Zonder een helder beeld van welke goederen en transporten waar zijn en wanneer ze arriveren, is het lastig zakendoen. De grote waarde die verladers en forwarders hangen aan ‘visibility’ is daarmee begrijpelijk. Toch is iets als ETA-data niet hetzelfde als helder inzicht. Hoe creëer je wel de juiste visibility?
Verladers zoeken naar manieren om het inzicht in de keten te verbeteren. Daarbij lijkt de nadruk steeds vaker te liggen op regelmatige updates van de verwachte aankomsttijd (ETA). Maar dat vormt maar een deel van het ‘inzicht’. Belangrijker is jezelf de vraag stellen wat je als ondernemer precies nodig hebt. Hoe ga je bovendien al die data combineren tot een echt helder inzicht en waar nodig actie ondernemen in de keten?
Van ETA-data tot keteninzicht
Ga je als verlader of forwarder beter presteren dan je concurrenten als je over ETA-data beschikt? Is ETA-data dé data die naar klanten toe het verschil maakt? Je zou geneigd zijn om ‘ja’ te antwoorden, simpelweg omdat deze informatie lijkt op wat bijvoorbeeld consumenten zoeken. Toch moet het echte antwoord op deze vraag meer nuance bevatten. Het hebben van regelmatig ververste ETA-data over het zeetransport van containers voegt immers weinig waarde toe als je die data niet kan gebruiken om ook de aflevering van kleding, medische apparatuur, consumentenelektronica of kantoorartikelen bij het warehouse of de klant te verbeteren. Aanvullend heb je vermoedelijk veel meer data nodig dan ETA-gegevens om jouw klanten op maat te bedienen. Het volledige transportproces moet goed functioneren. Daarvoor heb je meer nodig dan statusupdates. Met eentransport management systeem als platform ben je in staat om de data uit de verschillende hoeken van jouw supply chain te bundelen en om te zetten in keteninzicht en actie.
Welk soort inzicht is nodig?
Weet je wat de toegevoegde waarde is van alle data uit jouw logistieke keten voor jouw processen? Of voor jouw klanten? In potentie is die waarde groot. Met inzicht kun je zelf een actie plannen op basis van de verwachte aankomsttijd van een artikel of een lading artikelen. Je kunt deze data ook doorzetten naar jouw klanten. Bijvoorbeeld als het gaat om een retailer die een actie heeft gepland voor de verkoop van wasmachines met korting. Daarop vooruitlopend kan de retailer al advertenties inkopen bij media en winkels voorbereiden. Er is overigens wel een duidelijke ‘maar’ in dit verhaal. De apparaten moeten ook daadwerkelijk op tijd arriveren. En het hebben van een stroom aan ETA-data zorgt niet automatisch voor een betrouwbare aankomsttijd, dit vergt ook operationele afspraken en tijdige actie.
‘Weet je wat de toegevoegde waarde is van alle data uit jouw logistieke keten voor jouw processen? Of voor jouw klanten? In potentie is die waarde groot’
Aankomst- of ophaalmoment?
Volstaat de ETA-data uit hetzeetransport van containers voor het creëren van ‘visibility’ in de keten? Dat is maar zeer de vraag. Is het voor zowel de logistieke- als de salesafdeling duidelijk om welke ETA-data voor zeetransport het gaat? Heb je het bij ETA-data over het moment waarop een boot in de haven aankomt? Is dit het moment van lossen, het moment waarop de douaneformaliteiten zijn afgehandeld of het moment waarop de vervoerder een container kan oppikken?
Alle transportinformatie binnen een platform
Ondernemers die een goed beeld willen creëren van de logistieke keten, of dit beeld aan klanten willen doorgeven, zijn meer gebaat bij een goed functionerend TMS dan bij losse track & trace tools of platformen. Met dit transport management systeem zijn niet alleen alle datastromen rond een levering te concentreren, ook is het mogelijk om context aan data mee te geven. Zoals de betekenis van ETA-data van een willekeurige partij.
Het systeem zet dit om in bruikbare informatie en stuurt de verschillende partijen aan om actie te ondernemen. Dat is essentieel in een wereld waarin klanten met een steeds kritischer blik naar de prestaties van bedrijven kijken.
Aanvullend beschik je met een TMS over alle overige –niet zelden erg belangrijke- info zoals douanedocumenten. Je weet als ondernemer wat de consequentie is van een vertraging voor de door jou geplande actie, of voor de hele inboundstroom. Heeft een bepaalde container vertraging, dan weet je hoe je moet schakelen om de schade in jouw keten beperkt te houden. Dat is proactief handelen en vereist een bredere blik op de supply chain dan visibility afhankelijk van ETA kan bieden.