De groene palen en klimaatneutrale cityhubs van DHL -
dit zijn de plannen voor de komende tijd

Vandaag (20 mei 2022) opent DHL zijn tweede klimaatneutrale cityhub in Zoetermeer. In 2023 moeten er verspreid over het land 26 duurzame locaties zijn geopend. Naast de twee al draaiende hubs, zijn er momenteel negen in aanbouw. Daarvoor is afgelopen woensdag de (inmiddels bekende) groene eerste paal geslagen in Leeuwarden.

DHL timmert er flink op los. Op elf locaties in het land worden momenteel nieuwe cityhubs gebouwd en de eerste twee zijn deze maand geopend. Klimaatneutrale cityhubs, gaat het om, die alle in 2022 of 2023 opgeleverd moeten worden. De nieuwe cityhubs, die onderdeel gaan uitmaken van het totale netwerk aan 140 stadshubs, komen in Aalsmeer, Almere, Amsterdam-West, Breda, Groningen, Leeuwarden, Nijmegen, Roermond, Sittard-Geleen, Tilburg en Zoetermeer. Bovendien staan er nog vijftien gepland, te weten in Almelo, Amsterdam-Oost, Apeldoorn, Den Haag, Ede, Emmen, Gouda/Waddinxveen, Haarlem, Helmond, Hendrik Ido Ambacht, Hoofddorp, Leiden, Rotterdam, Utrecht en Zaandam. 

Kaartje DHL Cityhubs

Snel, efficiënt en zo duurzaam mogelijk

De nieuwe stadshubs zijn gevestigd aan de rand van stedelijke gebieden. De bedoeling is dat de last mile zo efficiënt en duurzaam mogelijk wordt uitgevoerd. De bezorgers rijden korte routes langs 100 tot 200 adressen. Dit doen zij met elektrische bestelauto’s, cargofietsen of andere kleine voertuigen. 

Wat verstaat DHL onder een ‘klimaatneutrale cityhub’?

Alle nieuwbouw vindt plaats volgens de hoogste duurzaamheidsnormen van Breeam. De gebouwen zijn gasloos, voorzien van zonnepanelen en er wordt dus gereden met een volledig elektrische vloot. DHL-woordvoerder Ewout Blaauw zegt, dat eventueel te veel geproduceerde elektriciteit wordt teruggeleverd aan het net. En als DHL toch voor zijn eigen operatie tekort komt, maakt de cityhub gebruik van groene stroom.

DHL CityHub Aalsmeer

Aalsmeer

Start bouw: mei 2022
Verwachte oplevering: najaar 2022
Locatie: Braziliëlaan 22, bedrijventerrein Green Park Aalsmeer
Werkgelegenheid: 100 bezorgers

De eerste groene paal is geslagen in bijzijn van Wilma Alink-Scheltema, wethouder duurzaamheid in de gemeente Aalsmeer. “Aalsmeer heeft een lange historie op het gebied van logistiek met de aanlevering van bloemen aan de veiling. DHL zet deze logistiek nu voort.”

DHL CityHub Tilburg

Tilburg

Start bouw: maart 2022
Verwachte oplevering: september 2022
Locatie: Castorstraat 
Werkgelegenheid: 200 bezorgers

200 bezorgers gaan dagelijks 100 tot 200 adressen langs aan de westkant van Tilburg en een deel van Dongen. Ze rijden hiervoor zo’n negentig ritten per dag: zestig overdag en dertig ’s avonds. Dit gebeurt, net als bij alle andere klimaatneutrale cityhubs van DHL, met elektrische bestelauto’s.

DHL Cityhub Roermond

Roermond

Start bouw: april 2022
Verwachte oplevering: oktober 2022
Locatie: Schepelstraat 18 
Werkgelegenheid: 200 bezorgers

In Roermond wordt de tweede cityhub van DHL in Limburg gebouwd. De eerste opent eind juni in Sittard-Geleen. Bij het slaan van de groene paal was in april 2022 Angely Waajen-Crins aanwezig, wethouder voor economie, ruimtelijke ordening en volkshuisvesting in de gemeente Roermond. 
 

DHL Cityhub Almere

Almere

Start bouw: oktober 2021
Oplevering: 13 mei 2022
Locatie: Neonweg 147
Werkgelegenheid: 200 bezorgers

Almere had de primeur. Als eerste is deze cityhub geopend. Ook was Almere in het najaar van 2021 als eerste aan de beurt met het slaan van de symbolische groene heipaal. Dit gebeurde in het bijzijn van Roelof Hofman, COO DHL Parcel Benelux. In het halfjaar dat erop volgde zijn er dus nog tien groene palen geplaatst en er komen er nog vijftien.
 

Op weg naar een volledig emissievrije last mile

Om de duurzame cityhubs aan te kondigen, heeft DHL een video gemaakt. Hierin staat vermeld dat de last mile in 2025 honderd procent emissievrij moet zijn. Het beleid is verder aangescherpt, aldus de DHL-woordvoerder. Bovendien geldt het niet alleen voor bezorgingen vanuit de klimaatneutrale hubs. Blaauw: “Aan het einde van dit jaar willen we dat alle leveringen aan consumenten in Nederland fossielvrij zijn. Dat doen we door verdere opschaling van onze elektrische vloot, van 1.400 nu richting 2.000 voertuigen.” Voor alle dieselbusjes schakelt de pakketbezorger over op HVO.