Zonder laadpalen geen ZE-zones

Door het tekort aan laadpleinen en snelle laadpalen voor e-trucks is de energietransitie in gevaar. Dat benadrukken fleetmanager Wim Roks van logistiek dienstverlener Simon Loos en Jan Schouten van Volvo Trucks in de eerste aflevering van ZE Café, een serie podcasts van Logistiek.nl over de invoering van de zero-emissiezones. De problemen met de netcapaciteit moeten dringend worden aangepakt. “Alleen dan kunnen we het doemscenario - lange wachtrijen bij laadpleinen - voorkomen.”

Luister hier naar de podcast:

‘Overstap naar elektrische vrachtwagen is uitdagend’

Simon Loos is jaren geleden al begonnen met elektrificatie van het wagenpark, vertelt fleetmanager Roks in deze podcast onder leiding van Daniëlle van Hout en Remco Nieuwenbroek van Logistiek.nl. Met de invoering van de zero-emissiezone per 1 januari 2025 in het achterhoofd is de logistiek dienstverlener jaren terug al begonnen om dieseltrucks in te ruilen voor e-trucks. “Voor een landelijke bierbrouwer zijn we in 2014 al overgeschakeld om in Amsterdam elektrisch te bezorgen in een omgebouwde Mercedes. Inmiddels heeft die vrachtwagen 49 broertjes en zusjes gekregen. De ervaringen zijn erg positief, maar we hebben ook veel geleerd in de afgelopen negen jaar”, benadrukt Roks.

De overgang naar elektrische trucks brengt volgens de fleetmanager in de dagelijkse praktijk een aantal grote uitdagingen met zich mee. “De planningssoftware waarmee vervoerders en verladers werken, houdt nog geen rekening met oplaadtijden. Dat is bij een dieseltruck uiteraard geen issue, maar bij een elektrische vrachtwagen wel. Het maken van een ritplanning voor e-trucks is daardoor gewoon handwerk.” Dat kan volgens Roks bij kleine aantallen elektrische trucks nog prima. “Maar hoe doen we dat als we er binnen ons bedrijf straks honderden hebben?”

Simon Loos zet op dit moment al zo’n vijftig elektrische vrachtwagens in, ‘dedicated’, voor een aantal grote opdrachtgevers. Hoewel een e-truck zo’n tweeënhalf keer duurder is dan een dieselversie, is het financiële plaatje wel rond te krijgen – mede omdat de verladers het gat dichten en omdat er bovendien subsidiepotten beschikbaar zijn. Veel grote partijen willen op dit moment volgens Roks volop investeren een groenere vloot.

 

Jan Scouten, Remco Nieuwenbroek, Daniëlle van Hout en Wim Roks

Jan Schouten, Remco Nieuwenbroek, Daniëlle van Hout en Wim Roks

‘Transportbedrijven moeten niet alleen focussen op e-trucks’

Dat steeds bedrijven investeren in groenere trucks, merkt ook Jan Schouten, manager energietransitie bij Volvo Trucks. De Zweedse truckfabrikant is in ons land de absolute koploper in het leveren van e-trucks. Vorig jaar werden in Nederland in totaal 404 e-trucks afgeleverd. Met 216 registraties was Volvo goed voor maar liefst 53,7 procent van de verkoop van stekkertrucks. Sinds 2019 zet Volvo volledig elektrische trucks op de weg.

De uitdaging zit volgens Schouten vooral in de samenwerking tussen de verschillende partijen als ze willen overstappen. “Wij zijn heel goed in het bouwen van trucks, maar we moeten als fabrikant ook andere zaken faciliteren om de transitie makkelijker te maken voor onze klanten. Het meedenken over het laadvraagstuk en het realiseren van eigen laadinfra is hier een belangrijk onderdeel van.”

Volvo Trucks is vooral begonnen met de verkoop van elektrische distributiebakwagens. Grote vervoerders hebben echter vooral behoefte aan trekker-opleggers, waar ook langere afstanden mee afgelegd kunnen worden. In hoeverre kan de Zweedse fabrikant al aan die behoefte voldoen? Schouten vertelt dat de actieradius van de e-trucks steeds beter wordt. Ook voor verdere ritten worden elektrische vrachtwagens geschikt. Toch benadrukt hij dat ook andere alternatieven voor zwaar transport noodzakelijk zijn komende jaren. “Denk aan vrachtwagens op (bio-)LNG en HVO. En op termijn waterstof. Wij geloven echt in een mix van brandstoffen en energie.”

Bovendien worden de vrachtwagens steeds groter, zwaarder en langer, vervolgt Schouten. “Het wordt steeds lastiger om daarmee de binnenstad in te rijden. Je merkt dat bedrijven heel erg verwend zijn. Met een trekker waarmee je vandaag naar Italië rijdt, kun je morgen hartje Amsterdam in. Daar zie ik in de toekomst nog wel uitdagingen. Dat wordt lastiger. Een voertuig wordt minder makkelijk universeel inzetbaar.”

Johan Schouten

Jan Schouten

Wim Roks

Wim Roks

‘Begin op tijd met het verduurzamen van je wagenpark’

Het leveren van elektrische vrachtwagens is volgens Schouten niet zo’n probleem. Het aanbod neemt toe en de levertijden zijn afgelopen jaren weer flink teruggebracht. Het overstappen op elektrische trucks is ook niet zo ingewikkeld, benadrukt Wim Roks. Toch maken beide heren zich wel grote zorgen over de problemen die er zijn met het net en met de stroomcapaciteit. Het gebrek aan stroom en snelle laadpalen brengt een succesvolle energietransitie in gevaar.

“We hebben vooralsnog geen eigen laadinfrastructuur hoeven aanschaffen”, vertelt Roks. Op dit moment laden we bij de dc’s van onze klanten. Maar die laadpalen zullen we in de toekomst wel zelf in huis moeten hebben, zodra de aantallen e-trucks toenemen. Niet alleen omdat je wilt voorkomen dat je chauffeurs onnodig lang moeten wachten. Maar ook omdat de stroomprijs veel lager ligt als je op eigen terrein kunt laden. Maar dan moet je wel de netcapaciteit hebben om die laadpalen zelf te kunnen aanleggen. En dat is op dit moment vaak niet mogelijk. Daar maak ik mij grote zorgen over.”

Er is volgens Schouten maar één manier om mogelijke problemen met de stroomvoorziening op tijd in beeld te hebben en dat is door vandaag al te beginnen met het traject van verduurzaming. “Je hoeft de nieuwe trucks nu nog niet te bestellen, maar begin alvast wel met het uitzoeken welke voertuigen je komende jaren nodig hebt én welke laadinfra je daarvoor moeten realiseren. Anders ben je straks te laat. Het aanvragen van een zwaardere aansluiting kan soms jaren duren. Dus ik zou echt zeggen, verlies geen dag. En begin vandaag!"