Het goods-to-man orderpicksysteem waarmee Autostore al twaalf jaar internationaal furore maakt, begint steeds populairder te worden onder grote logistiek dienstverleners in Nederland. Opmerkelijk want aanvankelijk was er veel scepsis, maar inmiddels vermarkten verschillende aanbieders het Noorse pronkstuk op het gebied van material handling. Er is overduidelijk markt voor dit compacte orderpicksysteem bij logistiek dienstverleners, vooral ook omdat het systeem in een bestaande magazijnsituatie, waar voorraden liggen voor meerdere klanten, relatief eenvoudig kan worden op- of afgeschaald.
Active Ants was in Nederland het allereerste bedrijf dat in 2015 een Autostore liet installeren in het magazijn in Nieuwegein met een capaciteit van 28.000 bakken. Daarna werd het systeem ook geïnstalleerd in het fulfilment center in Roosendaal dat Active Ants in 2020 in gebruik nam. Dit Autostore systeem behoort tot een van de grootste installaties in de Benelux met 200.000 bakken, 200 robots en vijftien orderpick poorten.
Ook PostNL maakt al enige tijd gebruik van het orderpicksysteem dat door de Noor Ingvar Hognaland is uitgevonden. In het e-commerce magazijn in Houten beschikt PostNL over een Autostore-systeem dat dat bestaat uit 42 robots en een opslagsysteem van in totaal 21.000 bakken. Daarnaast zijn er twee uitvoer en zes uitvoer stations. Het distributiecentrum van Rhenus Logistics aan de A58 in Tilburg is niet alleen aan de buitenkant fraai, ook binnen in het pand is er volop aandacht voor magazijninnovaties. Ook hier is dit AS/RS-systeem het kloppende hart van de magazijnoperatie. In het magazijn van de logistiek dienstverlener neemt het systeem slecht een oppervlakte van 1.000 vierkante meter in beslag en is de capaciteit rond de 21.000 bakken, negentien robots en twee inboud en drie orderpickpoorten.
DHL automatiseert online veilingplatform met Autostore
Ook over de grens in Duitsland is Autostore populair. Recent nam DHL Supply Chain een installatie in gebruik in het warehouse van het veilingplatform 1-2-3 tv in Brauschweig. De oplossing van Element Logic, die begin dit jaar de internationale rechten verwierf voor Autostore, heeft een capaciteit van meer dan 40.000 kratten op zestien niveaus. De bovenste verdieping dient als route voor de robots, waarvan er 26 in gebruik zijn.
Versteijnen breidt Autostore gefaseerd uit
Iets verderop in Tilburg kan Versteijnen Logistics inmiddels ook lezen en schrijven met het compacte goods-to-man orderpick systeem. In 2018 nam de logistiek dienstverlener het systeem in gebruik en afgelopen jaar is – door de komst van nieuwe klanten - de vloot robots uitgebreid van achttien naar 35 stuks en het aantal bakken is verdubbeld van 20.000 naar 40.000 stuks. Per werkstation is het volgens Versteijnen mogelijk om 133 picks per uur uit te voeren. De logistiek dienstverlener verwacht in de toekomst meer klanten voor de Autostore, wat betekent dat een derde uitbouw voor de hand ligt. In een interview vorig jaar met Logistiek liet Jorn Versteijnen weten tevreden te zijn over het systeem, maar dat hij wel kritisch is over de investering. “Eigenlijk was de businesscase van dit systeem slecht en bij menig beursgenoteerd was dit systeem nooit door de CAPEX (Capital Expenditures, red.) gekomen omdat de terugverdientijd in onze situatie wel erg lang is.”
Arvato vervijfvoudigt output
Een opmerkelijke Autostore installatie staat bij Arvato in Heijen, waar de producten van onder andere Rituals in worden opgeslagen. In 2019 nam de logistiek dienstverlener het systeem in gebruik met 36 robots, zes pickstations en twee inboundstations. Dat aantal is de afgelopen jaren razendsnel uitgebreid naar op dit moment 101 robots en twaalf pickstations. Het bijzondere aan deze Autostore is dat het voor het eerst binnen dit systeem de opslag van gevaarlijke stoffen is geïntegreerd door middel van een bunkervoorziening. Martijn Nielen, managing director bij Arvato, vindt dat het grote voordeel van deze Autostore met name ligt in de flexibiliteit om op te schalen en uit te breiden. “In één week kun je, zo bleek vorig jaar tijdens de lockdown, omschakelen van een tweeploegensysteem naar een drieploegensysteem en kun je de output aanzienlijk vergroten. In ons geval vervijfvoudigden we de orders.”
Pickvolume naar maximaal 180 orderregels
Bij Jan de Rijk zijn ze nog niet zover. Afgelopen augustus werd in het warehouse in Roosendaal een nieuwe Autostore in gebruik genomen met producten van een nieuwe e-commerce klant. In een bestaande operatie is op een grondoppervlak van 500 meter ruimte gemaakt voor een Autostore-installatie. De hoogte is 6,5 meter, er zijn vijftig verticale banen, waarin plek is voor 16 bakken op elkaar. In totaal omvat deze installatie 15.000 opslagbakken. Op de bovenkant van het grid rijden dertien robots heen en weer om de bakken op te halen en weg te brengen naar één van de drie werkstations en er is ruimte voor een vierde. Jan de Rijk ervaart als grootste voordeel van dit systeem de mogelijkheid dat binnen een klein dagdeel een enorm pickvolume tot wel 180 orderregels per uur kan worden verwerkt.
Martijn Nielen (Arvato):
‘We hebben onze output met Autostore aanzienlijk kunnen vergroten’
Autostore past naadloos in Fulfilment Factory-concept van DSV
DSV heeft grootse plannen en gaat Autostore een centrale rol geven in een nieuwe automatiseringsconcept dat wereldwijd wordt uitgerold. Twintig DSV-distributiecentra verspreid over verschillende continenten gaan gebruik maken van het Autostore-systeem, dat onderdeel is van het zogenaamde Fulfilment Factory-concept van de logistiek dienstverlener. In een van de distributiecentra op logistieke campus van DSV in Venlo is sinds oktober vorig jaar al een Autostore-systeem operationeel met maar liefst 32 pickstations, 47.500 bakken en honderd robots. Ronald Poort, CCO DSV Solutions, zegt dat het Noorse-systeem het beste past in het Fulfilment Factory-concept van DSV. “Het belangrijkste is dat het hier gaat om ‘proven technology’ en het feit dat het in aanschaf relatief goedkoop is.”
850 implementaties wereldwijd
Na een wat aarzelende is Autostore – met dank aan e-commerce en de alsmaar krapper wordende arbeidsmarkt - uitgegroeid tot een succesnummer wereldwijd, met verspreid over 45 landen op dit moment 850 implementaties met 37.000 robots.