Waarom zou je dit willen als klant?
Toch eerst en vooral omdat bestellen via crowdshipping duurzamer is dan via andere bezorgopties. Shopopiop – gestart in 2017 in Frankrijk en vooral in coronatijd sterk gegroeid – wil vooral kijken naar de hele rekensom. Bezorgbedrijven hebben eigen depots, sorteer- en bezorgmedewerkers, machines en ze rijden meer kilometers dan chauffeurs via Shopopop doen. Het gaat om afstanden van maximaal vijftien kilometer rondom de winkel, maar gemiddeld rijden ze 2,2 kilometer per bestelling.
Schuurs: “Als de klant voor crowdshipping kiest, en niet voor bijvoorbeeld PostNL, krijgen wij een melding dat er iets opgehaald moet worden en zetten we de opdracht via de app uit onder de lokale community. We bieden 100 procent garantie dat de bestelling binnen het gekozen tijdsvenster van drie uur wordt bezorgd. De klant krijgt een track-and-trace link om zijn bestelling te volgen. Tot nu toe zijn we aanwezig in steden, maar we zijn bijvoorbeeld in gesprek met Welkoop, die landelijk georiënteerd is. Mijn persoonlijke doel is om een leuke supermarktketen als Albert Heijn aan ons te verbinden. Daarnaast verwachten we in heel Europa kans te hebben in het peer-to-peernetwerk, denk aan platforms als Vinted en Marktplaats.nl. ”