LOCATIEKEUZE - welke afweging maken logistiek dienstverleners, retailers en e-fulfilmentbedrijven?

Er gaat geen dag voorbij of er wordt wel ergens in Nederland door een logistieke dienstverlener, verlader, retailer, groothandel of e-fulfilment specialist de bouw aangekondigd van een nieuw distributiecentrum. In een nieuwe serie artikelen op Logistiek.nl komen ze aan het woord en vertellen ze hoe ze tot hun keuze zijn gekomen.

Volgens berekeningen van Stec Groep zet de trend zich nog wel even door en zal er tot 2040 nog ongeveer 12 tot 22 miljoen vierkante meters aan logistiek vastgoed in Nederland bijkomen. Meer en meer valt de keuze op locaties buiten de primaire logistieke hotspots in Noord-Brabant en Noord-Limburg. Door ruimtegebrek wijken bedrijven uit naar onder meer Flevoland, Gelderland, Overijssel en zelfs Drenthe en Groningen komen steeds meer in het vizier. 

Logistieke dienstverleners, maar ook retail en e-commerce, zijn de grootste ruimtevragers in de logistiek vastgoedmarkt op dit moment. Een groot deel van de ruimtevraag (75-80 procent) wordt gevormd, zo blijkt uit cijfers van Stec, door bedrijven die in de eigen regio uitbreiden of verplaatsen. Interregionale verplaatsingen, verhuizingen of nieuwe vestigers in Nederland vormen maar een beperkte groep in de totale dynamiek op de logistiek vastgoedmarkt. 

Volgens Stec  is het dan ook een misvatting dat distributiecentra in Nederland vooral gericht zijn op de belevering van de Europese consument en bedrijven. Uit onderzoek blijkt dat circa 75 procent van de distributiecentra een regionale tot nationale marktoriëntatie heeft en dus eigen inwoners en bedrijven van voorraad voorziet.

Ook is het nog altijd zo dat de traditionele logistieke hotspots een hoog aandeel kennen in de opname van nieuw (en bestaand) bedrijfsvastgoed. Toch blijkt uit onderzoek van Stec en ook andere makelaars in logistiek vastgoed dat – onder andere door schaarste van bedrijfsgrond in de traditionele logistieke hotspots en doordat overheden kritischer worden ten aanzien van nieuwe uitbreidingsruimte – logistieke bedrijven ook willen investeren in andere hotspotregio’s. Midden-Limburg (Echt-Weert), Almere-Lelystad en A12 Corridor hebben in de afgelopen vier jaar sterk geprofiteerd van de aanhoudende ruimtevraag. 

Maar waar wordt er door logistieke dienstverleners op dit moment gebouwd in Nederland en waarom? In de nieuwe serie Locatiekeuze van… op Logistiek.nl vertellen logistiek dienstverleners meer over hun nieuwbouw of voorgenomen nieuwbouw plannen, wat doen ze met het thema duurzaamheid en hoe gaan ze om met de verdozingdiscussie. In de serie staan inmiddels verhalen van  Radial in Groningen gevolgd door Thijs Logistiek in Weert, KLG Europe in Eersel en Raben Netherlands in Oss.

Menno Sluiter, Radial

‘In Groningen zit nog een groot arbeidspotentieel’

Pakketbezorger Radial – onderdeel van het Belgische Bpost – is in maart begonnen met de bouw van een nieuw distributiecentrum van 26.000 vierkante meter bij de stad Groningen. Menno Sluiter, site manager van Radial Nederland, geeft aan dat de pakketbezorger vanaf de nieuwe locatie zijn nationale en internationale klanten bedienen. Maar waarom vanuit de provincie Groningen en niet een meer centrale plek in ons land? “Onze wortels in Nederland liggen in Oostwold, dat is al vlakbij Groningen. Er wonen in deze regio veel medewerkers. Bovendien zien wij in deze regio een groot arbeidspotentieel. We zitten niet alleen dichtbij een studentenstad maar in Groningen is de algehele werkgelegenheidsdruk wat minder hoog.” Ook is de locatie van het nieuwe pand vlakbij de snelweg A7 op een goed zichtbare en bereikbare plek op bedrijventerrein Westpoort. De arbeidsmarkt, de historie en het behouden van het personeel waren de belangrijkste afwegingen om voor het noorden te kiezen, aldus Sluiter. “Onze werknemers kunnen straks gewoon met de fiets naar het werk.”   

