Salesupply wil actief bijdragen aan procesoptimalisatie

E-fulfilment moet smart zijn, net zoals de rest van je e-commerce operatie. Zeker als het piekseizoen aanbreekt, dat is komend najaar weer het geval, kan het zomaar mis gaan als het proces niet onder controle is. Daarom richt het fulfilmentbedrijf Salesupply zich niet alleen op het aansluiten van zoveel mogelijk centers, maar is het bedrijf ook voortdurend bezig met het optimaliseren van het proces.
"Dit is echt een andere tak van sport, dat doe je er niet zomaar naast." Dat is wat logistiek professionals in de e-commerce ervaren. Daarom drie issues die om een nadere toelichting vragen. Dit keer komt het antwoord van Ludo Verlinden, hij is global sales director van Salesupply.

Lees ook de andere afleveringen in de serie: E-fulfilment – zo doen wij dat

Ludo Verlinden, Salesupply

STELLING 1 E-fulfilment is echt een andere tak van sport

“Ja. Wat we tegen komen zijn traditionele B2B retailorganisaties, die midden in de transitie richting een online b-t-c organisatie zitten. Sommige van deze bedrijven richten zich primair op marketplaces, bij anderen is de eigen website het belangrijkste verkoopkanaal. Allemaal krijgen ze te maken met fulfilment. Veelal werken deze organisaties samen met een traditioneel extern warehouse gespecialiseerd in b-t-b retailbeleveringen. Maar pallets zijn geen pakketten. Ze zetten hele straten vol met nieuwe projecten. Er komt een moment dat dit geheid fout gaat, vaak tijdens het piekseizoen. Hun warehouses werken doorgaans met een zeer selecte groep vervoerders en als deze overbelast raken is er niet de flexibiliteit om van carrier te switchen. Het is maar een voorbeeld. Dit is zeker een andere tak van sport.”

‘Technologie maakt vroegtijdig signaleren van verstoringen mogelijk’

Magazijn

STELLING 2 Innovatie maakt het hele proces veel efficiënter

“Klopt ook. Met de snelheid van technologische innovaties zie je e-commerce steeds slimmer en efficiënter worden. Dit vind je ook terug in ons e-fulfilment platform, de spil in ons model. Al onze fulfilment locaties zijn aangesloten op dit platform. Al deze locaties werken op dezelfde wijze. Op die manier zijn we ook voortdurend bezig met het optimaliseren van het proces. Denk daarbij aan het benchmarken van last-mile carriers om de performance van onze klanten te verbeteren, het proactief signaleren en communiceren van mogelijke verstoringen of vertragingen en het automatisch signaleren en corrigeren van foutieve adressen. Hiermee vermijden onze klanten niet alleen veel extra kosten, het zorgt ook voor een betere klantbeleving.”

‘Over vijf jaar ziet dit bedrijf er weer heel anders uit’

STELLING 3 Partnerships zijn onmisbaar voor een goede prestatie

“Partnerships zijn inderdaad ontzettend belangrijk, al helemaal als je internationaal opereert. In e-commerce moet je overal ter wereld kunnen concurreren als een lokale speler. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bezorgkosten en levertijd. Met ons fulfilmentplatform waar inmiddels meer dan twintig e-fulfilment centers op zijn aangesloten kan dat. Deze warehouses behoren op een enkeling na allemaal toe aan externe partners. Zonder partnerships is het nagenoeg onmogelijk om wereldwijde fulfilment dekking te bieden. We zijn ontstaan uit een internationale webshop en hebben via internationalisering en customer service de stap gezet tot het bedrijf dat we nu zijn. Met de onbegrensde mogelijkheden van het SAAS model en de veelbelovende toepassingen van AI – volgens mij hebben we daar slechts het topje van de ijsberg gezien – kun je er wel van uitgaan dat dit bedrijf er over vijf jaar heel anders uitziet dan nu.”