Knelpunte; hier lopen transporteurs met hun duurzaamheidsplannen tegen aan
De kritiek uit de sector zwelt aan. Om de boodschap richting overheid kracht bij te zetten, maakte TLN een rondje langs een groot aantal leden, die allemaal knelpunten ervaren op de weg naar zero-emissie. Zij hebben grote moeite om een reële business case op te stellen. De teneur in alle verhalen is dat de aanschafkosten te hoog zijn, de overgangstermijnen te krap, subsidiebudgetten onvoldoende, er is een tekort aan netwerkaansluitingen en geen garantie dat dit gaat worden opgelost op korte termijn.
Een paar reacties
"Zoals het nu gaat, denk ik niet dat de ambities voor 2030 worden waargemaakt", zegt Gerry Hulshoff, verhuis- en transportbedrijf in Amsterdam.
"Beleid en praktijk lopen teveel uiteen", klaagt Frans Zoetmulder van transportbedrijf Van der Linden in Hillegom. Hij wil het de ambtenaren en politici graag laten zien.
"Onlangs hebben we zes nieuwe elektrische vrachtwagens besteld", vertelt Jaap Schuurman van Stad Alkmaar Logistics. "Maar het opladen van deze voertuigen wordt een grote uitdaging."
“Transportbedrijven kunnen de opschaling naar zero-emissie niet voor eigen rekening nemen”, constateert Sander Knoben van Beurskens Allround Cargo in Tegelen.
Ook grote bedrijven zoals Simon Loos, Vos Logistics, LCW Groningen, Bolk Transport, Euser en De Rooy vertellen hun visie en ervaringen.
Dat doen ze ook op: Logistiek.nl in de serie Logistiek & Innovatie