Lastmile.info moet volgens René Bruijne, die vanuit Simacan de pilot leidt, uitgroeien tot een echt opensource platform, waarmee alle ketenpartijen up-to-date inzicht krijgen in de last mile. “Wat we zien is dat de data uitwisseling in de keten tussen verladers, vervoerders en geadresseerden steeds beter van de grond begint te komen. We zijn op dat vlak overigens nog lang niet waar we willen zijn, maat het gaat al stukken beter dan in het verleden het geval was toen veel vervoerders en verladers hier toch huiverig voor waren.”
Minder ruis in de keten
Door data juist te delen wordt volgens Bruijne veel ruis uit de keten gehaald. “Ruis zorgt voor veel mismanagement omdat ketenpartijen niet beschikken over actuele data. Dat is niet nieuw, maar er komt op het vlak van datadeling een nieuwe belangrijke partij bij en dat is de overheid op zowel lokaal, provinciaal als landelijk niveau. Dat voert voort uit het feit dat zij meer en meer woningen willen bouwen in en rondom steden en events organiseren. Dat levert meer vervoersbewegingen op, maar tegelijkertijd willen al deze overheden ook dat de leefbaarheid in en rondom steden niet wordt aangetast.” Daar staat tegenover dat die gewenste goederen wel de stad in moeten. Bruijne: “Logistiek draagt dus bij aan het bevorderen van de leefbaarheid van een stad, neemt niet weg dat er tegelijkertijd ook twee negatieve aspecten aan zitten. Dat is op het gebied van duurzaamheid, waar het gaat om fijnstof en het feit dat de logistiek nu eenmaal een NOx (stikstof, red.) footprint veroorzaakt. Ten tweede zijn er ongevallen doordat onervaren chauffeurs met het verkeerde materiaal worden ingezet. Er zitten dus zowel negatieve als positieve kanten aan vervoer.”
Toenemende restricties
Volgens Bruijne kunnen die negatieve aspecten veel beter worden gemanaged door data te delen, maar tegelijkertijd stelt hij vast dat overheden steeds meer restricties opleggen bij de last mile in binnensteden. “We krijgen in 2025 zero-emissie zones, Amsterdam en Utrecht voeren op hun beurt ook gewichtsbeperkingen in en sommige steden voegen daar ook geluidsrestricties toe. Die restricties nemen alleen maar toe en voor vervoerders betekent dit alleen maar meer kosten. Om de kosten van het vervoer enigszins in de hand te houden dan zal je de data vooraf in je planning beschikbaar moeten hebben.”
Veel van die informatie zit bij chauffeurs in hun hoofd maar dat moet je eigenlijk niet willen zegt Bruijne. “Een chauffeur weet bijvoorbeeld uit zijn hoofd dat hij woensdag niet in het centrum van Vianen moet komen omdat dan de oudhollandse markt plaatsvindt. Dat wil je eigenlijk niet want deze specifieke informatie moet als data voor iedere vervoerder beschikbaar zijn.”