Optimalisatie van de piek doe je zo:
Marketing optimalisatie
Wat voor webshops steeds belangrijker wordt is de aansluiting van marketingkanalen op de klantenservice en de gehele customer journey. Om een geweldige shopbeleving te bieden koppel je meerdere communicatiekanalen, platforms en tools zo goed mogelijk aan elkaar. Bijvoorbeeld: een potentiële klant ziet een online advertentie en klikt daar op. Komt op je website, stelt een vraag aan de klantenservice, koopt nog niets en komt vervolgens uit op je Instagram account. Vervolgens koopt de klant een week later het product uit de Instagram Webshop. Die gehele ervaring van het eerste contactmoment tot de bezorging van het product wil je naadloos op elkaar aan laten sluiten
Met deze vragen analyseer jij de marketing performance:
- Is er gebruik gemaakt van piekcampagnes en acties? Stonden deze acties op tijd klaar?
- Welke acties kan je optimaliseren om meer resultaat te krijgen?
- Welke feestdagen hebben het beste geconverteerd?
- Welke kanalen hebben goed gewerkt voor welke actie?
- Hoe maak je van nieuwe klanten terugkerende klanten? Heb je bijvoorbeeld gebruik gemaakt van een mailcampagne met een opt-in?
Website en conversie optimalisatie
Verwacht tijdens de piekperiode gemiddeld 29% meer websitebezoekers dan in andere maanden. Vaak kan een kleine optimalisatie, zoals het verkleinen van de afbeeldingen op de website, al een groot verschil maken in laadsnelheid. Ook verlaat gemiddeld 2 van de 3 consumenten de webshop voordat ze iets kopen. Dat wil je voorkomen.
Met deze vragen analyseer jij de website en conversie:
- Zijn de aangepaste bezorg- en besteltijden op tijd en goed gecommuniceerd met klanten?
- Kon de website het aantal bezoekers aan?
- Wat waren de conversie killers?
- Laadde de website snel genoeg?
- Hoe heeft de look en feel van de website bijgedragen aan de klantbeleving?
Klantenservice en klanttevredenheid optimalisatie
De klantenservice speelt tijdens de eindejaarspiek een sleutelrol. De vragen over aanbiedingen, verzendingen, voorraad en bezorgstatus wil jij snel beantwoorden. Wist je dat 60% van de klantvragen over de bezorging gaat?
Vragen die helpen om de klanttevredenheid te optimaliseren:
- Is de FAQ up to date? Zijn er vragen en antwoorden die een toevoeging zijn?
- Zijn er voldoende mensen ingezet om vragen te beantwoorden?
- Hoe snel wordt er gemiddeld op een klantvraag gereageerd?
- Wat zeggen klanten over jouw webshopservice zowel in officiële reviews als op Social Media?
- Kan je de klantenservice uitbesteden?
Procesoptimalisatie
De piekperiode betekent veel meer pakketten inpakken en bezorgen dan normaal. Dit betekent ook dat de processen en bezorgingstijden vaak tijdelijk aangepast zijn. Zo rekenen de meeste bezorgpartijen een piektoeslag, die je wel of niet aan je klanten doorberekent. Of je kiest voor een samenwerking met een bezorgpartij die geen piektoeslag rekent, zoals Trunkrs.
Vragen die jij jezelf kan stellen om interne processen te optimaliseren:
- Hoe verliep het verkoopproces achter de schermen? Wat waren de showstoppers?
- Welke producten waren uitverkocht? Welke producten kunnen eerder ingekocht worden?
- Hoe verliep de samenwerking met de bezorgpartij(en)?
- Is het goedkoper om met een andere of met meerdere bezorgpartijen samen te werken?
- Zijn er processen die geautomatiseerd kunnen worden?
Optimaliseer de pakketbezorging
De Nederlandse consument wil snelle en duurzame pakketbezorging. 58% verwacht dat een bestelling die voor 12:00 uur besteld is, diezelfde avond bezorgd wordt. Speel in op deze behoefte door duurzame Same Day Delivery van Trunkrs aan te bieden.
Met Trunkrs zijn 99% van jouw pakketten op tijd bezorgd, ook tijdens topdrukte. Je webshop is makkelijk en snel te koppelen. Er zijn geen extra piektoeslagen. En, er zit een klantenservice klaar die alle vragen van jouw en je klanten opvangt.