Sparqle is een startup bedrijf dat als bezorgplatform aan de weg timmert. Daarvan zijn er meer, maar dit bedrijf claimt op duurzaamheidsgebied koploper te zijn. Investeerders geloven erin en gaan de verwachte groei financieren.
Met 1,2 miljoen euro aan nieuw verworven groeigeld - onder andere van ex Just Eat Takeaway en Deliveroo directeuren – wil de startup uit 2022 heel snel Europa veroveren. “We doen alles na het afronden van het online aankoopproces, dus de last-mile delivery”, vertelt medeoprichter Tim van Alphen, die het platform startte met jeugdvriend Ruurd Tjeerdema en Maurice Stam. Het bedrijf heeft een kantoor in Amsterdam en is al in meerdere steden in Nederland aanwezig.
“Voorheen richtte pakketbezorging zich vooral op snelheid, vaak ten koste van het milieu. Dagelijkse leveringen, vooral in stadscentra, leidden tot veel uitstoot. In tegenstelling tot bedrijven die uitstoot compenseren, kiezen wij voor een andere aanpak: wij voorkomen liever uitstoot door vanaf het begin emissievrij te werken. Om die reden hebben we een duurzaam bezorgplatform ontwikkeld waarmee er controle ontstaat over alles van na de aankoop tot de levering aan de consument. Daarbij staat onze technologie centraal. Doordat we onze software in-house hebben ontwikkeld, van het platform tot aan de slimme algoritmes die meest efficiënte routes berekenen, zorgen we ervoor dat we controle hebben over het hele bezorgproces."
Tim van Alphen, samen met Maurice Stam en Ruurd Tjeerdema (rechts)
"Ja. Hiermee kunnen we optimalisaties doorvoeren die invloed hebben op de prijs, maar hebben we ook meer controle over de pakketten en daarmee kunnen onze klanten bouwen aan klanttevredenheid en loyaliteit bij de consument. We richten ons daarbij zowel op B2C- als B2B-bedrijven die hun bestellingen emissievrij willen leveren. De zelf ontwikkelde technologie maakt ons onderscheidend, maar ook de keuzes die we maken zoals het combineren van efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid. Wat technologie betreft: daar is deze extra financiering vooral voor bedoeld. Het is een keuze om zelf de software, de algoritmes en de bezorgapps te ontwikkelen. Dat kost veel geld, maar zo kunnen we ons onderscheiden van andere bezorgaanbieders. De software moet ertoe leiden dat bedrijven de levering zien als een onderdeel van het product dat ze verkopen. Sparqle wil processen optimaliseren, wat moet resulteren in efficiëntie en een goede prijs.”
“Vanuit een warehouse of hub, van ons of van een klant, leveren we producten. Dat doen we met diverse soorten elektrische fietsen en voertuigen. Het doel is om zo duurzaam mogelijk bij de consument te komen. Met dat doel mikken we op retailers en e-commerce bedrijven, ondernemers die aan bezorging doen en onze visie delen. De last-mile in ons eigen netwerk moet honderd procent duurzaam zijn, vanuit een warehouse of winkel, waar we samenwerken kiezen we voor de meest duurzame oplossing. Wij stellen onze techniek beschikbaar voor onze partners waarmee we zorgen dat zij efficiënter kunnen bezorgen en daarmee hun uitstoot en kosten kunnen verlagen. Ook krijgen zij inzicht in ons platform wat hen helpt met duurzaamheids- en performancerapportages.”
“Onze investeerders, waaronder oud-bestuurders van Thuisbezorgd en Deliveroo, hebben ervaring in de sector. We hebben er bewust voor gekozen om experts uit de industrie met benodigde ervaring aan boord te brengen. Toch zijn deze niet uit op het financieren van een concurrent van Just Eat Takeaway, want dat zijn we niet. Sparqle gaat geen eten bezorgen, in die markt zien we minder efficiencymogelijkheden. De investeerders richten zich op bedrijven die innovatief zijn en de potentie hebben om de markt te veranderen.”
“Sparqle streeft ernaar om in de komende jaren van emissievrij verzenden de nieuwe standaard te maken. Ook mikken we op uitbreiding binnen Europa en kijken we verder dan de huidige markten. Onze technologie drijft de verduurzaming van de logistieke sector aan, en dit is wereldwijd noodzakelijk. Ons doel is leidend te zijn in de transitie naar een duurzamere toekomst, in samenwerking met bedrijven die onze visie delen.”
Het hele interview met Tim van Alphen staat op www.logistiek.nl