Astrid Buijssen (Topsector Logistiek) in serie Topvrouwen in Logistiek

‘Digitalisering komt soms te vroeg’

Veel bedrijven in de logistiek willen wel digitaliseren, maar hebben de basis daarvoor nog niet op orde. Ze zijn er soms zo aan gewend om flexibel in te springen op een klantwens, dat het niet gewenst is om te standaardiseren. Astrid Buijssen wilde graag digitaliseren bij Koole Terminals, maar ze kwam er te vroeg en vertrok daarom weer. Ze weet hoe het is om als vrouw aan de directietafel mee te beslissen in de logistieke wereld.

Haar carrière liegt er niet om. De nu 54-jarige Astrid Buijssen heeft al mooie functies vervuld in inspirerende werkomgevingen. Zo leidde ze vroeg in haar loopbaan een eigen Unilever-fabriek, maakte ze de eerste stapjes van RFID mee bij Checknet (Checkpoint Systems) en was ze wereldwijd verantwoordelijk voor opslag en vervoer van de chemiedivisie van Shell.

Lees het hele interview met Astrid Buijssen op www.logistiek.nl/topvrouwen

Bij Shell zat Buijssen overigens eerst op sales. “Na vier jaar besefte iemand in de organisatie wat mijn achtergrond was en ben ik binnen de divisie chemie wereldwijd verantwoordelijk geworden voor opslag en vervoer van bulk liquids.”

Daar werd je voor gevraagd?

“Ja. In een grote organisatie helpt het om een netwerk te hebben. Later kon ik dankzij dat netwerk weer verder groeien en werd ik operationeel verantwoordelijk voor Shell Trading & Supply in Noordwest-Europa. Daar hadden we een fantastisch data lake, en dat heette Outlook. Alles kwam per e-mail binnen, waarna de operator alles handmatig overtikte. Ik ben een van de initiatiefnemers geweest om meer gebruik te maken van geïntegreerde systemen en kwalitatief goede data.”

Wat ging er mis bij Koole Terminals?

“Op het gebied van digitalisering had Koole Terminals een grote ambitie. Maar de basis was heel zwak. Door acquisities lag de focus van het bedrijf bovendien op andere zaken. Het was te vroeg om met die digitaliseringsambities bezig te gaan, dus ik voegde helaas niet veel toe. Daar moet je reëel in zijn. Koole is hier niet alleen in, volgens mij willen heel veel bedrijven verder op het gebied van digitalisering, maar zijn ze nog niet zo ver door verouderde systemen. Logistieke bedrijven zijn goed in lean werken en flexibel inspelen op klantwensen, terwijl je voor digitalisering moet standaardiseren. Het komt wel, maar nu zijn nog niet alle bedrijven er klaar voor.”

Astrid Buijssen

CV Astrid Buijssen – van Dongen (54)

2023 – heden: onderdeel van de Raad van Commissaris bij Beurtvaartadres en Neele-Vat
2015 – heden: lid Topteam en voorzitter stuurgroep Supply Chains bij Topsector Logistiek
2022 – 2023: directeur digitale transformatie bij Koole Terminals
2007 – 2022: diverse functies bij Shell, waaronder manager logistiek voor chemicals (2011-2015) en operationeel manager bij Shell Trading & Supply (2015-2019)
2004 – 2007: operations manager Checknet bij Checkpoint Systems
1992 – 2004: diverse functies bij Unilever, waaronder fabrieksmanager in Enschede (1999-2004)
Opleiding: technisch bedrijfskunde aan TU Eindhoven

Wat trekt jou aan de supply chain?

“Supply chains zijn leuk, want het gaat over samenwerken. De complexiteit is groot, en je moet het altijd in een context uitvoeren. Je kunt in heel veel opzichten optimaliseren, wat vraagt om logisch nadenken en keuzes maken. Dat soort puzzeltjes vind ik ontzettend leuk.

Er zijn niet veel vrouwen in logistieke topfuncties

“Het merendeel is nog wel man, ja. Anders gezegd: het is nog wel een masculiene omgeving. Gelukkig zitten er wel her en der vrouwen op goede posities. Als je specifieker kijkt naar de supply chain, zie je meer vrouwen. Vooral bij verladers. Vrouwen horen daar thuis. Zij kunnen goed puzzelen.”

Waarom is dat zo denk je?

“Heel generaliserend hebben vrouwen een enorme passie om een bedrijf verder te helpen. Misschien niet méér dan mannen, maar mannen zitten er ook voor eigen groei. Wij zouden vaker ervoor mogen zorgen dat onze persoonlijke successen gezien worden en om voor eigen ontwikkeling te gaan. Ga een keertje koffie drinken met een manager van een divisie die je interessant lijkt, om gedachten uit te wisselen over carrièreontwikkeling. Mijn ervaring is dat als je naar mensen uitreikt, dat zij daar graag tijd voor vrijmaken. Vrouwen vinden het spannend om hun vinger op te steken.”

Zou dat goed zijn voor de logistiek?

“Weer heel generaliserend, maar ik denk het wel. Vrouwen zijn goed in verbinden. Ze kijken naar het groter geheel, en optimaliseren niet alleen hun eigen stukje. Als vrouw zijn we ook goed uitgerust in het willen leren van wat er speelt bij een ander – daardoor kun je kansen en ontwikkelingen zien waar je eigen bedrijf of afdeling beter van wordt.”

Wat voeg jíj toe aan de logistieke top?

“Wat ik van anderen teruggekoppeld krijg, is dat zij van mij leren om altijd door te vragen waaróm we iets gaan doen. Daarnaast – digitalisering is meer dan alleen techniek. Als vrouwelijke directeur digitalisering denk ik dat ik misschien meer oog heb voor hoe je mensen meeneemt in het verandertraject, en hoe alles in het geheel samenhangt voordat je een applicatie installeert.”