Erik Uljee (DPD) zit er het liefst bovenop

Hij is zeker geen nieuwkomer in de branche, maar Erik Uljee begon vorig jaar wel aan een nieuw avontuur, in een nieuwe rol bij DPD. Terugkijkend geeft hij zijn visie op de e-commercemarkt en de aanpassingen waar hij mee aan de slag is gegaan.

Lees het interview met Erik Uljee op www.logistiek.nl

Erik Uljee, ceo van DPD Nederland, reflecteert op een jaar van aanzienlijke veranderingen en kansen in de pakketbezorging. Sinds zijn aanstelling begin 2023, nadat hij daarvoor drie decennia ervaring heeft opgedaan bij FedEx en TNT, heeft Uljee de dynamiek van de sector geprobeerd te vertalen naar zijn nieuwe werkgever. Daarbij wil hij zich in zijn strategie focussen op directe interactie met zowel werknemers als klanten en een intensieve betrokkenheid bij de dagelijkse operaties van het bedrijf.

Koopgedrag van online consumenten is aan het veranderen

Het afgelopen jaar kenmerkte zich door een verschuiving in de e-commerce, met een stabilisatie na de explosieve groei tijdens de coronajaren. Uljee merkt op dat consumenten nu meer prijsbewust zijn, wat invloed heeft op het koopgedrag. De resultaten van de jaarlijkse E-Shopper Barometer 2023, waaraan duizend Nederlanders deelnamen, hebben DPD waardevolle inzichten gegeven die de strategie van het bedrijf sturen. Meer dan driekwart van de Nederlandse e-shoppers kocht of verkocht via een c2c platform. ”Daarin is Nederland koploper.”

Meer keuze bieden en vooral steeds meer flexibiliteit

Ook de populariteit van tweedehands producten en de verkoop via sociale media, zoals TikTok, zijn opvallende trends. DPD speelt hierop in door het netwerk van pakketpunten uit te breiden, met recentelijk het 100.000ste Europese uitgiftepunt als mijlpaal. “Dat was voor ons het afgelopen jaar een heel belangrijk doel. Er zijn maar liefst 17.000 pakketpunten bijgekomen. Consumenten willen hun pakje verzenden of ophalen op het moment dat het past in hun leven. Flexibiliteit, daar gaat het om.”

DPD pand hub Eindhoven
DPD hub Eindhoven

Ander koopgedrag vereist andere inrichting processen

Uljee onderstreept het belang van duurzaamheid en de stappen die DPD neemt om de ecologische voetafdruk te verminderen. “We liggen als sector regelmatig onder een vergrootglas. Feit is dat de wereld steeds internationaler wordt. Het koopgedrag verandert. Dus is het zaak voor ons om ervoor te zorgen dat we dit hele proces zo duurzaam mogelijk inrichten.” Dat kan door meer te investeren in automatisering en het verbeteren van de samenwerking binnen de Benelux. De plannen voor 2040 zijn ambitieus, met als doelstelling volledig zero emissie. “We zijn goed op weg, in 2023 hadden we 23 procent minder uitstoot in vergelijking met 2022.”

Werken aan goed werkgeverschap en betere dienstverlening

Ondanks de uitdagingen op de arbeidsmarkt en in de logistieke sector blijft DPD zich inzetten om een aantrekkelijke werkgever te zijn. “Natuurlijk zetten we in op het automatiseren van processen en werkzaamheden, maar de mens speelt nog steeds een heel belangrijke rol op de werkvloer. Ik wil dat DPD een fijne werkgever is. Een plek waar we oog hebben voor alle collega’s.”
Verder staat de servicekwaliteit voortdurend hoog op de agenda. “DPD moet een nog betere partner worden voor de bedrijven die ons inschakelen. Ons Out of Home-netwerk is hierbij bijvoorbeeld heel belangrijk.” Uljee is een jaar na zijn overstap optimistisch over de kansen die blijven ontstaan in de snel evoluerende markt van pakketvervoer en e-commerce.