Kruitbosch gaat samen met Westerman op zoek naar verduurzaming

De samenwerking tussen groothandelsbedrijf en fietsenfabrikant Kruitbosch en Westerman Multimodal Logistics gaat al zo’n twintig jaar terug en begon met de opslag en distributie van fietsen. Inmiddels biedt de logistiek dienstverlener ondersteuning in de hele keten. Met een vernieuwde overeenkomst gaan de ketenpartners op zoek naar meer verduurzaming en vernieuwing. Deel 4 in de serie LogiMatch. met artikelen over logistieke samenwerking.

Logimatch Westerman en Kruitbosch

Onlangs verlengden Kruitbosch en Westerman hun samenwerking met vijf jaar. Onderdeel van de nieuwe overeenkomst is dat de partners gezamenlijk ook in de komende jaren innovatieve stappen zetten. “Stappen waarvan niet alleen wij, maar ook onze dealers profiteren”, zegt Bert Nieuwenhuis, manager supply chain planning bij Kruitbosch in Zwolle. “Daarnaast geven we samen verdere invulling aan onze duurzaamheidsdoelstellingen.”

Westerman verzorgt uiteenlopende logistieke diensten voor verladers zoals Kruitbosch en probeert die zoveel mogelijk te koppelen. In de fietsenbranche is deze ketenintegratie het meest doorgevoerd, weet sales director Bernard van Dieren. Kruitbosch is een van de klanten in de sector die gebruikmaakt van dit totaalconcept. “We verzorgen de inbound transporten richting ons warehouse in Nieuwleusen en beschikken over een eigen inland terminal. Voor het afmonteren van fietsen hebben we een eigen werkplaats met technisch geschoold personeel. En we nemen de dedicated distributie voor onze rekening; in de Benelux en Duitsland met eigen auto’s.”

Veel minder stops dankzij ander distributieconcept

Op verschillende vlakken weten de partners precies wat ze aan elkaar hebben. Zo zijn er duidelijke afspraken gemaakt op het gebied van duurzaamheid.
Bert Nieuwenhuis: “Afgelopen jaar hebben we onze transportbewegingen naar de dealers onder de loep gelegd. We hebben onder meer bekeken of het wel nodig is om een dealer twee keer per week te bezoeken en beide keren maar één fiets af te leveren. Vervolgens hebben we samen met Westerman de distributie opnieuw ingedeeld.”
Van Dieren: “Daarbij hebben we gekeken naar mogelijke voorkeurdagen en een nieuwe, efficiënte indeling van het land in leverzones.” De inspanningen hebben ertoe geleid dat het aantal stops in vijf maanden tijd afnam met maar liefst 2.700.

Bert Nieuwenhuis, manager supply chain planning bij Kruitbosch in Zwolle

Service naar de dealers

Voor Kruitbosch is het belangrijk dat dealers alle benodigde informatie vinden binnen de dealerportal van de verlader. In samenwerking met Westerman werd daarom een track-and-tracemodule ingebouwd in die Kruitbosch-portal. “Onze serviceafdeling krijgt 70 tot 80 procent minder calls hierover”, ziet Nieuwenhuis.

Om een zo efficiënt mogelijke keten mogelijk te maken, investeert de dienstverlener ook in eigen systemen. Daarbij maakt Westerman gebruik van business intelligence (BI) tools, om bijvoorbeeld openingstijden te hanteren die de dealers zelf hebben opgegeven. Mede dankzij de inzet van die BI-tools is de leverbetrouwbaarheid gestegen naar meer dan 99 procent.

Verlaging van CO2 footprint

Met de nieuwe samenwerkingsovereenkomst hebben Kruitbosch en Westerman ook een intentieverklaring ondertekend, waarin verdere innovatieve speerpunten staan. “Daarbij gaat het vooral om verdere verduurzaming en digitalisering”, schetst Nieuwenhuis. “Zo gaan we met behulp van data uit BigMile de CO2-uitstoot meten en rapporteren. Ook kijken we naar nieuwe duurzame verpakkingen. De expertise en ervaring die Westerman in deze branche heeft, helpt daarbij absoluut.”

“Duurzaamheid pakken we breed op”, vult Van Dieren aan. “Ook duurzaam werken, en dus ergonomie, speelt een rol. Zo hebben we afgelopen jaar, samen met Kruitbosch, al een nieuwe verpakking ontwikkeld. Een goede eerste stap, maar uiteindelijk willen we naar een circulaire verpakking.

Pilot met afleveren van fietsen aan de consument

Verder kijken de partners continu naar meer mogelijkheden van ketenintegratie. Nieuwenhuis: “Onze Cortina-dealers vragen ons met regelmaat om mee te denken over diverse uitdagingen. Bijvoorbeeld om logistieke bewegingen te verminderen en te ondersteunen bij het uitleveren van een nieuwe fiets aan de consument. Binnenkort starten we daarom samen met Westerman een pilot, waarbij fietsen door Westerman rijklaar worden gemaakt en we hopelijk nog meer transporten besparen, zonder de korte doorlooptijd te beïnvloeden.”

‘Door snel te schakelen kunnen we samen het aantal te rijden kilometers reduceren’

Autostore installatie in het eigen (krappe) Kruitbosch dc

Zelf is groothandel Kruitbosch ook bezig met innovatieve logistiek, onder meer door de toepassing van een Autostore compact opslag- en orderpicksysteem. Ruim een jaar geleden werd de installatie van 30.000 bakken op slechts 1.000 vierkante meter vloeroppervlak in bedrijf genomen. Steeds vaker doet Kruitbosch aan dropshipping voor websites die fietsonderdelen aanbieden. Dat zorgde ervoor dat het bedrijf tegen grenzen opliep in opslag- en orderpickcapaciteit. Het warehouse werd een bottleneck om de ambities als bedrijf waar te maken. Verhuizen of uitbesteden van deze activiteiten was geen optie.

Lees hier het hele verhaal en bekijk de video over de Autostore implementatie bij Kruitbosch