Roderick de la Houssaye neemt afscheid van Nedcargo
‘Spannend was altijd al, en nu nog steeds’
Het verhaal van Nedcargo met oprichters Diederik Jan Antvelink en Roderick de la Houssaye laat zich lezen als een spannend jongensboek. Nu na 22 jaar kiest Roderick er voor om wat anders te gaan doen – ‘geen idee wat, maar ik ga zeker niet elke dag op de golfbaan staan’ – en kijkt hij terug. Lees en luister mee naar zijn verhaal over een sector waar hij niets van af wist en een uitgesproken mening over heeft.
‘Het is echt niet slecht dat de hele supply chain in de fik staat’
(foto: Roel Dijkstra)
Nee, hij is niet teleurgesteld in de sector. “Anders had ik het niet zolang volgehouden.” Maar De la Houssaye is wel kritisch op de Calimero-houding die hij om zich heen heeft gezien. En de ongerijmdheid. “De prijs van containertransport is inmiddels vertienvoudigd. Maar als een logistiek dienstverlener er wat geld bij wil om te kunnen innoveren en te verduurzamen, is daar nauwelijks ruimte voor bij opdrachtgevers. De sector mag zich best wat zelfbewuster presenteren. Af en toe moet je bereid zijn om een klant te verliezen. Ik zeg wel eens: er is maar één ding erger dan een klant verliezen en dat is verliezen op een klant.”
Vorig jaar al stapje terug gedaan uit de operatie
Het moment waarop hij – althans voorlopig – uit de logistieke wereld stapt, lijkt niet erg logisch. Vorig jaar besloten de oprichters, kort voor de overname van Portena, een nieuwe koers in te gaan met Jurgen Mook als nieuwe CEO en zelf een stap terug te doen om zich bezig te houden met het (financieel) ondersteunen van andere logistieke partijen in de markt. Het was geen beslissing waar De la Houssaye bij nader inzien gelukkig van werd. "Misschien dat ik toen al onbewust deze keuze heb gemaakt voor mezelf."
Logistiek bleek toch een stuk complexer dan gedacht
“Natuurlijk is het nu een hele spannende tijd. Maar dat was het daarvoor ook al en zeker ook in de beginperiode toen we de warehousing overnamen van Van Uden, naast de expeditietak.” Warehousing bleek ingewikkelder dan de jonge ondernemers in hun onschuld dachten. “Expeditiewerk is eenvoudiger te sturen. Logistiek is een stuk complexer met meerdere klanten en verschillende services. En ook met meer vaste kosten.” Zelf heeft hij geen voorkeur voor expeditie of logistiek. Wat hij wil, mocht hij ooit weer terugkeren in dit vak, is bezig zijn met de commerciële kant, met opdrachtgevers in de operatie. Niet op afstand meekijken, adviseren en financieren.
‘We hebben nog altijd
heel veel - te veel - flexwerk in de sector’
Niet slecht dat de hele supply chain in de fik staat
“Wat ik wel spannend vind”, zegt De la Houssaye, “is wat er in de wereld gebeurt en het effect op supply chain. Het is niet slecht dat de supply chain in de fik staat. Iedereen ziet nu dat het nodig is om meer te investeren om de energietransitie van de grond te krijgen, te verduurzamen en al die andere uitdagingen waar we voor staan, zoals de arbeidsmarkt. We hebben nog altijd veel te veel flexwerk in de sector. De afhankelijkheid daarvan is te groot. Mensen willen vaste contracten en dat moet ook gebeuren met een betere cao.”
Online platforms en flitsbezorgers – ik snap het niet
Zien we De la Houssaye nog terug in de logistiek? “Wat ik al zei, ik weet het niet. Misschien mis ik dit werk over een maand of vijf wel heel erg en stap ik weer ergens in. Helemaal opnieuw zelf iets beginnen, bijvoorbeeld met een IT bedrijf voor de sector zoals destijds, dat denk ik niet. De meeste van die online platforms van nu zijn niet veel anders dan een expediteur maar dan digitaal. Bizar hoeveel waardering daarvoor is vanuit investeerders. Net als flitsbezorgers, daar snap ik het model ook niet van. Ik heb de rekensommetjes niet kunnen maken. Leuk om over na te denken. Dat is wat ik de komende tijd maar eens ga doen.”