Zo gaat Sligro van hub naar zone

Bestellingen van klanten van Sligro Food Group worden binnen de ring van Amsterdam steeds vaker elektrisch bezorgd. De overstap naar e-trucks is voor Sligro een belangrijke stap om de CO2-emissie in de binnenstad van Amsterdam terug te dringen. Maar ook de klant zelf heeft een rol in het verminderen van de uitstoot, benadrukt Yvonne Poels, manager transport bij Sligro Food Group.

Het is een komen en gaan van vrachtwagens bij de ‘BS Amsterdam’, de Sligro Bezorgservice aan de zuidkant van het Westelijk Havengebied. De hub ligt op zo’n 8 kilometer van het centrum van Amsterdam. Vanaf deze locatie bevoorraadt de horecagroothandel niet alleen klanten in de regio Amsterdam, maar ook ver daarbuiten. Dagelijks vertrekken er meer dan honderd vrachtwagens vanaf dit dc naar klanten in een groot deel van Noord-Holland.

Van bezorgservice naar de klant

“Dit is een heel groot distributiecentrum op een strategisch gunstige locatie”, vertelt Poels. “We hebben een grote koeling en een diepvriesgedeelte waar alle houdbare levensmiddelen liggen opgeslagen. Ook onze partners en verspartners leveren hun producten hier direct aan. Klanten van onze bezorgservice bestellen online via ons systeem de artikelen die ze nodig hebben. En wij zorgen vervolgens dat alle producten op het gewenste tijdstip worden geleverd.”

Yvonne Poels is sinds vijf jaar werkzaam als manager transport bij Sligro. Ze is verantwoordelijk voor de verduurzaming van het transport binnen het bedrijf. “ We willen flink inzetten op verduurzaming. Uiteraard ook in nauwe samenwerking met onze vervoerspartners. Niet langer meelopen, maar vooroplopen. De aanschaf van deze elektrische Renault-trucks en de oprichting van een eigen transportonderneming binnen Sligro zijn belangrijke stappen om klanten duurzamer te kunnen beleveren.”

  

  

 

 

 

Ervaring met e-trucks

Elektrische trucks zijn overigens niet nieuw voor Sligro, al sinds 2014 wordt gebruikgemaakt van elektrische vrachtwagens door de vervoerspartners van de horecagroothandel. Bij die voertuigen ging het om omgebouwde dieselvoertuigen die door partners van Sligro werden ingezet. “Hier in Amsterdam werken we samen met Euser en Simon Loos. Zij zetten ook al grote stappen en helpen ons om klanten daar waar mogelijk elektrisch te beleveren.”

Waarom besloten Poels en haar collega’s dan om ook een eigen wagenpark en een eigen transportonderdeel in het leven te roepen? “We willen versnellen en grip op de markt houden. Er komt veel op ons af komende jaren. De regels worden steeds strenger. Daar moet je mee aan de slag. De opkomst van zero-emissiezones en de invoering daarvan in 2025 gaat grote gevolgen hebben voor transport- en bezorgbedrijven. Een truck gaat een jaar of tien mee. Als je nu niet begint met het overschakelen op alternatieven, ga je het niet redden.”

De aanschaf van e-trucks brengt grote investeringen met zich mee. Een elektrische vrachtwagen is al gauw tweeënhalf tot drie keer duurder dan een dieselmodel. “Voor onze vervoerders zijn dat gigantische investeringen. Natuurlijk, het is voor ons ook veel geld, maar Sligro is een kapitaalkrachtig bedrijf. Wij hebben de mogelijkheden om deze uitgaven op dit moment te doen. Uiteraard blijven ook onze vervoerders hun vloot verduurzamen. Ik zie het echt als een samenwerking.”

Naast de 25 elektrische Renaults heeft Sligro ook een zelfde aantal e-trucks van Mercedes-Benz besteld. Daarnaast wordt ingezet op elektrische bestelauto’s en werd eerder al een proef uitgevoerd om in de binnenstad van Amsterdam over water te leveren. Komende tijd gaat de horecagroothandel de mogelijkheden van waterstof verder verkennen. 

  

  

 

 

 

Yvonne Poels, manager transport bij Sligro Food Group

Flexibiliteit van de klant is nodig

Voor het terugdringen van de uitstoot vraagt Sligro ook aan klanten om mee te denken. “Wij hebben de medewerking van de klant absoluut ook nodig. Het allerbelangrijkste is om geen onnodige kilometers te maken. Sommige klanten zijn gewend dat we dagelijks langskomen. Maar is dat wel écht noodzakelijk? Verduurzamen kan ook betekenen dat we in plaats van zes keer nog maar vier keer per week aan de deur komen. Door slimmer te bestellen en goed vooruit te plannen, kan het aantal ritten en het aantal kilometers fors verminderd worden. En dat is uit het oogpunt van verduurzaming pure winst.”

Lees het uitgebreide interview met Yvonne Poels op Logistiek.nl