Cognitieve support technologie voor mensen met een arbeidsbeperking
'Slimme bril' maakt werken in het pickproces toch mogelijk
Uit een pilot van onderzoeksinstituut TNO is gebleken dat mensen met een afstand tot arbeidsmarkt, door het gebruik van ‘smart glasses’ prima hun weg kunnen vinden in een magazijn. De slimme bril ondersteunt de medewerkers tijdens het orderpicken met het vinden van de juiste spullen in een magazijn.
TNO heeft samen met Augmex, leverancier van de slimme oplossing, de pilot, gesubsidieerd door NWO en TKI Dinalog, gedraaid bij de sociale werkplaats Werkse! in Delft. Het onderzoeksinstituut vroeg zich af of deze ‘smart glasses’ zouden kunnen helpen bij de groeiende vraag naar orderpickers op de arbeidsmarkt. De smart glass, of breder cognitief ondersteunende technologie of augmented reality, kan volgens Michiel de Looze, projectleider van TNO, het werk eenvoudiger maken en daardoor toegankelijker voor meer mensen. Smart glass is niet dé allesomvattende oplossing voor personeelstekorten, maar in het kader ‘alle beetjes helpen’: als je een aantal van de vele mensen met afstand tot de arbeidsmarkt enige gaten kunt laten opvullen in de logistiek, dan helpt dat allicht weer wat.”
Aan de pilot deden 24 medewerkers mee. Zes van hen hebben magazijnervaring, zes werken op de assemblage afdeling, zes in verpakkingen en vier op diverse afdelingen (instroom en post). Van de 24 medewerkers konden 21 medewerkers de smart glass gebruiken. Bij 2 medewerkers zouden op maat gemaakte glazen een uitkomst kunnen bieden. Bij slechts 1 medewerker (van verpakken) was werken met de smart glass niet mogelijk vanwege haar cognitieve beperkingen. Na een korte training van maximaal vijftien minuten was het voor 21 medewerkers mogelijk zelfstandig aan de slag te gaan met orderpicken.
Eerste inzichten
Aan de pilot deden medewerkers van Werkse! mét en zonder magazijnervaring, op vrijwillige basis, mee. De resultaten van de pilot zijn inmiddels geanalyseerd en er is gebleken dat het merendeel van de medewerkers, na een korte introductie van de technologie, zelfstandig met de bril kan werken. Met behulp van de slimme bril werden op de juiste wijze de orders gepickt. Er is door de medewerkers ook positief gereageerd op de inzet van de smart glass. Gemiddeld gaven zij de bril een 7.9, en de technologie werd zowel aantrekkelijk als gebruiksvriendelijk gevonden. Nadelen werden slechts in beperkte mate ervaren en dan betrof het vooral het bedienen van het touchscreen en het kijken op het schermpje (te klein, omhoog kijken) of de combinatie met de eigen bril. Normaliter krijgen brildragers een smart glass met een eigen montuur voorzien van glazen op sterkte, verklaart Lars Heemskerk van Augmex, maar voor deze pilot is besloten dat achterwege te laten. Het makkelijk vinden van de producten, de werkwijze, de (feedback) geluiden, en het makkelijk kunnen scannen werden als grootste voordelen ervaren.
Automatisering
Magazijnmedewerkers krijgen in toenemende mate te maken met automatisering en moeten vaker werken met technologie. Dat betekent volgens Hans van Zeijl, accountmanager bij Werkse! dat voor iemand met enige afstand tot de arbeidsmarkt het relatief eenvoudige werk moeilijker wordt. Bij Werkse! kan maar een beperkt aantal mensen het orderverzamelen aan. Mensen die op andere afdelingen werken (assemblage, inpakken) hebben te veel beperkingen. De hoofdvraag voor TNO was ook of dit soort technologie überhaupt haalbaar is voor mensen met een beperking. “Met de smart glass hebben we gekeken of we daar verandering in konden brengen, of we mensen konden laten doorstromen. Daar hadden we oprechte twijfels over”, vertelt De Looze. “Bij eerdere ervaringen bleek dat mensen het toch lastig en irritant vinden om constant iets op het hoofd te hebben en er soms zelfs duizelig ervan worden. Uit de literatuur blijkt dat de ervaringen van mensen zonder een beperking al best wisselend, dus ik vroeg me serieus af of deze doelgroep al de informatie die je op die bril krijgt kon bevatten en verwerken. En hoe het ze zou bevallen.”
