Je webwinkel loopt goed en je ziet volop kansen om verder te groeien. Maar omdat je veel tijd kwijt bent aan logistiek, hou je geen tijd meer over om op die kansen in te spelen. Herkenbaar? Wel voor Barbara de Jong, eigenaar van Schattigebabykleertjes.nl. Haar webshop was zo succesvol dat ze op een gegeven moment te veel bezig was met de logistieke kant. De oplossingen voor fulfilment van PostNL bleken toen echt een uitkomst.
Het verhaal van Barbara begint gewoon vanuit huis. Als ze in 2013 voor de tweede keer met zwangerschapsverlof is, begint het te knagen. Ze heeft een goede baan bij de overheid, maar ze twijfelt of ze wel terug wil naar haar oude positie. De reorganisatie die er dan aankomt trekt haar over de streep en ze begint haar eigen webshop. Barbara claimt een domeinnaam, kijkt een paar tutorials, koopt haar eerste collectie in en begint een webshop in babykleertjes. Schattigebabykleertjes.nl is geboren.
“We zaten al snel aan ons plafond”
Barbara de Jong: “E-commerce was toen nog lang niet waar het nu is. Qua kleding had je slechts een paar bekende namen. En zeker voor babykleertjes was er weinig.” Die eerste periode doet ze alle logistiek nog zelf. Elke dag met een tas pakketjes naar het PostNL-punt in de supermarkt, zelf opdraaien voor alle verzendkosten. “We begonnen met wat dozen in de trapkast en al snel stonden die door het hele huis. Als je een kast opentrok, vielen er kleertjes uit. De meubels gingen aan de kant, we gingen pickbakken en stickersystemen gebruiken. We haalden zelfs de televisie van de muur om bakken tot het plafond te kunnen stapelen.”
“Ik wilde juist door en verder komen”
De webshop van Barbara en haar man John die al snel aanhaakt, groeit zo hard dat het lastig is om alles bij te benen. “We huurden een pand waar we met twaalf man personeel zaten. Alles zat daar bij elkaar: logistiek, klantenservice en marketing. Maar binnen no time was de ruimte te klein en zaten we weer tegen de roldeur aan. ik was in die tijd zo bezig met de logistiek, dat ik niet verder kwam. We moesten alles zelf uitvinden, terwijl ik juist dóór wilde. Onze service verbeteren, de openingstijden verruimen.” Uiteindelijk kiezen Barbara en John voor fulfilment van PostNL. “PostNL heeft ons enorm geholpen. Ze schakelden zelfs nacht- en weekendploegen in om de verhuizing van de complete voorraad goed te laten verlopen.”
Complete ontzorging door fulfilment
Waar een fulfilmentpartij voor Barbara en John aan moet voldoen? “Voldoende personeel, een snelle klantenservice en een late cutoff tijd. Vóór 23.59 uur besteld, betekent in de meeste gevallen dus morgen in huis. Ik koop zelf de collecties in en daarna ontvangt PostNL alle goederen direct van de leveranciers. Alle orders komen binnen bij ons, maar gaan meteen door naar het systeem van PostNL. Zij picken de producten, verpakken ze in onze eigen branded verpakkingen en verzenden ze direct. De volgende dag liggen ze al bij de klant. De marketing doen we zelf, maar voor de rest ben ik dus helemaal ontzorgd. Daardoor heb ik weer tijd voor andere dingen, zoals het optimaliseren van de Belgische webshop.”