Willem Verschuuren, manager operations bij Thijs Logistiek

‘Het hele pand is circulair gebouwd’

Toen Thijs Logistiek het oude magazijn in Weert vaarwel moest zeggen was er eigenlijk geen andere optie dan in Weert te blijven. “We hebben wel rondgekeken maar onze wortels liggen hier. Het hart van het bedrijf klopt in deze regio. De keuze om hier te blijven was daarom eigenlijk voor de hand liggend”, zegt Willem Verschuuren, manager operations bij Thijs Logistiek. Op bedrijventerrein De Kempen in Weert werd een geschikte kavel gevonden voor de bouw van een nieuw warehouse met crossdock. Bij de nieuwbouw – die inmiddels in gebruik is genomen door de logistiek dienstverlener – is volgens Verschuuren veel aandacht besteed aan het aspect duurzaamheid. “We zijn helemaal van het gas af en het hele pand is circulair gebouwd. Alle materialen kunnen opnieuw gebruikt worden. Ook qua isolatie hebben we een slag geslagen door de dock-levellers aan de buitenkant te plaatsen in plaats van de binnenkant. Zo voorkom je koudebruggen onder het pand. In de loods merk je dat meteen. Het is een aangename temperatuur terwijl we niet eens aan het opwarmen zijn.”

Johan Cuijten, General Manager van KLG Eersel.

‘Nieuwbouw wordt ingekapseld door een bos’

KLG Europe heeft verschillende vestigingen in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Roemenië. Vanuit het Brabantse Eersel bedient KLG vooral Frankrijk. Vandaar dat voor de nieuwe vestiging van opnieuw is gekozen voor deze locatie, iets verderop op een kavel die al langer in het bezit is van de logistiek dienstverlener. Hoewel KLG al in Eersel zit, koos het bedrijf toch voor nieuwbouw zegt Johan Cuijten, General Manager van KLG Eersel. “Die keuze komt voort uit groei, we bouwen graag aan onze toekomst en weten dat we het met het huidige terrein niet gaan redden. Die is simpelweg te klein. We missen kantoorruimte, voldoende ruimte voor parkeergelegenheid voor ons eigen moderne wagenpark en ruimte voor het crossdocken van onze goederen. Dus met het oog op de toekomst is er bewust en strategisch gekozen voor nieuwbouw.” De toekomstige nieuwbouw wordt volgens Cuijten ingekapseld door een bos. “Op deze manier dragen we bij aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid om ‘verdozing’ van het Nederlandse landschap tegen te gaan.”

Berend Jan Schuring, Managing Director, Raben Netherlands

‘Dit gebouw heeft iets meer cachet dan andere warehouses’

Raben Netherlands in Oss is net gestart met de bouw van een nieuw distributiecentrum in Oss. Het is alweer het derde bedrijfspand dat de logistiek dienstverlener laat bouwen op bedrijventerrein Vorstengrafdon Raben.. Dit pand verrijst niet ver van het huidige distributiecentrum dat in 2011 in gebruik werd genomen. Het DC wordt naar verwachting eind dit of begin volgend jaar in gebruik genomen. Raben Netherlands in Oss maakt deel uit van de Raben Group, een logistiek dienstverlener met ruim 14.000 medewerkers en een omzet van 1,4 miljard euro. In Nederland startte de logistiek dienstverlener in 2011 met een bedrijfspand van 5.500 vierkante meter in Oss. En eerder dit jaar werd in datzelfde Oss nog een nieuwe hal van zo'n 3500 vierkante meter in gebruik genomen. Berend Jan Schuring, Managing Director, Raben Netherlands, is voor wat betreft het nieuwe pand vooral gecharmeerd van het ontwerp. ““Het wordt een mooi gebouw van zo’n zestien meter hoog waardoor we meer plek hebben voor opslag. We wilden het pand een mooie luxe uitstraling geven met onder meer een voorgevel die net iets terugloopt met een band die eromheen zit. Dat geeft het gebouw net iets meer cachet dan veel andere warehouses.” 

Ga naar het overzicht van alle artikelen uit de serie: Locatiekeuze van