Inspiratie van…

Lorenzo Bas wil ook aandacht voor de buitenkant

Het liefst was Lorenzo Bas (45) piloot geworden.
Als achttienjarige volgde hij de opleiding luchtvaart logistiek. Op een dag belde zijn vader. Hij kon het familiebedrijf verkopen en was van plan dat te doen, als Lorenzo vastbesloten zou zijn om deze droom
(of een andere) te willen najagen.

Een week lang won Lorenzo adviezen in en wist toen genoeg. Ruim twintig jaar lang werkte hij bij het familiebedrijf in Etten-Leur en was daar tien jaar ceo. Als logistiek dienstverlener veroverde hij een plekje in de middenmoot van de Top 100 Logistiek Dienstverleners en besloot toen alsnog te verkopen. Dat was twee jaar geleden. Hij ging niet mee in de overname door Raben Group, waar hij nadien nooit spijt van heeft gehad. Maar koos voor een ander bestaan. Minstens zo spannend, maar met minder verantwoordelijkheid voor de vele gezinnen, die afhankelijk zijn van het voortbestaan van een bedrijf. Dat gaf lucht en ruimte, ook om meer tijd te besteden aan zijn eigen kinderen in een samengesteld gezin; twee hele jonge kinderen nog en twee van vijftien en dertien. “Achteraf gezien jammer, dat ik voorheen zoveel tijd kwijt was aan het bedrijf. Nu rijd ik ze van hot naar her.”

Zijn arbeidzame leven ziet er wel anders uit tegenwoordig. Weg uit de dagelijkse sleur, maar druk bezig om als investeerder andere bedrijven te voorzien van raad en daad. Recent verbond hij zich aan Cargors, het techbedrijf dat door Tim Bosman en Najeeb Qazizada is opgezet als online applicatie voor verladers en vervoerders. “Prachtbedrijf, dat echt het verschil gaat maken”, zegt Bas enthousiast, al moest hij eerst wel even de kat uit de boom kijken. “Het is waar, er zijn veel online platforms. We noemen dit liever een 'gateway'. Met Cargors kunnen bedrijven direct zaken doen met aangesloten vervoerders in volledige keuzevrijheid. De verladers – er zijn er al achthonderd actief op het platform – hoeven niet meer aan te kloppen bij de traditionele expediteurs. Vervoerders, ook al 300 inmiddels, kunnen hun factuur direct neerleggen bij de opdrachtgever en eventueel als referentie gebruiken. Vervoerders betalen een geringe vergoeding, verladers maken kosteloos gebruik van deze service. Maximale transparantie voor iedereen in het mkb.”

‘Tijd heb ik inmiddels wel om bezig te zijn met de lange termijn’

Hij staat voor het gebouw The Valley aan de beroemde Zuidas in Amsterdam. “Ik hou van mooie, creatieve vormen, panden die duurzaamheid en creativiteit uitstralen. Kijk naar de verticale tuinen. Toen ik mijn bedrijf verkocht, ben ik met mijn jeugdvriend Wijnand van der Velden gestapt in logistiek vastgoed. Als we meer aandacht zouden hebben gehad voor de buitenkant, dan waren er niet zulke lelijke gebouwen gemaakt. Dan was de discussie over ‘verdozing’ misschien niet zo opgelaaid als nu het geval is. Er kan echt veel meer op dat gebied, kijk maar op de website van ons vastgoedbedrijf Amazone Real Estate. Meer functiestapeling ook, padelbanen op het dak bijvoorbeeld. Bedenk het maar.”

Is logistiek achteraf gezien wel leuk om in te werken? “Het is een fantastisch vakgebied. Supermooi, ook al is het niet meer mijn dagelijkse bezigheid. Maar er hangt wel een conservatieve cultuur als je dat vergelijkt met elders, zie ik nu. Iedereen is druk – ik heb het zelf ook zo ervaren – bezig met de waan van de dag. Met het werk wat ik nu doe, kan ik verder vooruit kijken. Plannen maken voor de lange termijn met de bedrijven waar ik bij betrokken ben. Zoals ook de vintage website Whoppah, marktplaats voor tweedehands designartikelen. Met hen praat ik over het optimaliseren van het transport en over crossdocking. Geweldig om te doen. Ik ben blij dat ik tijd kan vrij maken voor andere dingen die op mijn pad komen.”

Voor de komende vijf of tien jaar maakt Bas geen concrete plannen. Hij is ondernemer, kijkt wat er op zijn pad komt. Vastgoed, e-commerce, online platforms, logistiek, als het maar vernieuwend is en duurzaam op de lange termijn. “Fijn hoor, als je niet meer zo’n concrete stip op de horizon hoeft te zetten voor jezelf.”