Wat doet FedEx om in 2040 CO2-neutraal te zijn?

Ook als de uitrol van een duurzame oplossing minder snel mogelijk is dan gehoopt, zit FedEx niet bij de pakken neer. Bovenop de bal zitten en in contact blijven met onderzoekers en experts is nodig om duurzaamheidsambities te realiseren. Dat zegt Vinay D’Souza, senior vicepresident Planning & Engineering bij FedEx Express Europe. FedEx wil in 2040 volledig CO2-neutraal opereren..

Wat hebben jullie tot nu toe gedaan?

“Het is cruciaal om de fundamentele bouwstenen goed te krijgen voor levensvatbaarheid en schaalbaarheid van duurzame oplossingen. Afgelopen jaar hebben we de eerste locaties klaargemaakt voor onze toekomstige bezorgwagens in Europa. Op zes belangrijke locaties is er een laadinfrastructuur ontwikkeld. In 2025 moeten minimaal honderd locaties klaar zijn voor de elektrische vloot. Ook streven we ernaar om linehaul-vrachtvervoer koolstofarm te maken. Een stap die we al hebben gezet is het gebruik van hernieuwbare diesel. Met deze alternatieve brandstof in de trucks die vanuit Duiven de weg op gaan, verminderen we de uitstoot ‘well-to-wheel’ met maar liefst 80 tot 90 procent per liter. Dit is een positieve stap die we nu hebben kunnen maken, terwijl de technologieën en externe condities volwassener worden richting zero-emissie heavy-duty trucks.”

Zitten jullie op schema?

“Toen we onze doelstelling aankondigden om CO2-neutraal te opereren in 2040, wilden we anderen inspireren met een doel dat zowel ambitieus als mogelijk is. Wel kan de voortgang ernaartoe per jaar anders zijn geschaald. Er zullen momenten zijn waarop opties werkelijkheid worden en waarop kleine pilots schaalbare oplossingen worden. Een groot deel van ons succes is afhankelijk van innovatie, marktfactoren en de levensvatbaarheid van nieuwe technologieën. Via samenwerking en open gesprekken kunnen we de vooruitgang samen aangaan. FedEx werkt al lang samen met derden, waardoor we een positieve impact hebben buiten ons eigen bedrijf. Op het gebied van duurzaamheid is dat niet anders.”

Is jullie ambitie realistisch?

“Wij geloven dat de ambitie realistisch is en dat het belangrijk is om ambitieus te zijn in deze sector. Het is belangrijk om experts erbij te halen en om samen te helpen bij het versnellen van externe factoren die nodig zijn om CO2-neutraal te worden. Zo erkennen we bijvoorbeeld dat er misschien niet zo snel een oplossing is voor emissievrije vrachtvliegtuigen voor lange afstanden als ieder van ons zou willen. Door te investeren in het nieuwe Yale Center of Natural Carbon Capture onderzoeken we toekomstige opties voor koolstofafvang om de uitstoot van luchtvracht tegen te gaan.”

Wat zijn de grootste uitdagingen en hoe voorkom je dat de doelen gevaar lopen?

“Er zijn zeker veelzijdige uitdagingen voor alle aspecten van verandering, maar geen daarvan betekent dat we een compromis moeten sluiten over ons overkoepelende doel. Het is belangrijk om constant te evalueren wat er beschikbaar is en hoe haalbaar elke oplossing is binnen onze eigen activiteiten. Alle stappen die we nu kunnen nemen, helpen ons om op korte termijn uitstoot te verminderen.”

Wat staat nu als eerste op de agenda?

“Hier in Europa is onze prioriteit het verminderen van de CO2-uitstoot van ons wegtransport. Binnenkort laten we weten welke volgende locaties klaar zijn voor een elektrisch wagenpark en waar de komende maanden de circa tweehonderd extra Electric Vehicle Infrastructure-points komen. 50 procent van onze nieuwe bezorgwagens wereldwijd moet in 2025 elektrisch zijn. In 2030 wordt dat opgehoogd naar 100 procent. We blijven ook werken aan oplossingen die onze milieu-impact elders in het netwerk verminderen. Of dit nu in de luchtvaart is, linehaul trucking of first- en lastmile-leveringen. Wat de faciliteiten betreft, investeren we in het bouwen van energie-efficiënte gebouwen en het opschalen van ons gebruik van hernieuwbare energie.”