Sponsored content

Verpakkingsindustrie

Hoe e-fulfillment met papier-gebaseerde verpakking het verschil maakt

Europal Packaging is al meer dan 75 jaar actief in de verpakkingsindustrie. Het bedrijf produceert golf- en honingraatkarton in diverse vestigingen en is een gewaardeerde partner in tal van sectoren, inclusief de e-commerce sector. “Hoe meer karton, hoe liever” zou je dan denken in hun plaats... Maar is dit wel zo? We vroegen het Valentine Dejager, derde generatie en co-CEO van dit familiebedrijf.

Met de actuele aandacht voor duurzaamheid en het structureel belang van online shoppen zal Europal Packaging in de toekomst nog veel karton mogen produceren, niet?

Valentine Dejager (lacht): “Het is zeker zo dat de tendens naar “duurzaam” en ecologisch verpakken zich verankerd heeft voor de komende jaren. Als producent van papier-gebaseerde verpakking kunnen we hier inderdaad een graantje meepikken. Gezien Europal Packaging echter blijft investeren in innovatie met een topteam en toptechnologie, is stabiele groei - zoals bij ieder bedrijf - wenselijk zoniet noodzakelijk. Bovendien heeft iedere sector of klant specifieke eigen behoeften en dus ligt de focus vaak niet op zo veel mogelijk karton verkopen maar vooral een visie delen van de juiste set aan papier-gebaseerde verpakkingsoplossingen in lijn met een transparante Total Cost of Ownership. Een jarenlange samenwerking is gebaseerd op meer dan alleen wat je onderaan de offerte leest.”

Valentine Dejager
Valentine Dejager

Valt papier-gebaseerde verpakking te rijmen met de automatiseringsbehoeften van e-fulfillment bedrijven?

“Absoluut. Arbeidsplaatsen raken moeilijker ingevuld en de kostevolutie en efficiëntiedruk maken dat onze klanten meer en meer vragende partij zijn naar automatiseringsoplossingen. Of het nu box-erector of box-on-demandtoepassingen zijn, iedere toepassing vraagt het juist type golfkarton aangepast aan de hardware. Europal Packaging kiest hierbij voluit voor een nauwe samenwerking met een breed aanbod van gevestigde producenten in automatiseringshardware. Zo kunnen we bijvoorbeeld met ons Limitless Packaging golfkarton zowel bedrijven bedienen in combinatie met een geschikte eerste box-on-demand machine, maar ook de ervaren gebruikers van box-on-demand met hun bestaand machinepark. Orders worden sneller verwerkt met een geschikte verpakkingsmaat en komen sneller bij de consument. Papier-gebaseerd verpakken past dus volkomen in een duurzaam automatisatieproces.”

‘Papier-gebaseerd verpakken past volkomen in een duurzaam automatiseringsproces’

DoosHoe staat de geadresseerde tegenover papier-gebaseerd verzenden?

“Het zal niemand verbazen dat ook de eindconsument veel gevoeliger is geworden voor de kwaliteit van de verpakking van een online aangekocht product. Marktonderzoek toont aan dat het ecologisch karakter van een verpakking voor sommigen actief een herhaalaankoop beïnvloedt. Bovendien vergeet men al te vaak dat de verpakking het eerste fysiek contact is dat de consument heeft met het merk dat werd aangekocht. Hoe de verpakking er uit ziet en in welke staat ze arriveert is dus van primair  belang voor veel merken. Dit vraagt dus een design team dat de functionele vereisten van de verpakking kan koppelen aan wat het merk wil communiceren met de klant. Dankzij inside printing kunnen we ook perfect aan de binnenkant van de verpakking communiceren. Denk dan bijvoorbeeld aan montage- of recycling instructies en promoties. Ten slotte kennen we ook allemaal dat vervelende gevoel als we een veel te grote doos toegezonden krijgen voor een klein product rondom gevuld met plastic of andere opvulmaterialen. Met Limitless Packaging verpak je met de juiste doos op het juiste moment, zonder extra opvulmaterialen.”

‘Met Limitless Packaging verpak je met de juiste doos op het juiste moment, zonder extra opvulmaterialen’

Past papier-gebaseerd verpakken in een strategie van kostenbesparing?

“Papier-gebaseerd verpakken kent een groot aantal hefbomen die de kostprijs van fulfillment kunnen beïnvloeden. Een ervaren calculator & accountmanager zullen ongetwijfeld aan een prijs kunnen sleutelen, maar geeft dit een juist beeld van de realiteit? Denken we dan bijvoorbeeld aan enkele voordelen van het inzetten van Limitless Packaging: minder stock aan vaste verpakkingsformaten, meer beschikbaarheid van de juiste formaten, geen opvulmaterialen, goedkoper verzenden, efficiënter inpakken... Niet iets wat je altijd meteen op de offerte ziet, maar kostenvoordelen die je zeker in kaart kan (en moet) brengen. Ten slotte mogen we toch ook de waardevoordelen niet vergeten! Wat is de waarde van een verpakking die de merkervaring & merkidentiteit versterkt?”

Ziet u voordelen van papier-gebaseerd verpakken buiten de doos zelf?

“Papier-gebaseerd verpakken hoeft zeker niet te stoppen bij de doos zelf. Als je voorbij de primaire verpakking zelf kijkt, denk je aan veelzijdig gebruik van Europal honingraatkarton. Buffers (in en om de doos), vlonders, bescherming tussen palletten tijdens, karton palletten, hoekprofielen … Kortom, ook hier een waaier aan mogelijkheden om het verschil te maken.”

Dit artikel is gesponsord door Europal Packaging.