Logistiek vastgoedmarkt koelt af: logistiek dienstverleners bouwen door
Donkere wolken lijken zich boven de logistiek vastgoedmarkt samen te pakken. Huurders (eindgebruikers) van logistiek vastgoed verwachten de komende tijd forse huurstijgingen als gevolg van hogere bouwkosten, beperkte beschikbaarheid van grond en toenemende krapte op het stroomnet. Daarbij komt dat steeds meer provincies - Noord-Brabant voorop - een rem willen op de ontwikkeling van grootschalige logistiek. Dat weerhoudt bedrijven uit de Top 100 Logistiek Dienstverleners er niet van om volop te investeren in de bouw van nieuwe distributiecentra.
De logistiek vastgoedsector beleefde de afgelopen jaren waren gouden tijden, stelt vastgoedadviseur Colliers in een onlangs verschenen publicatie over bouwkosten. De coronapandemie en de daarop volgende maatregelen versnelden de opmars van e-commerce. Distributiecentra schoten als paddenstoelen uit de grond om de grote hoeveelheid online gekochte producten bij de consument te kunnen bezorgen.
Oplopende bouwkosten
De oorlog in Oekraïne en de stijgende inflatie zorgen nu voor een negatiever beeld, schrijft Colliers-onderzoeker Tom Ras in het rapport. Doordat veel magazijnvoorraden tijdens de coronacrisis al grotendeels werden aangesproken, wordt het steeds moeilijker om te voorzien in de vraag naar grondstoffen en bouwmaterialen.
Uitstel van oplevering
Logistiek vastgoedontwikkelaars hebben volgens Ras daardoor last van de stijgende bouwkosten. De kosten voor grondstoffen en bouwmaterialen zijn een groot deel van elk project. Ze zitten met onzekerheid over de almaar toenemende kosten, en kampen met vertragingen in de levering van materialen. "Planningen moeten daarom steeds vaker worden opgeschoven. De vraag is wie uiteindelijk de extra kosten gaan betalen. Het zal daarom steeds vaker voorkomen dat de oplevering van een project wordt uitgesteld", stelt Colliers-onderzoeker vast.
Economie zwakt af
Na jaren van records zal de groei van logistiek vastgoed afremmen, verwachten logistiek vastgoedexperts. “De piek van de afgelopen vijf jaar valt niet te handhaven. In 2021 kwam er ruim 4 miljoen vierkante meter bij. Dat zal zakken naar bijvoorbeeld 2 miljoen vierkante meter per jaar erbij. De economie zal iets afremmen. Als kapitaal duurder wordt, zullen ontwikkelaars weer vaker elders rendement zoeken”, verwacht Wim Eringfeld, directeur van de Stec Groep.
Nieuwbouwplannen
Ondanks dat de logistiek vastgoedmarkt ‘afkoelt’ zijn logistiek dienstverleners op dit moment nog volop aan het bouwen of er staan nieuwbouwplannen op stapel. Een overzicht van recente nieuwbouwprojecten van Nabuurs, Sluyter Logistics, Ad Dollevoet en in logistieke hotspot Weert waar DHL Supply Chain recent het startsein gaf voor een tweede uitbreiding op het nieuwe bedrijventerrein Kampershoek 2.0.