Zo gaat Sligro van hub naar zone
Bestellingen van klanten van Sligro Food Group worden binnen de ring van Amsterdam steeds vaker elektrisch bezorgd. De overstap naar e-trucks is voor Sligro een belangrijke stap om de CO2-emissie in de binnenstad van Amsterdam terug te dringen. Maar ook de klant zelf heeft een rol in het verminderen van de uitstoot, benadrukt Yvonne Poels, manager transport bij Sligro Food Group.
Het is een komen en gaan van vrachtwagens bij de ‘BS Amsterdam’, de Sligro Bezorgservice aan de zuidkant van het Westelijk Havengebied. De hub ligt op zo’n 8 kilometer van het centrum van Amsterdam. Vanaf deze locatie bevoorraadt de horecagroothandel niet alleen klanten in de regio Amsterdam, maar ook ver daarbuiten. Dagelijks vertrekken er meer dan honderd vrachtwagens vanaf dit dc naar klanten in een groot deel van Noord-Holland.
Van bezorgservice naar de klant
“Dit is een heel groot distributiecentrum op een strategisch gunstige locatie”, vertelt Poels. “We hebben een grote koeling en een diepvriesgedeelte waar alle houdbare levensmiddelen liggen opgeslagen. Ook onze partners en verspartners leveren hun producten hier direct aan. Klanten van onze bezorgservice bestellen online via ons systeem de artikelen die ze nodig hebben. En wij zorgen vervolgens dat alle producten op het gewenste tijdstip worden geleverd.”
Yvonne Poels is sinds vijf jaar werkzaam als manager transport bij Sligro. Ze is verantwoordelijk voor de verduurzaming van het transport binnen het bedrijf. “ We willen flink inzetten op verduurzaming. Uiteraard ook in nauwe samenwerking met onze vervoerspartners. Niet langer meelopen, maar vooroplopen. De aanschaf van deze elektrische Renault-trucks en de oprichting van een eigen transportonderneming binnen Sligro zijn belangrijke stappen om klanten duurzamer te kunnen beleveren.”