Overslaan en naar de inhoud gaan
Roderick de la Houssaye neemt afscheid van Nedcargo

‘Spannend was altijd al, en nu nog steeds’

Het verhaal van Nedcargo met oprichters Diederik Jan Antvelink en Roderick de la Houssaye laat zich lezen als een spannend jongensboek. Nu na 22 jaar kiest Roderick er voor om wat anders te gaan doen – ‘geen idee wat, maar ik ga zeker niet elke dag op de golfbaan staan’ – en kijkt hij terug. Lees en luister mee naar zijn verhaal over een sector waar hij niets van af wist en een uitgesproken mening over heeft.

‘Het is echt niet slecht dat de hele supply chain in de fik staat’
(foto: Roel Dijkstra)

Nee, hij is niet teleurgesteld in de sector. “Anders had ik het niet zolang volgehouden.” Maar De la Houssaye is wel kritisch op de Calimero-houding die hij om zich heen heeft gezien. En de ongerijmdheid. “De prijs van containertransport is inmiddels vertienvoudigd. Maar als een logistiek dienstverlener er wat geld bij wil om te kunnen innoveren en te verduurzamen, is daar nauwelijks ruimte voor bij opdrachtgevers. De sector mag zich best wat zelfbewuster presenteren. Af en toe moet je bereid zijn om een klant te verliezen. Ik zeg wel eens: er is maar één ding erger dan een klant verliezen en dat is verliezen op een klant.”

Your browser does not support the audio element.

Your browser does not support the audio element.

Roderick de la Houssaye (C) Roel Dijkstra Fotografie - Foto : Fred Libochant

Vorig jaar al stapje terug gedaan uit de operatie

Het moment waarop hij – althans voorlopig – uit de logistieke wereld stapt, lijkt niet erg logisch. Vorig jaar besloten de oprichters, kort voor de overname van Portena, een nieuwe koers in te gaan met Jurgen Mook als nieuwe CEO en zelf een stap terug te doen om zich bezig te houden met het (financieel) ondersteunen van andere logistieke partijen in de markt. Het was geen beslissing waar De la Houssaye bij nader inzien gelukkig van werd. "Misschien dat ik toen al onbewust deze keuze heb gemaakt voor mezelf."

Your browser does not support the audio element.

Logistiek bleek toch een stuk complexer dan gedacht

“Natuurlijk is het nu een hele spannende tijd. Maar dat was het daarvoor ook al en zeker ook in de beginperiode toen we de warehousing overnamen van Van Uden, naast de expeditietak.” Warehousing bleek ingewikkelder dan de jonge ondernemers in hun onschuld dachten. “Expeditiewerk is eenvoudiger te sturen. Logistiek is een stuk complexer met meerdere klanten en verschillende services. En ook met meer vaste kosten.” Zelf heeft hij geen voorkeur voor expeditie of logistiek. Wat hij wil, mocht hij ooit weer terugkeren in dit vak, is bezig zijn met de commerciële kant, met opdrachtgevers in de operatie. Niet op afstand meekijken, adviseren en financieren.

Your browser does not support the audio element.

Your browser does not support the audio element.

‘We hebben nog altijd
heel veel - te veel - flexwerk in de sector’

Niet slecht dat de hele supply chain in de fik staat 

“Wat ik wel spannend vind”, zegt De la Houssaye, “is wat er in de wereld gebeurt en het effect op supply chain. Het is niet slecht dat de supply chain in de fik staat. Iedereen ziet nu dat het nodig is om meer te investeren om de energietransitie van de grond te krijgen, te verduurzamen en al die andere uitdagingen waar we voor staan, zoals de arbeidsmarkt. We hebben nog altijd veel te veel flexwerk in de sector. De afhankelijkheid daarvan is te groot. Mensen willen vaste contracten en dat moet ook gebeuren met een betere cao.”

Your browser does not support the audio element.

Online platforms en flitsbezorgers – ik snap het niet 

Zien we De la Houssaye nog terug in de logistiek? “Wat ik al zei, ik weet het niet. Misschien mis ik dit werk over een maand of vijf wel heel erg en stap ik weer ergens in. Helemaal opnieuw zelf iets beginnen, bijvoorbeeld met een IT bedrijf voor de sector zoals destijds, dat denk ik niet. De meeste van die online platforms van nu zijn niet veel anders dan een expediteur maar dan digitaal. Bizar hoeveel waardering daarvoor is vanuit investeerders. Net als flitsbezorgers, daar snap ik het model ook niet van. Ik heb de rekensommetjes niet kunnen maken. Leuk om over na te denken. Dat is wat ik de komende tijd maar eens ga doen.”

Lees het hele interview met Roderick de la Houssaye in de juni-editie van Logistiek

  • Pagina's
  • Edities
  • Zoeken
  • Delen
  • Contact

Alle pagina's

1

Logistieke dienstverlening juli 2022


Cover en inhoud
2

Top 10 Logistiek Dienstverleners


Kuehne en DHL, de grootmachten in 3PL
3

Diversiteitsdiscussie


Er is beleid nodig om tot diversiteit te komen
4

PostNL Kookwinkel Oldenhof


Bezorgopties leveren kookwinkel.nl meer tevreden klanten en omzet op
5

Interview DSV


Werktijden aangepast aan werkzoekende
6

Podcast outsourcing


‘Het gaat te vaak over tarieven en incidenten’
7

Onderzoek familiebedrijven


Zo pakken familiebedrijven personeelskrapte aan
8

Terugblik Top 100


Attentie voor beste Top 100-bedrijven in hun klasse
9

Afscheid Roderick de la Houssaye


Roderick de la Houssaye neemt afscheid van Nedcargo
10

Sportsponsoring


Logistieke bedrijven sponsoren en masse sportteams
11

Oratie Remco Dijkman


‘Minimaal tien procent meer efficiëntie’
12

Vastgoedinvesteringen


Logistiek vastgoedmarkt koelt af: logistiek dienstverleners bouwen door

Overzicht alle edities

Warehouse
E-Fulfilment nr1 2025
Warehousing - robot arm
Warehousing nr1 2025
Background: trucks aan dock van warehouse
Logistieke Dienstverlening nr1
Groene wereldbol
SC ketensamenwerking nr2 2024
Warehouse Kruidvat Ede
E-Fulfilment nr2 2024
AI in warehousing
Warehousing nr2 2024
In cabine van vrachtwagen
Logistieke Dienstverlening nr2
Achtergrond logistiek
SC ketensamenwerking nr1 2024
Magazijn
E-fulfilment nr1 2024
Storage picking
Warehousing nr1
Truck
Logistieke Dienstverlening nr1
LDV - ketensamenwerking 2023
Smart Warehousing 2023 nr3
E-fulfilment nr3 2023
SC-ketensamenwerking - verduurzaming
E-fulfilment nr2 2023
Smart Warehousing 2023 nr2
Logistieke dienstverlening 2
SC-keten en digitalisering
SMART warehousing
E-fulfilment nr1 2023
Logistieke dienstverlening 2023-01
Duurzaamheid december 2022
E-Fulfilment 2022 nr2
Ketensamenwerking 2022 nr2
Vastgoed september 2022
Smart Warehousing augustus 2022
Logistieke dienstverlening juli 2022
Duurzaamheid juni 2022
Vastgoed mei 2022
Ketensamenwerking april 2022
e-Fulfilment maart 2022
Logistieke dienstverlening 2022-02
LD Smart Warehousing 2022-01
Logistiek edities 2021 en ouder

Zoeken

Je zoekt door alle Edities

Deel deze pagina

Facebook

X

Whatsapp

LinkedIn

E-mail

Contact