Johan Geurts - Stef

Johan Geurts, managing director van Stef in Nederland

‘We waren in Nederland klaar voor een unieke overname als deze’

Stef neemt de in Nederland vele malen grotere logistiek dienstverlener Bakker Logistiek over. Met grootste plannen in het achterhoofd. Hoe komt zo’n bijzondere overname tot stand en wat betekent die voor de markt?

Lees het hele interview met Johan Geurts op www.logistiek.nl

De nummer-89 in de Top 100 Logistiek Dienstverleners koopt zich met de nummer-18 ineens drie keer zo groot. Johan Geurts, managing director voor Stef in Nederland, benadrukt daarom Bakker Logistiek en zijn mensen met respect te benaderen. “De integratie mag twee tot vier jaar duren.”

Hoe is deze overname tot stand gekomen?

Geurts: “Als Stef willen we een bepaalde positie hebben in de landen waar we actief zijn. In Nederland was die positie goed, maar te klein. Stef is permanent in gesprek met mogelijke overnamekandidaten en wij dragen vanuit Nederland daarvoor namen aan. Maar je zoekt naar het moment dat het jou en de ander past. Vorig jaar waren we er in Nederland eindelijk klaar voor als team. Het is een nieuw en sterk team en dan is het zaak om door te pakken en je kracht te laten zien.”

Waarom viel jullie oog op Bakker Logistiek?

“We hebben een meerjarenplan en dan zoek je naar bedrijven die daarin zouden passen. Ik heb veel respect voor Bakker, als grote speler in de Nederlandse levensmiddelenlogistiek. Ook daar heeft het behoorlijk gerommeld de afgelopen tien jaar. Er is veel gebeurd, maar inmiddels is het een stabieler bedrijf.”

Truck Stef Group

Het beursgenoteerde Stef uit Frankrijk zette in 2005 voeten op Nederlandse bodem. Een belangrijke mijlpaal is de overname van Speksnijder Transport in 2014. Er volgden nog overnames van Vers-Express (2016), Netko (2019) en Nagel-Nederland (2020). Tot aan de overname van het veel grotere Bakker Logistiek, telde Stef in Nederland zo’n 400 medewerkers in vier vestigingen in Bodegraven, Eindhoven en Raalte.

In Europa heeft Stef ruim 22.000 werknemers in dienst en meer dan 270 vestigingen in acht landen. 90 tot 95 procent van het vastgoed is in eigen beheer. Stef heeft ook eigen terminals, een eigen WMS- en TMS-systeem en eigen vrachtwagens. In 2022 noteerde de Franse logistiek dienstverlener een omzet van 4,3 miljard euro.

Wat maakt de nieuwe combinatie sterk?

“Op ons nationale en internationale vervoer worden we echt versterkt. En op logistiek krijgen we eindelijk de kracht die we zochten. Dat past helemaal in onze strategie. De menukaart wordt voor onze en voor Bakker-opdrachtgevers groter. Belangrijk voor ons is vooral dat we als preferred supplier in de industrie op ooghoogte spreken met opdrachtgevers. Daar bedoel ik mee dat je niet afhankelijk bent, maar dat je als gelijkwaardige partner samenwerkt. Daarnaast hopen we employer of choice te zijn, dus dat men voor Stef wil werken.”

‘De Nederlandse organisatie van Stef is duidelijk anders dan Stef in Frankrijk’

Hoe reageren de mensen van Bakker op de overname?

“Bij een overname is er altijd zorg om de mensen. Zeker nu, omdat Bakker zoveel groter is dan wij. We gaan heel voorzichtig en respectvol met ze om. We leggen ze uit dat ze onderdeel worden van de Nederlandse organisatie van Stef. Dat is duidelijk anders dan Stef in Frankrijk. Ik rapporteer aan Parijs, maar binnen de kaders die geschetst zijn, heb ik alle vrijheid om het bedrijf naar mijn inzicht aan te sturen.”

Truck Bakker Logistiek

Familiebedrijf Bakker Logistiek is ruim honderd jaar geleden opgericht door Egbert Bakker. De familie vervoert dan turf, zeep, bier en maïs over de binnenwateren van Nederland. Begin twintigste eeuw maakt het bedrijf de stap van het water naar het land. Sinds de jaren ’70 is Bakker ook actief in op- en overslag.

Midden jaren ’90 neemt Piet Bakker het bedrijf over van zijn broers. Er volgen jaren van ‘explosieve groei’, zoals Bakker Logistiek het op zijn eigen website noemt, door veel overnames. In 2013 sluit de logistiek dienstverlener zich aan bij het Europese Food Network van Dachser. Bakkers locatie in Zeewolde fungeert als centrale hub voor het netwerk in de gehele Benelux.

In 2019 draagt Piet Bakker de dagelijkse leiding over aan een directieteam en in 2023 volgt de overname door Stef.

Hoe uniek is deze overname voor Stef?

“Het is uniek, omdat het om 150 miljoen versus 72 miljoen euro omzet op jaarbasis gaat. We krijgen wel alle ondersteuning vanuit de organisatie. Als dat nodig is, maken ze in Parijs capaciteit voor ons vrij. Stef doet integraties in alle landen. Hoe groot of klein ook, het integratiewerk is in principe hetzelfde. De specifieke situatie verschilt per keer en vraagt om maatwerk, maar we kunnen gebruikmaken van de opgedane kennis van overnames binnen het bedrijf. Op het totaal doet Bakker zo’n 3 procent van de omzet van Stef.”

Wat zijn Stefs toekomstplannen?

“In de toekomst zal Stef blijven groeien. In Frankrijk en het zuiden van Europa is Stef groot en sterk, maar in bijvoorbeeld Engeland, Nederland en België moet nog veel gebeuren. Groei zit niet in groter en groter worden, maar in het doen van nieuwe dingen. Er zijn veel diensten die Stef elders wel aanbiedt, maar hier nog niet. Denk aan foodservice, diepvries, het vervoer van zeevruchten. Maar voorlopig zijn we in Nederland even klaar, zou ik zeggen. De komende twee jaar gaan we op dat vlak niets doen.”