Hoe geven jullie daar invulling aan?
Van Onna: “Dat begint eigenlijk al met de grond waarop we bouwen. Toen ik tegen de grondeigenaar zei: ik heb een stuk grond nodig die ik je over veertig jaar weer teruggeef, kreeg ik van hem te horen dat dit niet in het gangbare model paste. Een circulair businessmodel houdt juist in dat iemand eerst grond verkoopt en dat de kopende partij die - bij wijze van spreken- over veertig jaar weer teruggeeft zodat de eigenaar er bijvoorbeeld woningen op kan laten bouwen of een sportpark. Dit vraagt daarom ook om anders denken en doen vanuit de ketenpartners. Vanuit het perspectief van specifiek dit pand hebben we bij onze keuze voor de materialen zoals de coating, isolatie, cement en staal gekozen voor de toepassing van nieuwe materialen die later op een of ander manier weer herbruikbaar zijn.”
Baltus: “De overheid zou zich voor circulaire gebouwen ook veel meer moeten opstellen als een soort van campingeigenaar. Uitgangspunt daarbij is: het is prima als je hier komt kamperen, maar als je vertrekt ruim je je spullen op, zodat iemand anders er ook kan kamperen. Dat principe zou ook moeten gelden voor industriële huisvesting, want daarmee voorkom je heel veel verpaupering van bedrijventerreinen, waar we nu tegenaan lopen. Bovendien ga je zo veel verantwoordelijker om met de schaarse beschikbare (bouw)grond in Nederland: de overheid houdt de regie.”
Van Onna: “Circulair bouwen is er niet om allerlei drempels op te werpen, maar eerder bedoeld om nu al na te denken over wat we aan het eind van de gebruiksduur met de vrijgekomen ruimte doen. Ik ben ervan overtuigd dat overheden over niet al te lange termijn van bedrijven gaan eisen dat er alleen nog maar industriële gebouwen mogen worden gebouwd, op voorwaarde dat ze circulair zijn en een, contractueel vastgelegd, tijdelijk karakter hebben. En dat kan best veertig jaar zijn.”
Baltus: “Circulair bouwen is in eerste aanleg niet per definitie goedkoper op de korte termijn en kwalitatief is het minimaal gelijkwaardig. Om de markt echt mee te krijgen, is er dus regelgeving nodig. Ik ben dan ook van mening dat de overheid hierin meer de regie moet pakken om die circulaire ambitie in 2050 te kunnen halen.”