Zweedse apotheek pickt nu dag en nacht

Apotea, een grote Zweedse online apotheek, heeft in de herfst van 2022 zijn logistieke centrum volledig geautomatiseerd. Het bedrijf kan nu ruim 50.000 bestellingen per dag snel, gemakkelijk en vlot naar de klanten versturen.

De online apotheek zegt dankzij de combinatie van een picking robot met Autostore in totaal 100.000 orders per dag te kunnen verwerken. Door te kiezen voor deze combinatie gaan ruim 25.000 bestellingen per dag vanuit Autostore, terwijl de rest van de orders nog handmatig wordt verwerkt. Het Zweedse bedrijf is het eerste bedrijf wereldwijd dat de eOperator, de piece-picking robot van Righthand Robotics, samen met de Autostore combineert. In vergelijking met een manueel magazijn, gaat picking met Autostore tien keer sneller. Bij de afleverstations worden de artikelen afgeleverd bij zowel menselijke operators als bij de drie piece-picking robots, de eOperators.

Apotea Autostore

Verdubbelen in capaciteit

In het distributiecentrum van Apotea in het Zweedse Morgongåva niet ver van de stad Uppsala, heeft Element Logic een Autostore systeem geïnstalleerd met een capaciteit van 20.000 bakken (met een uitbreidingsmogelijkheid naar in totaal 25.000 bakken), 30 Autostore robotkarretjes en vier carrouselpoorten, waarvan er drie worden bediend door de piecepicking robots. De capaciteit van het systeem zou maximaal kunnen uitkomen op 800 orderlijnen per uur.

Door middel van machine learning kan de pickrobot automatisch de beste manier kiezen om een artikel op te halen. “Tijdens de pandemie hebben we onderzocht hoe we de capaciteit konden uitbreiden. Voor ons was het van belang dat we een toepassing hadden, die berekend is op de verschillen in productafmetingen en hoeveelheden binnenkomende bestellingen. Deze investering helpt ons efficiënter te zijn”, zegt Pär Svärdson, ceo van Apotea.

  

Beste jongetje van de klas krijgt te maken met ‘new kids on the block’

Tijdens de marktintroductie halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw was het Autostore systeem van het Noorse bedrijf Hatteland nog een buitenbeentje. Inmiddels is het compacte, modulaire en automatische opslag- en orderverzamelsysteem. Over een aluminium grid rijden robotkarretjes die bins in en uit het framewerk graven om ze vervolgens aan te bieden bij een of meerdere orderverzamelstations. De talrijke voordelen zijn inmiddels breed bekend. Zo maakt het systeem optimaal gebruik van kostbare ruimte dankzij de compacte maatvoering. Picksnelheid en picknauwkeurigheid liggen hoog. En de ergonomie voor de operator wordt verbeterd. Bovendien is het systeem modulair en eenvoudig uit te breiden. Logisch dus, dat de populariteit is gestegen naar ongekende hoogte. zelfs zó populair dat andere aanbieders het concept lijken te kopiëren, of met vergelijkbare alternatieven komen. In hoeverre lijken de kubische goods-to-person systemen op elkaar? 
In een serie artikelen op Logistiek.nl staat Autostore centraal en kijken we ook naar de drie uitdagers met een vergelijkbaar concept.

  

Sneller leveren en duurzamer

Farmaceutische producten horen tot de snelst groeiende segmenten van zowel de Zweedse als Europese e-commerce. Apotea.se is de grootste online apotheek van Zweden met het meest ruime assortiment van vrij verkrijgbare artikelen en geneesmiddelen op recept in het land.
“De robot maakt het mogelijk bestelling snel bij de klanten te krijgen, zelfs in de avonduren, in de weekeinden en tijdens nationale feestdagen. Het werk gaat 24 uur per dag door en dat is uitzonderlijk. We hebben de efficiëntie verbeterd, we kunnen sneller leveren, de kosten zijn lager en alles is doeltreffender geworden”, merkt Svärdson op.

Apotea behoort ook tot de duurzaamste bedrijven op e-commerce gebied in Zweden. De doelstelling is een reductie van de klimaatvoetafdruk voor alle bedrijfsactiviteiten, van de productie tot en met de afleveringen bij de eindklanten. Op het dak van het logistieke centrum staat een van de grootste faciliteiten voor zonne-energie in Zweden. Deze installatie levert de energie voor het complete Autostore systeem.

Lees meer en bekijk de video op Logistiek.nl