'Voorlopig zorgen de ZE- zones voor meer dieselbussen in de stad'
De invoering van de zero-emissiezones, het vervallen van de bpm-vrijstelling op bestelauto's per 1 januari én de onduidelijkheid over de noodzaak van een C-rijbewijs voor zwaardere elektrische voertuigen zorgen op dit moment voor een run op dieselmodellen. Dat stelt Shaffy Afzal van Stellantis Nederland in de nieuwste aflevering van ZE Café, de podcast van www.logistiek.nl over de zero-emissiezone.
DHL Nederland laat zich niet tegenhouden door bovenstaande ontwikkelingen, benadrukt Branko Schuurman van DHL Benelux. De pakketbezorger investeert op dit moment juist volop in elektrische modellen.
Netcongestie gaat op bepaalde locaties zeker tot problemen leiden
DHL ligt op dit moment in Nederland al goed op schema met de elektrificatie van het wagenpark. Een groot deel van de bestelauto’s die bedoeld zijn om de steden mee in te rijden is al elektrisch. Maar netcongestie is wel een probleem. “We hebben in Nederland 130 city hubs. Als je tien auto’s wilt opladen, dan kom je er nog wel uit. Maar als dat aantal verder wordt opgevoerd, dan kan dat op bepaalde plekken uitdagend worden.”
Ook Shaffy Afzal, marketingdirecteur bij Stellantis Nederland – het concern achter onder meer de merken Opel, Fiat, Peugeot en Citroën – merkt dat veel grote bedrijven op dit moment volop investeren in het verduurzamen van hun vloot. Voor kleinere bedrijven is de drempel om over te schakelen op een stekkerbus een stuk hoger, vertelt hij in de podcast. “Zij kiezen nu vaak toch nog voor een dieselbus, ook al is de actieradius nauwelijks meer een issue in onze gesprekken met klanten.”
ZE Café, podcastserie over de zero-emissiezone
Op 1 januari 2025 is het zover. Dan voeren zo'n dertig gemeenten in Nederland de zero-emissiezone in. Dit betekent dat bestel- en vrachtauto’s in deze ZE-zone vanaf begin volgend jaar uitstootvrij moeten zijn. Over het hoe en waarom gaat ZE Café, de podcastserie van www.logistiek.nl over de kansen en uitdagingen die de invoering van de zones biedt.