Door alle publicaties en media-aandacht voor de verdozing van Nederland, zou je haast bang worden dat ons kostbare landschap geheel wordt ingenomen door grote distributiecentra. Ook wordt een beeld geschetst dat deze distributiecentra nauwelijks enige toegevoegde waarde leveren en dat Nederland net zo goed zonder kan. Een hardnekkig eenzijdig frame dat al enige tijd wordt verkondigd.
Het is weliswaar begrijpelijk dat er zorgen worden geuit, aangezien we de distributiecentra steeds vaker op meer plaatsen in het landschap zien verschijnen. Alleen zouden we de discussie helpen door eerst beter te begrijpen wat de werkelijke toegevoegde waarde en het werkelijke ruimtegebruik van deze distributiecentra is. Dat stelt ons in staat om betere keuzes te maken. Het zou onvergeeflijk zijn als we ons beleid baseren op onvolledige informatie en daardoor de verkeerde beslissingen nemen.
Het werkelijke ruimtegebruik is anders
Volgens de berichten over de verdozing en volgens het rapport van het College van Rijksadviseurs is inmiddels 45 miljoen vierkante meter van ons land volgebouwd met logistieke gebouwen en komt daar tot 2040 nog zo’n 12 tot 22 miljoen vierkante meter bij. Dat lijken indrukwekkende getallen als je dit in vierkante meters uitdrukt. Een heel andere conclusie zou je kunnen trekken als je de getallen omrekent. Een groei van 22 miljoen vierkante meter staat gelijk aan een groei van 1 vierkante kilometer per jaar. Voor de helft daarvan moeten we landschappelijk groen inleveren, ofwel gemiddeld 0,5 vierkante kilometer per jaar. Nederland is 41.543 vierkante kilometer groot ofwel 41,5 miljard vierkante meter. Hiervan is ongeveer 15% bebouwd met wegen, woningen, bedrijven en openbare ruimte. De resterende 85% wordt gebruikt voor landbouw, recreatie, bos en natuur. Voor wonen gebruiken we ongeveer 7%, voor bedrijventerreinen ongeveer 2% en voor logistiek vastgoed 0,11%. (De sector zelf hanteert overigens 0,13%). Als we alle nieuw uit te geven grond om de groei van de sector te faciliteren gebruiken voor woningbouw, ontstaat er ruimte voor ongeveer drieduizend woningen, weliswaar langs snelwegen en op bedrijventerreinen.
De zorgen over het huidige en toekomstige ruimtegebruik zijn daarmee onterecht maar de zorgen gaan waarschijnlijk meer over de horizonvervuiling en de aantrekkelijkheid van ons landschap.