Hema verwerkt meer orders dankzij dynamisch orderpicken

Met tal van mechaniseringstracjecten heeft Hema de afgelopen jaren orderpickcapaciteit van het e-commerce distributiecentrum weten op te schroeven naar 130.000 picks per dag. Voor de langere termijn zal dat niet voldoende zijn gezien de groei die Hema online doormaakt. Een nieuw omvangrijk automatisch of dynamisch orderpicksysteem moet de huidige pickcapaciteit flink verhogen.

Het Hema e-DC zit op gemiddeld 130.000 picks per dag

Ondanks die druk en een al wat ouder pand dat tegen de grenzen van zijn capaciteit begint aan te lopen, wist Hema de afgelopen twee jaar de oplopende orderdruk het hoofd te bieden door onder meer fors op te schalen in het aantal shifts per week. Daarnaast is de retailer erin geslaagd met hulp van system integrator Inther, dat de afgelopen jaren tal van mechanisatietrajecten (lees ook kader: Meerdere automatiseringstrajecten) realiseerde in het e-commerce-DC, om de orderpickcapaciteit op te schroeven naar 130.000 picks per dag.

 Hema DC

Opbouw automatisch of dynamisch orderpicksysteem

Die pickcapaciteit kan Hema op dit moment goed aan maar zal op termijn ook ontoereikend zijn als gevolg van de e-commerce groei die alleen maar is toegenomen, mede onder invloed van de Corona-pandemie. Daarom is de retailer vorig jaar maart – wederom met Inther - gestart met de opbouw van een nieuw automatisch of dynamisch orderpicksysteem om de orderpickcapaciteit te vergroten. De werkzaamheden aan het systeem zijn in een eindfase beland en de livegang is gepland aan het eind van dit eerste kwartaal. “Als het allemaal werkt dan kunnen we de orderverzamelcapaciteit naar 210.000 stuks per dag opvoeren”, zegt Jeroen Dietz, Manager E-DC Hema. 

 Hema DC

Nieuwe betonvloer

Voordat daadwerkelijk kon worden begonnen met de grote interne verbouwing moest eerst ruimte vrijgemaakt worden door de ugly’s te verhuizen naar een naburig magazijn. Dietz zegt hierover: “Die ‘ugly-locatie’ was nog de enige beschikbare plek voor het automatisch of dynamisch orderpicken want de rest van het magazijn is vol.” Bij het vrijmaken bleek echter al snel achter dat de huidige vloer niet sterk genoeg was om het systeem te dragen. De oude vloer is vervolgens helemaal uitgezaagd, gefundeerd met 350 palen. Daarna is er een compleet nieuwe vloer ingestort die voldoende waterpas is en sterk genoeg is voor de racking van het automatisch of dynamisch orderpicken. Dietz: “Extra uitdaging was ook dat we middenin coronatijd ook nog dagelijks die 130.000 orderregels moesten verwerken terwijl we een stuk van die verwerkingscapaciteit kwijt waren geraakt door de interne verbouwing.”

 Hema DC

Meerdere automatiseringstrajecten

Tot 2016 was het e-commerce distributiecentrum van Hema louter en alleen ingericht voor manuele pickactiviteiten. Vanaf 2017 is het e-DC, dat in 2010 in gebruik werd genomen, gefaseerd gemechaniseerd en geautomatiseerd. Als eerste heeft Inther een miniloadsysteem met ruimte voor 13.000 kunststof bakken geïnstalleerd. In dit systeem ligt een groot deel van de bulkvoorraad opgeslagen voor aanvulling van de picklocaties. In 2018 is de orderpickcapaciteit verder uitgebreid met een shuttlesysteem met ruimte voor 33.000 kunststof bakken. De 75 shuttles, verdeeld over drie gangen, zijn samen in staat om 2400 bakken per uur te transporteren naar acht orderpickstations. Het aantal orderpickkarren met slimme pick-to-light technologie is in 2020 uitgebreid naar 28 stuks. De acht orderpick stations in combinatie met de extra orderpickkarren heeft ervoor gezorgd dat de capaciteit is vergroot van 80.000 naar 130.000 picks de afgelopen twee jaar. Het nieuwe automatisch of dynamisch orderpicksysteem moet dit aantal verhogen naar 210.000. 

