planten. De bladeren daarvan kunnen vermalen worden en die zijn ongekend goed voor ondervoeding, Dus het is niet alleen het planten van de bomen, maar ook het verhaal achter. We hebben Nederlandse contactpersonen daar, dus het gaat direct naar de goede plek.”

Waarom in Malawi?

“In 2009 ben ik daar geweest voor een hulpverleningsprogramma. Ik heb daar toen drie weken gewerkt en ik ben er mijn hart verloren. Het is een van de armste landen ter wereld, maar de levensvreugde die de mensen aan de dag leggen, dat houdt me toch wel bezig. We hebben daar al een voedselprogramma, een bomenprogramma en een fietsenprogramma, zodat studenten niet om 4 uur ‘s nachts hoeven te beginnen met lopen naar school. We willen uitbreiden naar tien projecten daar, we hebben er op dit moment drie. Het zijn allemaal projecten waarbij ze van elkaar leren. In het noorden zijn we nu bijvoorbeeld een project aan het opzetten waar ze nu bijvoorbeeld zonnepanelen op kruiwagens bouwen, met waterpompen erbij. Waardoor water in bekkens opgeslagen kan worden. Ieder project levert ook ervaring, wat weer in een ander project ingezet kan worden. Projecten die de economie daar stimuleert. We staan ernaast om onze bijdrage te leveren en kennis over te dragen.”
 

Wat is de planning voor de komende tijd?

“Vanaf maart 2022 gaan we ook fysiek uitbreiden naar België aan de slag, met een warehouse. In Nederland zijn we nog bezig met nieuwe warehouses in Amsterdam, Deventer, Maastricht en Zeeland. Dan ben ik voor Nederland wel rond. Vier of vijf warehouses moeten er nog wel bijkomen dit jaar. Allemaal ingegeven om de rijdlijn af te breken en dichter bij de klant te zitten.”

Wat wil je andere bedrijven meegeven? 

“Hoe we de logistieke wereld de afgelopen zestig jaar met elkaar ingericht hebben, dat is geen houdbare situatie. De boodschap is wel regelen of afhaken. Je komt er gelukkig niet meer mee weg, als je niet naar duurzaamheid kijkt. Ik wil vooral een algemeen signaal afgeven: probeer nou eens in mogelijkheden te denken in plaats van in problemen. Kijk nou eens hoe je je bijdrage kunt leveren in deze exercitie, die zijn weerga niet kent als het over logistiek gaat. Je zal wel moeten voorsorteren, plannen moeten maken en positie in moeten nemen. Anders sta je dadelijk halverwege in de rij, omdat je niet onderscheidend meer bent of je mist zelfs helemaal de boot.”