‘Ook zonder ervaring in het magazijn kan de helft direct aan het werk’
Haalbaarheid en prestatie
Naast haalbaarheid is er bij de pilot ook gekeken hoe werknemers zonder magazijnervaring presteren versus mensen met werkervaring. De assemblage medewerkers, zonder ervaring en over het algemeen meer beperkt dan de magazijnmedewerkers, werkten eigenlijk even snel als de magazijnmedewerkers, alleen maakte ze iets meer fouten met het scannen. Maar vanwege het waarschuwingssysteem in de technologie resulteerde het niet in meer fouten in de uiteindelijk verzamelde order. De verpakkingsmedewerkers bleven wel wat achter op de anderen. Ze konden het wel aan, maar werkten wat trager en maakten meer fouten. Op basis van de pilot schatten de onderzoekers dat tenminste 50 procent van de medewerkers zonder magazijnervaring als orderpicker zou kunnen werken, met behulp van de bril. Dit onderzoek geeft volgens De Looze de potentie aan van cognitieve support technologie. "Duidelijk is dat die eigenlijk nog verre van benut wordt, als je in de praktijk kijkt."
Ring om de vinger
De smart glass laat in kleine stappen informatie zien op een schermpje bij het oog. De bril toont in dit geval een foto waarop te zien is wat voor item gepakt moet worden, hoeveel stuks je moet pakken en waar het ligt in het magazijn. Zodra je iets pakt scan je met een ring om de vinger een barcode. De pilot wordt gedaan met orders voor bedrijfskleding van IKEA. Als er iemand nieuw in dienst komt, wordt bij Werkse! een set bedrijfskleding vanuit de opslag aangevraagd. Alle informatie over de order is met de bril te zien.
Komt niet van de grond
Er wordt al jaren gesproken over de kansen van orders verzamelen met smart glasses, maar het is tot op heden niet echt van de grond gekomen. De Looze: “In de praktijk wordt het inderdaad nog niet massaal in gezet, maar ik zie in vergelijking met een aantal jaar geleden dat de techniek wel veel beter geworden is. Het systeem dat wij gebruikt hebben is qua draagcomfort een stuk beter geworden. Plus deze test was positief. Dus ik zie er wel ontwikkeling en toegevoegde waarde in.”
Ook Heemskerk van Augmex ziet dat. “Smart glasses worden steeds meer toegepast, niet alleen meer bij de early adopters. Zo bestaat ons klantenbestand vandaag de dag uit de grotere internationale bedrijven, maar ook uit diverse Nederlandse MKB bedrijven die op zoek waren naar een geschikte flexibele oplossing voor hun problemen. We doen implementaties bij bedrijven met 100+ orderpickers, maar ook bij bedrijven met drie orderpickers. Waar we in 2020 vooral nog interesse en enthousiasme zagen, zijn we nu 1,5 jaar volop wereldwijd aan het implementeren. We staan naar mijn idee nog maar aan het begin van de mogelijkheden van dit apparaat binnen bedrijfsprocessen.”
Financiën
Niet alleen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt worden bij de pilot betrokken. Ook de financiële mensen zijn uitgenodigd voor een proefsessie. Van Zeijl: “De benodigde kosten gaan immers voor de baat uit. En natuurlijk onze jobcoaches en consulenten, om te ervaren wat dit systeem voor een mogelijke kandidaat kan betekenen. Zodat zij beter kunnen inschatten of dit iets is voor een kandidaat-werknemer.”