De Haagse hub is op dreef
De Logistieke HUB Den Haag is 1 januari 2020 van start gegaan via een aanbesteding door Rijksoverheid samen met de Gemeente Den Haag, Shell, VNO-NCW, TNO en CAK. Stadslogistiek Den Haag is een initiatief van PostNL, waarbij Djinny logistiek de rol van hub exploitant vervult en Prezero voorziet in de afvalverwerking. Het zero emissie transport wordt uitgevoerd door PostNL. Samen zorgen ze voor het efficiënt en schoon bevoorraden van departementen van het rijk, gebouwen van de gemeente en ander vastgoed in de binnenstad van Den Haag. In 2021 heeft de hub al meer dan 10.000 kilogram CO2 bespaart. In het eerste jaar verwerkte de hub ongeveer 200 zendingen per maand, inmiddels zitten ze op ongeveer 1.000 zendingen per maand. De komende jaren zal er volgens Kooistra steeds meer volume bijkomen. Sommige partijen hebben nog lopende contracten en aanbestedingstechnisch is het lastig om contracten open te breken en iets anders te vragen van de logistiek dienstverleners.
Rotterdam bouwt aan Hub010
Vlot Logistics speelt met het initiatief HUB010 in op de veranderde stadslogistiek. Een hub aan de Maas, vooral gericht op bouwlogistiek. Ze werken samen met bouwbedrijf Wavin, waarvoor ze materialen opslaan en emissievrij de bouwlocaties in de stad bevoorraden. Daarnaast hebben ze een samenwerking met Zalando. Samen met een fietskoerier bezorgen ze iedere avond pakketten bij de consument in de stad. “We zitten aan de ingang van de Maastunnel, vanaf 1 januari 2025 mag je daar niet meer met fossiele brandstof doorheen. Wij hebben de sleutel van de poort en we rijden met de elektrische auto van en naar het achterland”, licht Joost de Maat; operationeel manager van Vlot Logistics toe.