LOCATIEKEUZE - welke afweging maken logistiek dienstverleners, retailers en e-fulfilmentbedrijven?
Er gaat geen dag voorbij of er wordt wel ergens in Nederland door een logistieke dienstverlener, verlader, retailer, groothandel of e-fulfilment specialist de bouw aangekondigd van een nieuw distributiecentrum. In een nieuwe serie artikelen op Logistiek.nl komen ze aan het woord en vertellen ze hoe ze tot hun keuze zijn gekomen.
Volgens berekeningen van Stec Groep zet de trend zich nog wel even door en zal er tot 2040 nog ongeveer 12 tot 22 miljoen vierkante meters aan logistiek vastgoed in Nederland bijkomen. Meer en meer valt de keuze op locaties buiten de primaire logistieke hotspots in Noord-Brabant en Noord-Limburg. Door ruimtegebrek wijken bedrijven uit naar onder meer Flevoland, Gelderland, Overijssel en zelfs Drenthe en Groningen komen steeds meer in het vizier.
Logistieke dienstverleners, maar ook retail en e-commerce, zijn de grootste ruimtevragers in de logistiek vastgoedmarkt op dit moment. Een groot deel van de ruimtevraag (75-80 procent) wordt gevormd, zo blijkt uit cijfers van Stec, door bedrijven die in de eigen regio uitbreiden of verplaatsen. Interregionale verplaatsingen, verhuizingen of nieuwe vestigers in Nederland vormen maar een beperkte groep in de totale dynamiek op de logistiek vastgoedmarkt.
Volgens Stec is het dan ook een misvatting dat distributiecentra in Nederland vooral gericht zijn op de belevering van de Europese consument en bedrijven. Uit onderzoek blijkt dat circa 75 procent van de distributiecentra een regionale tot nationale marktoriëntatie heeft en dus eigen inwoners en bedrijven van voorraad voorziet.
Ook is het nog altijd zo dat de traditionele logistieke hotspots een hoog aandeel kennen in de opname van nieuw (en bestaand) bedrijfsvastgoed. Toch blijkt uit onderzoek van Stec en ook andere makelaars in logistiek vastgoed dat – onder andere door schaarste van bedrijfsgrond in de traditionele logistieke hotspots en doordat overheden kritischer worden ten aanzien van nieuwe uitbreidingsruimte – logistieke bedrijven ook willen investeren in andere hotspotregio’s. Midden-Limburg (Echt-Weert), Almere-Lelystad en A12 Corridor hebben in de afgelopen vier jaar sterk geprofiteerd van de aanhoudende ruimtevraag.
Maar waar wordt er door logistieke dienstverleners op dit moment gebouwd in Nederland en waarom? In de nieuwe serie Locatiekeuze van… op Logistiek.nl vertellen logistiek dienstverleners meer over hun nieuwbouw of voorgenomen nieuwbouw plannen, wat doen ze met het thema duurzaamheid en hoe gaan ze om met de verdozingdiscussie. In de serie staan inmiddels verhalen van Radial in Groningen gevolgd door Thijs Logistiek in Weert, KLG Europe in Eersel en Raben Netherlands in Oss.