Tent als opslaglocatie

Een parkeerplaats naast het pand bracht voor dit probleem uiteindelijk een (tijdelijke) uitkomst. “We hebben op die parkeerplaats een grote tent met goed geïsoleerde wanden opgezet die we vervolgens hebben vol gezet met pallets met fast movers en verbonden met het de rest van het pickgebied, die voorheen in de ruimte stonden waar de verbouwing plaatsvond. Dankzij de tent, die nog altijd in gebruik is, konden we dagelijks onze maximale hoeveelheid aan orders blijven verwerken. Als het automatisch of dynamisch orderpicken eenmaal goed werkt dan breken we de tent af.”

 Hema DC

Verpakkingsmachines en dozenopzetters

Eenmaal operationeel beschikt het automatisch of dynamisch orderpicksysteem over zestien werkstations verdeeld over twee gangen op twee verdiepingen, waarmee de dagelijkse orderpickcapaciteit uiteindelijk kan worden opgeschroefd van de huidige 130.000 picks naar 210.000. Parallel aan het automatisch of dynamisch orderpick-project heeft Hema ook geïnvesteerd in nieuwe verpakkingsmachines, waaronder de aanschaf van een tweede dozenopzetter. “Die investering heeft ons veel gebracht want dit systeem, samen met een automatische orderstart, zorgt ervoor dat we niet meer handmatig doosjes op de conveyorband hoefden te zetten.” De eerste automatische dozenopzetter ging live in september 2019 en heeft op dit moment al rond de vijf miljoen dozen verwerkt. Een jaar later is er een tweede dozenopzetter live gegaan. Dietz: “Dat biedt ons de mogelijkheid om twee verschillende maten dozen automatisch kunnen starten in het proces.”

Automatische dozensluiter

Naast de twee dozenopzetters heeft de retailer de afgelopen tijd het verpakkingsproces ook onder handen genomen. Dietz: “We kregen van consumenten klachten dat er te veel lucht in onze verpakkingen zat. Naast de drie huidige dozensluiters zijn er nog twee dozensluiters aangeschaft die de dooshoogte kunnen reduceren tot brievenbus formaat. Deze zullen de komende tijd in gebruik worden genomen.

 Hema DC

Automatisch of dynamisch orderpicksysteem in laatste fase installatie

Op dit moment is het hele automatisch of dynamisch orderpicksysteem klaar volgens Dietz op het orderpicken na. “We gebruiken het systeem nu als een miniload. De kranen in het systeem zijn allemaal getest en klaar voor gebruik. De software om daadwerkelijk orders te picken is nog niet helemaal klaar. We zitten in de laatste fase en aan het eind van dit eerste kwartaal is het systeem operationeel.”
Ondanks alle mechanische oplossingen moet de onderneming nog altijd veel vaste en flexkrachten inzetten in het dagelijkse pickproces. Dietz: “We kunnen de inzet van mensen niet afschalen aangezien we op dit moment alleen de beschikking hebben over de acht goods-to-man pickstations en de slimme orderpickkarren met pick-to-light technologie. Als het automatisch of dynamisch orderpicksysteem operationeel is dan zullen veel artikelen, die op dit moment nog in de flowracks liggen of op een palletlocatie, daar naartoe verhuizen.”

Toepassing simulatie

Dietz heeft goede verwachtingen van het automatisch of dynamisch orderpicken, maar voegt daaraan toe dat het systeem zich uiteraard in de praktijk zal moeten bewijzen. “We hebben vooraf van ons volledige proces een simulatie laten bouwen. Die simulatie heeft uitgewezen dat we 210.000 picks hier kunnen doen.”

 Hema DC

Jeroen Dietz