Dit is waarom Blokker van het
dc in Geldermalsen een
zelfstandig bedrijf wilde maken

Begin deze maand was het zover. MRG Logistics ging van start als een aparte bv binnen de Mirage Retail Group als zelfstandig logistiek dienstverlener. Externe klanten waren er al (Ahold Delhaize en Medisana). Maar is er meer ruimte in het dertig jaar oude dc in Geldermalsen, na het faillissement van de Blokker zusterbedrijven Big Bazar en BCC. Er zijn al vergaande gesprekken met nieuwe opdrachtgevers, de magazijnautomatisering draait inmiddels volop en is uitgebreid. Alles staat klaar voor een nieuwe start onder leiding van directeur John Schollink (links op de foto) en zijn team, dat bestaat uit (v.l.n.r.): Jeroen Bouman, Christina Boekhout, Serena de Groot, Alfredo Giraudi, Erik van Ringelenstein, Elvera Mulder.

‘Kinderziektes in automatische systemen zijn voorbij’

Vijf jaar geleden kreeg John Schollink de leiding in handen over de logistieke organisatie met als belangrijke opdracht om de grootschalige mechanisering tot een goed einde te brengen. Daar was het bedrijf toen al even mee bezig. In 2021 haalde Schollink warehousespecialist Jeroen Bouman binnen; hij kwam over van Centric, het bedrijf dat al jarenlang de logistieke software levert en optimaliseert voor Blokker. De mechanisering draait inmiddels, niet zonder flink wat kinderziektes te hebben moeten pareren, naar tevredenheid.
Schollink stelde vast, dat het dc hoe dan ook te groot zou zijn op termijn voor de winkelformules, inclusief het online verkoopkanaal, van de (toen) bestaande retailbedrijven. Het faillissement van BCC en Big Bazar – en de verkoop in 2020 van Blokker België – maakte zo’n dertig procent van de capaciteit tot niet benut potentieel. Van daaruit ontstonden de plannen om als zelfstandig logistiek dienstverlener de markt op te gaan.

Blokker is en blijft grootste klant, maar ruimte nu voor anderen

Na aanvankelijke twijfels is het nu zover en gaat de logistieke tak van Blokker verder als apart bedrijf, een logistiek dienstverlener met 150 vaste mensen en ongeveer honderd flexwerkers, oplopend tot 250 tijdens seizoenspieken. Een bedrijf, met een omzet van enkele tientallen miljoenen euro’s, een groot pand (gehuurd) en moderne logistieke faciliteiten.
Blokker is de grootste klant en dat zal ook nog wel even zo blijven. “Maar het is hier niet zo: Blokker eerst en dan de rest. Natuurlijk houden we ons aan de SLA’s met Blokker, maar voor de andere opdrachtgevers is dat niet anders”, stelt Schollink met nadruk. Hij vindt ook dat opdrachtgevers niet hoeven te passen in het profiel van Blokker, hij wil juist flexibiliteit als belangrijke kernwaarde naar voren schuiven.

John Schollink en Jeroen Bouman Blokker MRG

‘Twee keer zoveel doen met de helft van de mensen’

Ook mechanisering en automatisering zorgen voor een specifiek profiel van het dc. Bouman kreeg als opdracht mee om twee keer zoveel te doen met de helft van de mensen; simpelweg omdat het schrapen is op de arbeidsmarkt. Samen met een team van een twintigtal jonge mensen, werkzaam in diverse afdelingen, ijvert Bouman dag in dag uit aan optimalisering van de processen. En ook dat levert meer ruimte op en meer capaciteit. Daarnaast neemt de roep om kostenreductie in retailland weer toe, zeker wat betreft het aandeel logistiek.

Ruimte om te investeren als blijkt dat de kwaliteit onvoldoende is

“In de logistiek geldt één van twee: of je bent niet goed genoeg of je bent te duur”, gooit Schollink er als oneliner uit. Hij heeft zijn sporen verdiend in de fashion logistiek (Veldhoven en Etam onder andere). Als er geen klachten zijn, moet het goedkoper kunnen; totdat blijkt dat er leveringsfouten zijn, vertraging of schades. Dan is de kwaliteit onvoldoende en ontstaat ruimte om te investeren.
Bouman: “We hebben hier in feite alles aan systemen en processen om een heel breed assortiment aan te kunnen. Dat moesten we ook wel, gezien de variatie in artikelen van een setje batterijen tot en met droogmolens, strijkplanken en huishoudtrappen. We kunnen dat hele scala aan artikelen verwerken met de gevraagde kwantiteit en snelheid.”
Sinds vorige maand is een nieuw orderpicksysteem, vergelijkbaar met het veel toegepaste Autostore systeem, live gegaan. Dit om handmatig picken met pick-to-light karren te vervangen.

Blokker MRG Logistics

Nieuwe toekomst - al dan niet zelfstandig

Uitdagingen genoeg voor MRG met Blokker als belangrijke winkelketen en MRG Logistics nu als zelfstandig logistiek dienstverlener. Voor de groep als geheel daalde in het afgesloten boekjaar de totale omzet licht ten opzichte van het jaar ervoor, zo bleek uit de bekendgemaakte cijfers. Het verlies was iets minder groot ten opzichte van het jaar daarvoor, maar het geloof in een betere toekomst is onverminderd groot.
Voor Blokker ligt een klein negatief operationeel resultaat nog in de lijn der verwachting. "Dit geldt eveneens voor MRG Logistics”, zegt de nieuwe topman Ynse Stapert in een toelichting. Voor MRG Logistics verwacht hij over het boekjaar 2023, nog als onderdeel van Blokker, uit te komen op een omzet van 32,5 miljoen euro en een EBITDA van min 5 miljoen euro.
Retailanalist Dirk Mulder van ING Bank zegt tegen RTL Nieuws, dat hij wel de logica ziet van de verzelfstandiging. "Gezien de huidige strategie is het niet zo'n hele vreemde stap. Het bedrijf kondigde afgelopen zomer aan activiteiten te verkopen. Daar lijkt dit goed in te passen.” Verder zou de verzelfstandiging het volgens Mulder makkelijker kunnen maken om nieuwe klanten aan te trekken. "Andere huurders kunnen misschien afgeschrikt worden als het magazijn te veel aan Blokker gelieerd is."
Hij vindt ook dat Blokker wellicht zelf beter verkoopbaar wordt, omdat de logistieke kosten er niet meer op drukken. Maar ook het logistieke bedrijfsonderdeel is hiermee geschikt om eventueel afzonderlijk te verkopen. "Het zou bijvoorbeeld overgenomen kunnen worden door een partij, die meer verstand heeft van logistiek."