Koopgedrag van online consumenten is aan het veranderen
Het afgelopen jaar kenmerkte zich door een verschuiving in de e-commerce, met een stabilisatie na de explosieve groei tijdens de coronajaren. Uljee merkt op dat consumenten nu meer prijsbewust zijn, wat invloed heeft op het koopgedrag. De resultaten van de jaarlijkse E-Shopper Barometer 2023, waaraan duizend Nederlanders deelnamen, hebben DPD waardevolle inzichten gegeven die de strategie van het bedrijf sturen. Meer dan driekwart van de Nederlandse e-shoppers kocht of verkocht via een c2c platform. ”Daarin is Nederland koploper.”
Meer keuze bieden en vooral steeds meer flexibiliteit
Ook de populariteit van tweedehands producten en de verkoop via sociale media, zoals TikTok, zijn opvallende trends. DPD speelt hierop in door het netwerk van pakketpunten uit te breiden, met recentelijk het 100.000ste Europese uitgiftepunt als mijlpaal. “Dat was voor ons het afgelopen jaar een heel belangrijk doel. Er zijn maar liefst 17.000 pakketpunten bijgekomen. Consumenten willen hun pakje verzenden of ophalen op het moment dat het past in hun leven. Flexibiliteit, daar gaat het om.”