Tips voor de juiste evaluatie-aanpak

Hoe verliep jouw eindejaarspiek? Optimaliseren doe je zo

November en december zijn de drukste maanden van het jaar voor webshops. Een slimme voorbereiding betekent in 2 maanden tot wel 40% van de jaaromzet draaien. Direct na de feestdagen is een goed moment om te evalueren hoe succesvol deze periode was. Door jezelf de juiste vragen te stellen, optimaliseer je het proces. Waar begin je? Welke vragen stel je? Je leest het hier.

Wanneer beginnen consumenten met hun feestinkopen?

De meeste consumenten doen de feestinkopen tussen 14 november en 16 december. Een klein percentage begint zelfs in september al met shoppen voor de feestdagen. Daar wil je op inspelen. Richt daarom jouw processen, marketing en communicatie uitingen zo in dat alles soepel verloopt. Begin in januari met een goede planning, zodat je in de zomermaanden op tijd start met de voorbereidingen.

Hoe meet je het succes van de piekperiode?

Uiteraard meet je dit als eerste door je omzet te vergelijken met voorgaande jaren. Daarnaast kan je kijken naar verschillende processen en hoe die verliepen. Wat ging er goed? Wat kan er beter? Door direct na de feestdagen de analyse te doen, weet jij wat jij kan optimaliseren. 

Trunkrs bezorger

Trunkrs bezorging

Trunkrs bezorging

Optimalisatie van de piek doe je zo:

Marketing optimalisatie

Wat voor webshops steeds belangrijker wordt is de aansluiting van marketingkanalen op de klantenservice en de gehele customer journey. Om een geweldige shopbeleving te bieden koppel je meerdere communicatiekanalen, platforms en tools zo goed mogelijk aan elkaar. Bijvoorbeeld: een potentiële klant ziet een online advertentie en klikt daar op. Komt op je website, stelt een vraag aan de klantenservice, koopt nog niets en komt vervolgens uit op je Instagram account. Vervolgens koopt de klant een week later het product uit de Instagram Webshop. Die gehele ervaring van het eerste contactmoment tot de bezorging van het product wil je naadloos op elkaar aan laten sluiten

Met deze vragen analyseer jij de marketing performance: 
  • Is er gebruik gemaakt van piekcampagnes en acties? Stonden deze acties op tijd klaar?
  • Welke acties kan je optimaliseren om meer resultaat te krijgen?
  • Welke feestdagen hebben het beste geconverteerd?
  • Welke kanalen hebben goed gewerkt voor welke actie? 
  • Hoe maak je van nieuwe klanten terugkerende klanten? Heb je bijvoorbeeld gebruik gemaakt van een mailcampagne met een opt-in?
     

Website en conversie optimalisatie

Verwacht tijdens de piekperiode gemiddeld 29% meer websitebezoekers dan in andere maanden. Vaak kan een kleine optimalisatie, zoals het verkleinen van de afbeeldingen op de website, al een groot verschil maken in laadsnelheid. Ook verlaat gemiddeld 2 van de 3 consumenten de webshop voordat ze iets kopen. Dat wil je voorkomen.

Met deze vragen analyseer jij de website en conversie:
  • Zijn de aangepaste bezorg- en besteltijden op tijd en goed gecommuniceerd met klanten?
  • Kon de website het aantal bezoekers aan?
  • Wat waren de conversie killers?
  • Laadde de website snel genoeg?
  • Hoe heeft de look en feel van de website bijgedragen aan de klantbeleving?

 

Klantenservice en klanttevredenheid optimalisatie

De klantenservice speelt tijdens de eindejaarspiek een sleutelrol. De vragen over aanbiedingen, verzendingen, voorraad en bezorgstatus wil jij snel beantwoorden. Wist je dat 60% van de klantvragen over de bezorging gaat? 

Vragen die helpen om de klanttevredenheid te optimaliseren: 
  • Is de FAQ up to date? Zijn er vragen en antwoorden die een toevoeging zijn?
  • Zijn er voldoende mensen ingezet om vragen te beantwoorden?
  • Hoe snel wordt er gemiddeld op een klantvraag gereageerd?
  • Wat zeggen klanten over jouw webshopservice zowel in officiële reviews als op Social Media?
  • Kan je de klantenservice uitbesteden?

 

Procesoptimalisatie

De piekperiode betekent veel meer pakketten inpakken en bezorgen dan normaal. Dit betekent ook dat de processen en bezorgingstijden vaak tijdelijk aangepast zijn. Zo rekenen de meeste bezorgpartijen een piektoeslag, die je wel of niet aan je klanten doorberekent. Of je kiest voor een samenwerking met een bezorgpartij die geen piektoeslag rekent, zoals Trunkrs.

Vragen die jij jezelf kan stellen om interne processen te optimaliseren:
  • Hoe verliep het verkoopproces achter de schermen? Wat waren de showstoppers?
  • Welke producten waren uitverkocht? Welke producten kunnen eerder ingekocht worden? 
  • Hoe verliep de samenwerking met de bezorgpartij(en)?
  • Is het goedkoper om met een andere of met meerdere bezorgpartijen samen te werken?
  • Zijn er processen die  geautomatiseerd kunnen worden? 
 
Optimaliseer de pakketbezorging

De Nederlandse consument wil snelle en duurzame pakketbezorging. 58% verwacht dat een bestelling die voor 12:00 uur besteld is, diezelfde avond bezorgd wordt. Speel in op deze behoefte door duurzame Same Day Delivery van Trunkrs aan te bieden. 
Met Trunkrs zijn 99% van jouw pakketten op tijd bezorgd, ook tijdens topdrukte. Je webshop is makkelijk en snel te koppelen. Er zijn geen extra piektoeslagen. En, er zit een klantenservice klaar die alle vragen van jouw en je klanten opvangt. 

Dit artikel is gesponsord door Trunkrs

Lees ook op Logistiek.nl:
Multi-carrier-bezorging: wat zijn precies de voordelen?