Positieve merkwaarde
“Nog niet zo lang geleden werd duurzaam ondernemen door veel managers gezien als een public-relationsmiddel, waarbij echt beleid vaak ontbrak", zegt Arnoud Koopmans, international sales manager bij Sparck Technologies. Sparck is een in Nederland gevestigde fabrikant van automatische verpakkingssystemen voor dozen op maat. "Maar”, vervolgt Arnoud, "gelukkig verandert dat de afgelopen jaren. Bij veel bedrijven is duurzaam ondernemen onderhand verankerd in het DNA en daar komen prachtige initiatieven uit voort. Vaak is het zelfs zo, dat bedrijven die op een duurzame manier werken op termijn niet alleen hun steentje bijdragen aan een beter klimaat, maar ook kosten kunnen minimaliseren, innovatiever worden en met als bonus een positieve merkwaarde op kunnen bouwen."
Verminderen
Het verminderen van de hoeveelheid gebruikte verpakkingsmaterialen is een van de kernen voor een duurzaam verpakkingsprogramma van iedere online retailers. Maar, de door Corona veroorzaakte astronomische groei in het aantal online bestellingen heeft geleid tot een aanzienlijke stijging van de hoeveelheid karton die nodig is voor de verzenddozen. Zelfs nu de conventionele winkelstraten hun deuren weer open hebben, wordt er komende jaren nog steeds een jaarlijkse stijging verwacht van het aantal online bestellingen. Onderzoeksplatform Statista berekent voor Nederland zelfs een groei van 11.18% per jaar t/m 2025. De vraag naar kartonnen verzendverpakkingen krijgt daardoor een permanent karakter.
Een eenvoudige manier voor online retail om de hoeveelheid karton te verminderen, is het uitbannen van verzendverpakkingen. Maar dat is geen realistisch streven, Arnoud voegt toe: “Een verzendverpakking is en blijft nodig, want zowel de webshop als klant wil de bestelling graag onbeschadigd afgeleverd zien, want het scheelt weer een retourzending in het geval van een beschadigd artikel. Ook in het geval dat een klant drie losse kledingstukken bestelt, is het beter om dat in één verpakking te verzenden. En daar profiteert uiteindelijk de hele keten van.” Maar het is dan wel noodzaak om de verzendverpakking zo duurzaam mogelijk te houden. Uit een steekproef van Mission Reuse, in samenwerking met Thuiswinkel.org en Kennisinstituut Duurzaam Verpakken, is gebleken dat meer dan tweederde van de online consumenten ontevreden zijn over de hoeveelheid verzendmateriaal. Arnoud vult aan: “Als goederen keer op keer verstuurd worden in te grote dozen is dat niet alleen slecht voor het milieu, maar de retailer is ook meer kwijt aan grondstoffen en transportkosten."