Crowdshipping – dit is wellicht de meest duurzame bezorgoptie 

Zonder al te veel toeters en bellen is het Franse Shopopop de Nederlandse markt opgegaan met een nieuwe bezorgoptie: crowdshipping. Dit moet duurzamer zijn dan alle andere mogelijkheden die we al kennen op het gebied van e-commerce, en vooral voor lokale winkeliers dé oplossing bieden om te concurreren met partijen als Bol.com. Inmiddels is de dienst in twaalf steden actief. Maar de ambities reiken verder.

Crowdshipping

Crowdshipping – wat is dat eigenlijk?

In een notendop is dit het idee achter crowdshipping: particulieren halen bij hen in de buurt bestellingen op en leveren ze tegen een vergoeding elders af. Idealiter doen zij dit bijvoorbeeld onderweg naar huis, of als zij toch al in het winkelcentrum moeten zijn voor de boodschappen. De klant hoeft zelf niet naar de winkel heen en weer te rijden; daarmee is crowdshipping duurzamer, beredeneert Shopopop.
Caroline Schuurs, countrymanager Benelux van Shopopop: “De particuliere bezorgers halen op vrijwillige basis en tegen een vergoeding van minimaal 5 euro een bestelling op die op hun route ligt, om deze vervolgens bij de klant af te leveren. Het gaat om afstanden van maximaal vijftien kilometer rondom de winkel, maar gemiddeld rijdt men 2,2 kilometer per bestelling. Dit concept is niet bedoeld voor het bezorgen van pakketjes van een DHL-servicepunt. We werken samen met 6.000 afhaalpunten in Europa, van supermarkten tot bloemisten en lokale wijnhandelaren. Vorig jaar zijn in Europa al 100.000 boeketten duurzaam afgeleverd, en zo werken we ook bijvoorbeeld samen met Decathlon.”


Waarom zou je dit willen als klant? 

Toch eerst en vooral omdat bestellen via crowdshipping duurzamer is dan via andere bezorgopties. Shopopiop – gestart in 2017 in Frankrijk en vooral in coronatijd sterk gegroeid – wil vooral kijken naar de hele rekensom. Bezorgbedrijven hebben eigen depots, sorteer- en bezorgmedewerkers, machines en ze rijden meer kilometers dan chauffeurs via Shopopop doen. Het gaat om afstanden van maximaal vijftien kilometer rondom de winkel, maar gemiddeld rijden ze 2,2 kilometer per bestelling.

Schuurs: “Als de klant voor crowdshipping kiest, en niet voor bijvoorbeeld PostNL, krijgen wij een melding dat er iets opgehaald moet worden en zetten we de opdracht via de app uit onder de lokale community. We bieden 100 procent garantie dat de bestelling binnen het gekozen tijdsvenster van drie uur wordt bezorgd. De klant krijgt een track-and-trace link om zijn bestelling te volgen. Tot nu toe zijn we aanwezig in steden, maar we zijn bijvoorbeeld in gesprek met Welkoop, die landelijk georiënteerd is. Mijn persoonlijke doel is om een leuke supermarktketen als Albert Heijn aan ons te verbinden. Daarnaast verwachten we in heel Europa kans te hebben in het peer-to-peernetwerk, denk aan platforms als Vinted en Marktplaats.nl. ”


Gaat dit succesvol zijn in Nederland?

Sinds 2021 is Shopopop actief in het zuiden van Nederland en sinds een jaar ook in het midden van het land. Vanaf het tweede halfjaar van 2022 is het echt gaan lopen voor deze vorm van bezorging. In ieder land is het altijd even zoeken naar de juiste ingangen en het juiste aanbod. Schuurs verwacht dit jaar te kunnen knallen in Nederland.

“Wat we merken is dat veel lokale winkeliers al samenwerken met fietskoeriers. Maar zij zijn vaak beperkt tot een straal van tien kilometer rondom de winkel. Crowdshipping biedt daarom een extra optie. Daarnaast liggen dorpen en gemeenten in Nederland verder uit elkaar dan in België, waardoor de bereidwilligheid om van dorp tot dorp te rijden in Nederland lager is. De bevolkingsdichtheid is wel goed. Daar lopen we in Luxemburg tegenaan: het noorden is te bosrijk, dus we zijn alleen in het zuiden actief. Onze ervaring leert dat crowdshipping zowel in stedelijk als landelijk gebied werkt.”


Social delivery is niet nieuw

Buurtgenoten inzetten voor het bezorgen en ontvangen van pakketten is ook in Nederland niet nieuw. Eerder al maakten we kennis met Homerr en ViaTim. Het concept verschilt wel iets met crowdshipping zoals Shopopop dat voor ogen staat
Lees hier het hele interview met Caroline Schuurs van Shopopop.